کتاب عقلانیت و توسعه یافتگی ایران

Iran's rationality and development
کد کتاب : 25749
شابک : 978-9643213459
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 496
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2019
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 20
زودترین زمان ارسال : 18 اردیبهشت

معرفی کتاب عقلانیت و توسعه یافتگی ایران اثر محمود سریع القلم

کتاب عقلانیت و توسعه یافتگی ایران اثری است در باب تفکر اصولی و پیشرفت سیاسی که دکتر محمود سریع القلم، پژوهشگر عرصه ی سیاست و توسعه، آن را به رشته ی تحریر درآورده است. وی در این کتاب عقاید نسبتا تندی در زمینه ی کلیت اندیشه و ساختارهای سیاسی کشور ابراز داشته و از عدم ثبات سیاسی و نحوه ی تفکر و رفع و رجوع مسائل انتقاد نموده است. سریع القلم معتقد است بحث پیشرفت و توسعه در ایران، بسیار قبل تر از کشورهای همسایه و خاور دور آغاز شده ولی به دلیل تغییرات پی در پی سیاسی و عدم تمرکز اصلاحات راه به جایی نبرده است. به نظر او پیشرفت اجتماعی و سیاسی کشور دستخوش هیجانات منطقه ای می باشد و میل به ثبات در روندهای اجرایی کشور دیده نمی شود و همین قضیه آشفتگی بیشتر و ضررهای مداوم را در پی دارد. نگارنده در این کتاب اظهار می کند که عده ای مدام می خواهند مردم را در جهت عقاید فکری خود قرار بدهند، بدون اینکه آزادی و استقلال عقیده ای در کار باشد. وی این یکسان سازی فکری مردم را امری اشتباه قلمداد کرده و خواهان آموزش تفکر اصولی و انتقادی به جای حرکت در مسیرهای بی شمار عقاید دیگران است.

دکتر سریع القلم این اثر را به چهار بخش کلی و بیست و شش فصل تقسیم کرده که بخش و فصل اول آن مقدمه ی تئوری او را بیان می کند. بخش دوم پایه های نظری پیشرفت و توسعه را در پنج فصل به طور کامل شرح می دهد و بخش سوم که شامل هفت فصل است، مساله ی توسعه یافتگی در جهان سوم را زیر ذره بین برده است. بخش چهارم و نهایی اثر که مفصل ترین بخش کتاب هم هست، در سیزده فصل به شرح توسعه و پیشرفت و سیاست های موجود در این زمینه در کشور ایران می پردازد.

کتاب عقلانیت و توسعه یافتگی ایران

محمود سریع القلم
محمود سریع‌القلم (متولد ۱۳۳۸ در تهران)، پژوهشگر حوزه توسعه، علوم سیاسی و تاریخ معاصر ایران و نائب رئیس مرکز پژوهش‌های علمی و مطالعات استراتژیک خاورمیانه، عضو هیئت علمی و استاد تمام گروه علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی است. وی در کلاس‌های آزاد مؤسسه پرسش نیز تدریس می‌کند.محمود سریع‌القلم پس از پایان دوره متوسطه به آمریکا رفت و در دانشگاه ایالتی نرتریج در رشته علوم سیاسی مشغول به تحصیل شد. وی مقطع کارشناسی ارشد و دکترا را در رشته روابط بین‌الملل در دانشگاه کالیفرنیای...
دسته بندی های کتاب عقلانیت و توسعه یافتگی ایران
قسمت هایی از کتاب عقلانیت و توسعه یافتگی ایران (لذت متن)
در رابطه با فرهنگ علمی، از انسان های علمی صحبت می کنیم که تعداد آنان و یک پارچگی رفتاری شان، فرهنگ علمی یک جامعه را ایجاد می کند. به عبارت دیگر، فرهنگ علمی در یک جامعه در ارتباط مستقیم با انسان هایی است که در این حوزه پا به میان می گذارند. بنابراین، در رابطه با فرهنگ علمی، باید بحث را بر این نکته متمرکز کنیم که ویژگی های علمی انسان های علمی چیست. … منظور من از علم، شناخت هست هاست. حال این هست ها ممکن است به مسایل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی برگردد، یا هست هایی که در حوزه ی علوم پایه و طبیعی است. اولین ویژگی که به نظر من یک عالم و یک انسان علمی باید داشته باشد، تفکر علمی است. … تفکر علمی یعنی این که شخص عالم، قائل باشد به این که یک نظم رفتاری در پدیده های اجتماعی وجود دارد و عالم در پی کشف نظم است. اگر شخص عالم، به ویژگی های ذهنی برای کشف این نظم مجهز نباشد، نمی تواند به بحث های خود، نظم تئوریک یا نظم علمی بدهد. یکی دیگری از ویژگی های تفکر علمی، فرآیندشناسی است. … فرآیندشناسی، یعنی این که فراز و نشیب تکاملی یک پدیده را مورد شناخت قرار دهیم. به عبارت دیگر ببینیم یک پدیده از آغاز تا انتها چه مراحلی را پشت سر گذاشته است. … به نظر من تفکر علمی و غلظت آن در میان انسان ها، به هیچ وجه یکسان نیست و از یک شخص تا شخص دیگر، درجه ی تفکر علمی متفاوت است. این توانایی تا اندازه ای ذاتی است و تا اندازه ای از طریق کلاس درس، استاد، کتابخانه، کتاب و گذراندن مراحل دانشگاهی قابل اکتساب است.