کتاب خسرو و شیرین

Khosrow and Shirin
کد کتاب : 24333
شابک : 978-9645958396
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 532
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1191
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 23
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب خسرو و شیرین اثر نظامی گنجوی

"خسرو و شیرین" یکی از محبوب ترین داستان های عاشقانه ی ایرانی است که "نظامی گنجوی" آن را در قالب نظم سروده است. روایت با تولد و پرورش خسرو پرویز ، فرمانروای معروف ساسانی آغاز می شود. خسرو و دوستانش روزی به شکار می روند. آنها شب را در خانه دهقانی می گذرانند و به عیش و نوش مشغول می شوند. یکی از اسب های آنها صبح روز بعد به مزارع کشاورز می رود و محصولاتش را می خورد و غلامی هم هوس غوره می کند و آنها به این ترتیب خرمن دهقان را تباه می نمایند. هرمز چهارم ، پدر خسرو ، وقتی خبر را می شنود خشمگین می شود. او فرمان می دهد که اسب را ذبح کنند ، غلام و خانه را به دهقان بسپارند و این چنین تخلف خسرو را می بخشد.
خسرو همان شب پدربزرگش ، خسرو انوشیروان را خواب دید و انوشیروان به جای ضرر و زیانی که شاهد آن بوده است ، به خسرو اطلاع می دهد که پاداش های فوق العاده ای دریافت می کند و این پیشگویی آغاز مجموعه ای از ماجراهای هیجان انگیز و دلپذیر است.
"خسرو و شیرین" از "نظامی گنجوی" علاوه بر دارا بودن ارزش ادبی و غنایی بالا ، داستانی بسیار جذاب و فریبنده دارد. علاوه بر این ، ما می توانیم تصویری کامل از ایران در دوره ساسانی به دست آوریم. تصاویر زیبا و دقیق نظامی از باغ ها و کشتزارهای ایران در سراسر کتاب یافت می شود که اهمیت کشاورزی، کار و کوشش و ارزش طبیعت میان ایرانیان را نشان می دهد. نقش زنان در ایران باستان موضوع دیگری است که در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته است. زنان مانند مردان، اقتدار داشتند و در آن زمان از قدرت تصمیم گیری برخوردار بودند. حتی در مورد انتخاب همسر و معشوق، این زنان بودند که تصمیم نهایی را می گرفتند. به عنوان مثال، شیرین دارای عزت نفس و آزادی کافی برای سوار شدن به تنهایی بر روی اسب و شکار است. این کتاب همچنین بررسی می کند که چگونه استبداد، غرور و تجمل گرایی رهبران کشور، قدرت و ثروت های ایران را از بین برد و راه را برای سقوط پادشاهی کهن هموار کرد.

کتاب خسرو و شیرین

نظامی گنجوی
جمال‌الدین ابومحمّد الیاس بن یوسف بن زکی بن مؤیَّد، متخلص به نظامی و نامور حکیم نظامی (زادهٔ ۵۳۵ هـ. ق در گنجه– درگذشتهٔ ۶۰۷–۶۱۲ هـ. ق) شاعر و داستان‌سرای ایرانی و پارسی‌گوی در سده ششم هجری (دوازدهم میلادی)، که به‌عنوان پیشوای داستان‌سرایی در ادب پارسی شناخته شده‌است. آرامگاه نظامی گنجوی، در حاشیه غربی شهر گنجه قرار دارد. نظامی در زمرهٔ گویندگان توانای شعر پارسی است، که نه‌تنها دارای روش و سبکی جداگانه است، بلکه تأثیر شیوهٔ او بر شعر پارسی نیز در...
قسمت هایی از کتاب خسرو و شیرین (لذت متن)
فلک جز عشق محرابی ندارد/ جهان بی خاک عشق، آبی ندارد/ غلام عشق شو کاندیشه این است/ همه صاحب دلان را پیشه این است/ کسی کز عشق خالی شد، فسرده است/ گرش صد جان بود بی عشق مرده است/ ز سوز عشق بهتر در جهان چیست؟/ که بی او گل نخندید، ابر نگریست/ چو من بی عشق خود جان را ندیدم/ دلی بفروختم جانی خریدم/ به عشق آفاق را پردود کردم/ خرد را چشم، خوا ب آلود کردم/ کمر بستم به عشق این داستان را/ صلای عشق در دادم جهان را