کتاب از شیطان آموخت و سوزاند

Learned from the Devil and Burned
کد کتاب : 25103
شابک : 978-9643117245
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 310
سال انتشار شمسی : 1398
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب از شیطان آموخت و سوزاند اثر فرخنده آقایی

کتاب "از شیطان آموخت و سوزاند" نوشتهٔ فرخنده آقایی، ما را به یاد رمانی دیگر از مجموعهٔ "دیدار"، به نام "بازگشت" از اثر احمد محمود می‌اندازد. منتقدان آثار احمد محمود با اعتقاد معتقدند که "بازگشت" می‌تواند به عنوان شاهکاری از نظر فرم، تکنیک و مضمون از آثار او در نظر گرفته شود. در این رمان، احمد محمود به تدریج شخصیت اصلی را به سوی دیوانگی سوق می‌دهد، به جای اینکه به صورت یکجا بنویسد که او دارای شاسب دیوانه‌ای است یا نه؟

این روند باعث می‌شود که راوی رمان "از شیطان آموخت و سوزاند" به مخاطب احساس عدم اطمینان و تردید بیشتری دست دهد. گاهی اوقات نمی‌دانید آیا باید حرف‌های او را باور کنید یا خیر؟ نمی‌دانید آیا او وقایعی را که در کلیسا به او واقع شده‌اند را تجربه کرده است یا این که اینها توهمی بوده‌اند؟ آیا گزارش پزشکی درست است یا نظرات راوی و اعضای کلیسا؟

در ابتدای رمان، خواننده به نظر می‌آید که راوی یک دختر جوان، بی‌سرپناه و فقیر است. اما هرچه به نوعی به پیش می‌رود، پرده از زوایای پنهان داستان برمی‌افتد و سوالاتی که در ذهن خواننده به وجود می‌آیند، صفحه به صفحه افزایش می‌یابد. داستان زنی مسیحی که با مردی مسلمان ازدواج می‌کند، و پس از مشکلات مختلف، تصمیم به طلاق می‌گیرد و پسر خود را به پدر مسلمانش می‌سپارد، به صورت یادداشت‌های یک دفترچه یادداشت روایت می‌شود. تاریخ‌های مختلفی از آغاز تا پایان داستان را شامل می‌شود، و گاهی چند روز به صورت خالی و بدون یادداشت گذشته و این باعث تردید و سوال در ذهن خواننده می‌شود. او ممکن است فکر کند که چه اتفاقی افتاده که راوی نتوانسته است در آن روزها چند خط بنویسد؟ آیا تجربیاتی داشته که از ذهنش رد شده یا دارای خوابی عمیق بوده که او را از نگارش باز داشته؟ در اینجا راوی و خواننده با هم درگیر می‌شوند، و خواننده تا پایان رمان نمی‌تواند با اطمینان بگوید که آیا راوی دیوانه بوده یا خیر؟

علت این تنش و تردید را می‌توان در محوریت مضمون و نگاه ناپایدار راوی به دنیا و وقایع او در داستان یافت. رمان "از شیطان آموخت و سوزاند" از طریق نوعی نقد به نگاه‌ها و باورهای جامعه و مخاطب به عناصر مختلفی از زندگی اجتماعی و مذهبی پرداخته است. این نوعی اثرگذاری است که باعث می‌شود روایت‌دهنده احساسی از تردید و تنش به خواننده انتقال دهد، در حالی که وقایع داستان را به چالش می‌کشاند و خواننده را به تفکر و تأمل می‌اندازد.

کتاب از شیطان آموخت و سوزاند

فرخنده آقایی
فرخنده آقایی متولد سال 1335 داستان‌نویس ایرانی است. رمان «از شیطان آموخت و سوزاند» او برندهٔ دورهٔ هفتم جایزه منتقدان و نویسندگان مطبوعاتی شده‌است. او در سال ۱۳۵۸ از دانشگاه الزهرا در رشتهٔ مدیریت اداری دانشنامهٔ لیسانس و در ۱۳۶۶ از دانشگاه تهران در رشتهٔ علوم اجتماعی دانشنامهٔ فوق‌لیسانس گرفت. از ۱۳۶۲ به کار در بانک مرکزی ایران پرداخت. در داستان‌هایش بیشتر به مسائل و مشکلات زنان طبقهٔ متوسط شهری می‌پردازد.
دسته بندی های کتاب از شیطان آموخت و سوزاند
قسمت هایی از کتاب از شیطان آموخت و سوزاند (لذت متن)
امروز صبح در محوطه حیاط کلیسا امانوئل را دیدم. تمام موهایش یک دست سفید برفی شده. مرا به مغازه اش برد. ناهار آن جا بودم. مغازه اش بوی رنگ روغن می دهد. این بو مرا یاد دایی سورن می اندازد. بارها با دایی سورن به خیابان ویلا می آمدیم و امانوئل را می دیدیم. هنوز غش غش خنده هایش در گوش هایم مانده. همه تابلوهایش زیباست. من تابلوی کوچ را از همه بیش تر می پسندم. در میان برق شمشیر سپاهیان و صدای ضجه و فریاد، ارامنه به سوی ارس رانده می شوند. بعضی با قایق های کوچک و بعضی شناکنان از رود می گذرند. سپاهیان سر هوان جان برادر کاتولیکوس آراکل را بر سر نیزه بلند کرده اند. خون چکان با گوش ها و بینی بریده. سالخوردگان و کودکان نیمه جان زیر دست و پا افتاده اند. نوعروسان و دختران آرزوی مرگ دارند و سپاهیان آنان را با شمشیر به دشت آرارات پیش می رانند. یا باید کشته شوند یا نیمه جان از رود بگذرند. نه پدر فرزند را می یابد و نه مرد همسر را و نه مادر دختر را. خانه ها به آتش کشیده شده اند تا امیدی به بازگشت در دل ها نماند. بعضی ارامنه در کوه ها پناه گرفته اند. دختران و پسران جوان از ترس تجاوز خود را به پایین می اندازند و کشته می شوند. گروهی از سپاهیان سر بریده اسقف اعظم را از میان غار به پایین می اندازند. در میان هق هق مردان و زاری زنان و کودکان کسی را توان فرار نیست. مردم کلیدهای آهنی خانه هایشان را به آب های رود ارس می سپارند. وداع ابدی با وطن.