کتاب عبهرالعاشقین

The Jasmine of the Faithful Love
ب‍ح‍ث در ت‍ص‍وف ب‍ف‍ارس‍ی؛ ب‍ت‍ص‍ح‍ی‍ح و م‍ق‍دم‍ه ف‍ارس‍ی و ف‍ران‍س‍وی
کد کتاب : 25334
مترجم :
شابک : 978-9646382848
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 504
سال انتشار شمسی : 1398
سال انتشار میلادی : 1991
نوع جلد : شومیز
زبان کتاب : فارسی و فرانسوی
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب عبهرالعاشقین اثر هانری کربن

"عبهرالعاشقین" کتابی است به قلم "هانری کربن" و "ب‍ح‍ث در ت‍ص‍وف ب‍ف‍ارس‍ی؛ ب‍ت‍ص‍ح‍ی‍ح و م‍ق‍دم‍ه ف‍ارس‍ی و ف‍ران‍س‍وی" را ارائه می‌کند. "عبهرالعاشقین"، یکی از شاخص‌ترین آثار "روزبهان بقلی شیرازی"، عارف بزرگ ایرانی است. کلمه عبهر را عموما معادل عربی برای نرگس در فارسی می‌دانند که خود واژه‌ای قرضی از نارسیس یونانی است.
"هانری کربن" در این اثر، کتاب "روزبهان" را زیر ذره بین برده است و اصطلاحات متفاوت، ترکیبات عربی-فارسی و انبوهی از تصاویری که خود دیالکتیک دیدن را تعیین ‌می‎کنند، مورد بررسی قرار داده است. این کتاب خارق‌العاده خلاصه‌ای از دین و عشق دگرگون شده است. تصور آن از عشق به همان مفهوم غزالی و سهروردی است. روزبهان خود را از تصورات کسانی که آنها را عابد پرهیزکار یا زاهد می‌نامد، یعنی همان زاهدان صوفی که عشق انسانی را مانع عشق الهی دانسته‌اند، جدا می‌کند. در مقدمه، او یک سوال مقدماتی مطرح می‌کند: آیا استفاده از کلمه عشق یا اروس، در مورد خدا جایز است؟ چگونه کسی می‌تواند ادعا کند که خداوندگارعشق را، دوست دارد، و از عشق به خدا، توسط خدا، در خدا صحبت کند؟ روزبهان درگیری جدی را که این پرسش در میان شیوخ صوفی برانگیخت، یادآوری می‌کند. او خود را از جمله کسانی می‌داند که چنین استفاده‌ای از این کلمه را تأیید می‌کنند، اما آن را در چارچوب کلی آموزه عشق وی، قابل درک می‌داند. او می‌گوید: «در واقع این صحبت از یک عشق و همان عشق است؛ و در کتاب عشق بشری است که باید حکم عشق الهی را آموخت.»
"هانری کربن" در کتاب "عبهرالعاشقین" خود، بازتابی از اندیشه‌ی روزبهان و یک "ب‍ح‍ث در ت‍ص‍وف ب‍ف‍ارس‍ی؛ ب‍ت‍ص‍ح‍ی‍ح و م‍ق‍دم‍ه ف‍ارس‍ی و ف‍ران‍س‍وی" به خوانندگان ارائه کرده است.

کتاب عبهرالعاشقین

دسته بندی های کتاب عبهرالعاشقین
قسمت هایی از کتاب عبهرالعاشقین (لذت متن)
ابن عربی حکایت پرمغزی را که در حین اقامت روزبهان در مکه اتفاق افتاده است، نقل می کند. در پرتو مقایسه این حکایت با مقدمه عبهرالعاشقین که از جنس حدیث نفس است، می توان گفت این دو متن هر یک روشنگر دیگری است. این حکایت را ابن عربی به نقل از محافل صوفیه در مکه که در آنجا زبانزد خاص و عام بوده است روایت می کند و آن را در فصلی از اثر سترگ خویش «فتوحات مکیه» می گنجاند. روزبهان در ایّام اقامتی یقینا طولانی مدت در شهر مقدس [مکه]، به عشق زنی آوازه خوان و بسیار زیبا مبتلا می شود. بی درنگ، این عشق به تنها شکلی که می تواند برای شخصیتی چون روزبهان داشته باشد، بروز می کند یعنی تا مرز بی خودی [و سرمستی] پیش می رود. و از ویژگی های سلوک روزبهان (که کشف الاسرار نیز بر آن گواهی می دهد) این بوده است که به هنگام عبادت و جذبه آه می کشیده و صیحه می زده و شدت این امر تا بدان حد بوده که مانع از اخلاص مکاشفاتش می شده است.