کتاب جسدهای شیشه ای

Jasad-haye Shisheh-i
(جلدهای1و2)
کد کتاب : 24446
شابک : 978-9647514743
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 771
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2000
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 7
زودترین زمان ارسال : 20 اردیبهشت

معرفی کتاب جسدهای شیشه ای اثر مسعود کیمیایی

"جسدهای شیشه ای" یکی از معروف‌ترین آثار داستانی نوشته شده به قلم "مسعود کیمیایی" که در آن قصه‌ی رفاقت را این بار به گونه‌ای دیگر بیان کرده است. دختر بزرگ میرزا، طلعت نام دارد و دلبسته‌ی کسی است که با برادرش، رفاقت عمیقی دارد. علیخان، معشوق طلعت، برای تحصیل به خارج از کشور می‌رود و طلعت پس از رفتن او متوجه می‎شود که حامله است. خیلی زود قصه‌ی حاملگی طلعت آشکار می‎شود اما پدرش میرزا، که تاب و تحمل چنین لکه‌ی ننگی را بر دامان خانواده ندارد، او را به زور به ازدواج با رحیم در می‌آورد. رحیم که یک گروهبان است، از ازدواج با طلعت، یک کلفت و نوکر و باغی در شمیران نصیبش می‎شود اما نصیب علیخان، بعد از بازگشت به ایران، دیدن عشقش در چنگال مرد دیگری است و حالا او برای اینکه این خلا را به نوعی پر کند، به حزب توده می‌پیوندد. سخنرانی‌های علیخان برای کارگران کارخانه بارها او را به دردسر و بازداشتگاه می‎اندازد و هر بار به نوعی آزاد می‌شود.
از سوی دیگر طلعت و طاهر و برادر ناتنی‌اش رضا، به دلیل جابجایی چمدانی که اسناد محرمانه‌ای از محاکمه‌ی دکتر مصدق در آن بوده، مورد بازجویی قرار می‌گیرند و به جز طلعت، هر دوی آنها به حبس طولانی محکوم می‌گردند. طلعت فرزندش را به دنیا می‌آورد و او را کاوه نام می‌نهد. کاوه‌ای که عاشق سینماست و همچون "مسعود کیمیایی"، نویسنده‌ی رمان "جسدهای شیشه ای"، عشق به سینما در تک تک ثانیه‌های زندگی‌اش جریان دارد.
داستان رمان "جسدهای شیشه‌ ای" به لایه‌های گوناگون تقسیم می‌شود که در یک لایه شاهد زندگی خانواده میرزا و در لایه دیگر زندگی رحیم و سروش را شاهد هستیم. سیاست در طرح داستان گنجانده شده است و حتی اگر اکثر شخصیت‌ها سیاسی نباشند، با این حال به نحوی به آن مرتبط هستند و در سیاست غوطه ور شده‌اند.

کتاب جسدهای شیشه ای

مسعود کیمیایی
مسعود کیمیایی (زاده ۷ مرداد ۱۳۲۰ در خیابان ری تهران) فیلم‌ساز، رمان‌نویس و شاعر ایرانی است. فیلمِ قیصرِ کیمیایی از معروف‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران است.کیمیایی از چهره‌های برجسته سینمای ایران و از چهره‌های اصلی موج نوی سینمای ایران است. وی را کارگردانی مؤلف و تأثیرگذار دانسته‌اند که در شکل‌گیری اقتصاد سینما در ایران نقشی مهم داشته‌است. کیمیایی همچنین معروف به استاد قهرمان‌سازی در سینمای ایران است. او با ساخت فیلم قیصر در سال ۱۳۴۸ دو قطب ...
قسمت هایی از کتاب جسدهای شیشه ای (لذت متن)
هوا سرد بود. قرار سرخی آسمان زمستان در شب، برف روز است. اما نه برف آمد نه ثریا. اول ها وقتی با تفنگ یک سرباز عراقی رو از دور می زدیم دست می زدیم و سوت می کشیدیم، مثل آرتیست بازی سینما بود... چند سرباز عراقی رو از دور همین جوری زدم و کیف کردم. اما یه دفه... یهو سر یه پیچ با یه سرباز دشمن روبرو شدم. صورت به صورت شدیم... هر دومون خشک شده بودیم، اون بیچاره عین من بود. مثل اینکه اونم فقط از دور میزد. من بی اختیار زدم. عجب دردی تو صورتش بود. دیگه مث بازی نبود... بعد یکی دو روز راس راسی گرفتار اون صورت شدم... دیگه یه جورایی پشت جبهه سرمو گرم می کردم. می گفتم اون از من آدم تر بود. برا اینکه نتونست بزنه. من تونستم. از جنگ همین برام مونده. این همه فیلم جنگی دیدم، هیچ کس نمی تونه درد و وحشتو مثل اون بازی کنه... درد واقعی بازی کردن نیس. سینما هم نمی تونه. سینما و هنرپیشه ها شکل درد و ادا در میارن. اصلش اینجوری نیست. خود درد تو ذات اون گولّه و گوشته... .