کتاب نمکدان

SaltBags
دست بافته های عشایری و روستایی ایران
کد کتاب : 23871
شابک : ‭978-6001521867‬
قطع : رحلی
تعداد صفحه : 232
سال انتشار شمسی : 1394
سال انتشار میلادی : 2015
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب نمکدان اثر پرویز تناولی

"نمکدان" اثری است از "پرویز تناولی"، مجموعه دار و مجسمه ساز بزرگ ایرانی که شامل "دست بافته های عشایری و روستایی ایران" می باشد. این اثر که انتشارات نظر آن را در دویست و چهل صفحه منتشر کرده است، به یکی از "دست بافته های عشایری و روستایی ایران" به نام "نمکدان" اشاره می کند. "نمکدان" در واقع یک بافته ی کاربردی برای حمل نمک است که مورد استفاده ی عشایر ایرانی قرار می گیرد. این محفظه ی حمل و نگهداری نمک که عمدتا مورد استفاده ی چوپان هاست، برای تامین نمک مورد نیاز گله هایی که به صحرا و کوه می برند، به کار برده می شود. "پرویز تناولی" که قبلا در اثر دیگری این بافته را در کنار سفره ها مورد بررسی قرار داده بود، این بار به طور مستقل به "نمکدان" پرداخته تا اهمیت فرهنگی این "دست بافته های عشایری و روستایی ایران" را تبیین نماید.
"پرویز تناولی" در این کتاب اظهار می دارد که از نظرگاه علم فرش شناسی، "نمکدان" در گروهی جدا نسبت به سفره قرار می گیرد و هر کدام به صورت مستقل و جدا در فرش شناسی بررسی می شوند. از دیگر ویژگی های مثبت این اثر می توان به تماما رنگی بودن آن اشاره کرد. به این ترتیب عنصر رنگ، که یک عامل مهم زیبایی شناختی در ساختار "نمکدان" و دیگر "دست بافته های عشایری و روستایی ایران" به حساب می آید، در این اثر حفظ و ارائه شده است. این اثر از "پرویز تناولی"، در بردارنده ی تعدادی از زیباترین "نمکدان"هایی است که در دو دهه ی اخیر به دست زنان عشایر بافته شده و بخش چشم نوازی از صنعت و هنر عشایر را به تصویر می کشد.

کتاب نمکدان

پرویز تناولی
پرویز تناولی (زاده ۳ فروردین ۱۳۱۶) مجسمه‌ساز، نقاش، پژوهش‌گر و مجموعه‌دار ایرانی است. از وی به عنوان یکی از پیش‌گامان مکتب سقاخانه یاد می‌شود. وی از شناخته‌شده‌ترین هنرمندان ایرانی است. مجموعه مجسمه‌های «هیچ»، «دست‌ها» و «قفل و قفس» در زمره معروف‌ترین آثار پرویز تناولی قرار دارند.مجموعه مجسمه‌های «هیچ»، محبوبیت زیادی در حراج‌های بین‌المللی خرید و فروش آثار هنری دارد. از این روی، بر...
قسمت هایی از کتاب نمکدان (لذت متن)
بیست و سه سال پیش ، در سال ۱۳۷۰ کتابی از من با عنوان نان و نمک توسط انتشارات کتابسرا به چاپ رسید . این کتاب در همان سالهای اول به فروش رفت و نایاب گردید و تجدید چاپش به دلایل گوناگون از جمله مشغله نویسنده - میسر نشد . حال که قرار است بخشی از آن با تغییراتی چند منتشر گردد ، بد نیست اشاره ای به آن ها بشود . در آن زمان دو گروه از دست بافته های عشایری را در هم آمیختم و در کتاب نان و نمک آوردم ، یکی از این دو گروه سفره بود و دیگری نمکدان . سفره و نمکدان از لحاظ قطع و اندازه و کاربری با هم ارتباطی ندارند ، اما این که چرا این دو گروه مستقل از هم را در یک کتاب آوردم ، دلیلش ارتباط فرهنگی آنها بود . ارتباط فرهنگی نان و نمک و ریشه هایی که این دو نعمت در فرهنگ ایران دارند ، همه جا آنها را کنار هم و مکمل یکدیگر کرده است . در محاورات روزمره هرگاه سخن از حق شناسی است ، اشاره ای هم به نان و نمک و ضرب المثل هایی که در ارتباط با آن است ، می شود و عکس آن ، هرجا صحبت از عهد شکنی و قدر ناشناسی است و باز به نان و نمک توسل می گردد . بر مبنای همین ریشه های فرهنگی بود که کتاب نان و نمک را نوشتم و با قراردادن دو گروه از دست بافته های عشایری در رابطه با نان و نمک بخشی از فرهنگی که می رفت به فراموشی سپرده شود ، به یاد آوردم . عمل فوق ، اما ، از دیدگاه علم فرش شناسی { Carpet Studies } منطقی نبود ، زیرا هر یک از این دو گروه یعنی سفره و نمکدان در دانش فرش مبحثی جدا و مستقل است . سفره از گروه گستردنی هاست و نمکدان از دسته ی محفظه ها و هر یک اندازه ، برش و ساختار خود را دارد . این مشخصات که در دانش فرش ویژگی های ساختاری Structural characteristics نام دارد ، تأثیرات زیادی بر ویژگی های نمایشی با گرافیکی Visual and graphical characteristics می گذارد و به جهت مجموعه ی اینهاست که در دایرة المعارف فرش هریک از دو گروه نمکدان و سفره به رغم اشتراکات فرهنگی شان - در دو مدخل جدا از هم بررسی می شوند.