کتاب تاریخ ایران آکسفورد

The Oxford handbook of Iranian history
کد کتاب : 59206
مترجم :

شابک : 978-6004902793
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 568
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2020
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

تاریخ ایران - پژوهش آکسفورد
The Oxford handbook of Iranian history
کد کتاب : 24182
مترجم :
شابک : 978-6002784858
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 488
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2020
نوع جلد : سلفونی
سری چاپ : 6
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب تاریخ ایران - پژوهش آکسفورد اثر تورج دریایی

تاریخ ایران پژوهش آکسفورد که توسط تعدادی از زبان شناسان و مورخان در حوزه ی مطالعاتی ایران شناسی بوده اند به ویرایش تورج دریایی توسط انتشارات ققنوس به چاپ رسیده است.

از ویژگی های مهم این کتاب این است که به تمامی دوره ها و اعصار به یک اندازه اشاره شده و تنها بر یک عصر و دوره ی خاص متمرکز نگردیده است. این کتاب در عین خلاصه بودن، اطلاعات مهم و قابل استناد از فرهنگ باستانی و نوین فلات ایران به مخاطب ارائه می کند. آنچه بیش از همه در نحوه ی نگارش این کتاب جلب توجه می کند، تاکید پژوهندگان آن بر تبارشناسی و مرزشناسی سرزمین آریایی هاست. در این راه نویسندگان ارجاعات تاریخی و فرهنگی و حتی مذهبی بسیاری به عصر باستانی ایران داده اند و از اشارات موجود در اوستا گرفته تا نحوه ی خوراک و پوشاک و بزم و رزم شاهان ایرانی، همه را به دقت موشکافی کرده اند. در این راستا به سیطره ی ایران بر دیگر کشورهای جهان و مرزهای این قلمروی پهناور نیز اشاره شده و آرا و عقاید دیگر امپراتوری ها و مردم جهان درباره ی این سرزمین و ملت دلیرش نیز بیان شده است. مجموع این عقاید نشان می دهد که جهان به ایران و ایرانیان با ابهتی آمیخته با احترام نگاه می شده.

کتاب شامل شانزده فصل است و مطالب مفید و با ارزشی را از عصر حجر و شروع دوره ی هخامنشی تا انقلاب سال هزار و سیصد و پنجاه و هفت و پس از آن شامل می شود. ظهور و سقوط فرمانروایی ها و نقطه های مهم تاریخی و سیاسی و همچنین گذارهای فرهنگی و اجتماعی ایران زمین را به شیوایی تمام به علاقمندان عرضه می کند.

کتاب تاریخ ایران - پژوهش آکسفورد

تورج دریایی
تورج دریایی استاد «تاریخ ایران و جوامع پارسی‌زبان» و رئیس مرکز مطالعات ایراویراستاری نشریهٔ نامهٔ ایران باستان و انتشار مقالات در گاهنامه‌های مهم ایران‌شناسی از دیگر فعالیت‌های اوست.تورج دریایی در سال ۱۹۶۷ میلادی (۱۳۴۶) در تهران به دنیا آمد و دوران دبستان و دبیرستان خود را در ایران و یونان گذرانده و در سال ۱۹۹۹ از دانشگاه کالیفرنیا در لُس‌آنجلس دکترای تاریخ دریافت کرد. او در صفحه شخصی خود در مورد پیشینه خانواده خود نیز توضیح داده و آن‌گونه که از این ا...
دسته بندی های کتاب تاریخ ایران - پژوهش آکسفورد
قسمت هایی از کتاب تاریخ ایران - پژوهش آکسفورد (لذت متن)
تورج دریایی در قسمتی از مقدمه کتاب چنین می نویسد : «علت وجودی این کتاب آن است که کتاب های تالیف شده درباره تاریخ ایران یا فقط بر دوره ی خاصی تاکید دارند یا به یک اندازه به همه دوره ها نپرداخته اند. از این رو نیاز به کتابی احساس می شد که تاریخ فلات ایران را بازنماید، از کسانی بگوید که در این سرزمین زیستند و مردند. مولفان این کتاب تلاش می کنند نه فقط تاریخ عصر جدید، بلکه تا حد امکان کل تاریخ را بازگو کنند. این اولین و شاخص ترین تفاوت این کتاب با کتاب های دیگری است که درباره تاریخ این مرز و بوم نگاشته شده است. مولفان این کتاب مورخ، زبان شناس و متخصص در زمینه مطالعات ایرانی هستند. آن ها کوشیده اند چکیده ای از تاریخ و فرهنگ ایران را به شیوه ای روشن و قابل فهم در اختیار مخاطبان قرار دهند. چهار سال طول کشید تا کتاب به مرحله نهایی برسد و در این میان همه نتوانستند ثمره کار خود را ببینند. این اثر حاصل ۱۶ نفر از اساتید معتبر دنیاست که هر کدام به نحوی احسن کتاب را نگارش کرده اند.»

بخشی از متن پشت جلد تاریخ ایران آکسفورد تاریخ ایران کتابی ارزنده و درخور توجه از نشریات دانشگاه آکسفورد است. این کتاب، در عین مجمل بودن، منبعی راهگشا، مفید و قابل اعتماد درباره تاریخ ایران است. آنچه این کتاب را از دیگر آثاری که در این زمینه نوشته شده اند متمایز می کند نگاه یکسان آن به دوره های مختلف تاریخ ایران است. کتاب با مقاله ای درباره دوران پارینه سنگی و ظهور شاهنشاهی هخامنشی آغاز می شود و با مقاله ای با عنوان «ایران پس از انقلاب ۱۳۵۷-۱۳۸۸» پایان می پذیرد. این پژوهش در شانزده مقاله تخصصی، که حاصل تلاش کارشناسان دوره های مختلف تاریخ ایران است، اطلاعات مفید و ارزشمندی در اختیار علاقمندان قرار می دهد. این کتاب در ابتدا به زبان انگلیسی نگارش و ویراست شده بود تا در نهایت توسط شهربانو صارمی با رعایت حفظ اثر به زبان فارسی برگردانده شد. ایران دولت - ملتی است که تا اوایل قرن بیستم آن را در دنیا به نام پرشیا (پارس) می شناختند. در غرب نام پارس اغلب یادآور دنیایی سرشار از اسرار، انحطاط و تجمل بود، تصویری که از زمان مولفان یونان باستان تا سیاحان عصر ویکتوریا ادامه داشت. فرش ایرانی، گربه ایرانی و خاویار ایران، در میان دیگر اقلام، مترادف با پارسیان و ایران است