کتاب آسیا در برابر غرب

Asia against the West
کد کتاب : 8459
شابک : 978-9643213770
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 284
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1977
نوع جلد : سلفونی
سری چاپ : 6
زودترین زمان ارسال : 18 اردیبهشت

معرفی کتاب آسیا در برابر غرب اثر داریوش شایگان

"آسیا در برابر غرب" کتابی است به قلم "داریوش شایگان" که در آن طی دو بخش، مقایسه ای اساسی میان تمدن آسیا در برابر کشورهای غربی صورت می گیرد. در بخش نخست این کتاب نیهیلیسم و اثراتی که بر سرنوشت تاریخی تمدن های آسیا داشته مورد بررسی قرار می گیرد. برای این کار ابتدا مفهوم نیهیلیسم توصیف شده و انواع آلمانی و روسی آن به ترتیب با بررسی آثار نیچه و داستایفسکی مطرح می شود. در فصل یک از بخش نخست کتاب "آسیا در برابر غرب"، "داریوش شایگان" به تشریح تقدیر تاریخی می پردازد و در فصل دوم، نشانه های پدیدار شدن غرب زدگی جمعی در آسیا را واکاوی می کند. وی در فصل سوم دوره ی فترت و غول فرانکشتاین را وصف نموده و فصل چهارم، تفکر بی محمل سردرگم و تفکر در کنار زبان را زیر ذره بین می برد. هنر بی جایگاه، عنوان فصل پنجم کتاب "آسیا در برابر غرب" به قلم "داریوش شایگان" است و فصول ششم و هفتم به ترتیب به رفتارهای ناهنجار و مفهوم رند وارونه می پردازند.
بخش دوم کتاب که موقعیت تمدن های آسیایی را در مقابل سیر تحول اندیشه ی غربی به تصویر می کشد، در ابتدا به این مساله می پردازد که چرا تمدن های آسیایی دیگر در ارتباط با یکدیگر نیستند و سپس چهار کانون اساسی فرهنگ آسیایی اعم از ایران، هند، چین و ژاپن را مورد بررسی دقیق قرار می دهد. از دیگر مباحث کتاب "آسیا در برابر غرب" می توان به آیین رهایی و اندیشه ی فلسفی، عبور از مرگ و رویارویی با آن، زیبایی حق و نبوغ آدمی، حریم، حیا، مرز و فاصله و تاریک اندشی نوین اشاره کرد.

کتاب آسیا در برابر غرب

داریوش شایگان
هندشناس و نویسنده و شاعر ایرانی قرن چهاردهم بود؛ که به دو زبان فارسی و فرانسوی آثاری از او باقی است. بیشتر نوشته های شایگان به زبان فرانسوی و در حوزه فلسفه تطبیقی است. نوشته های فرانسوی وی در کتاب های درسی فرانسه چاپ می شود
قسمت هایی از کتاب آسیا در برابر غرب (لذت متن)
ناهنجاری ها و زشتی های شهرهای ما علامت پاشیدگی وخیمی است که ریشه اش در فضای ویرانه ی درون ماست. مغول خراب کرد، ولی ایرانی بر روی آن ویرانه ها یکی از درخشان ترین دوره ی معماری را پدید آورد؛ اما این بار ایرانی ساخته های نیاکانش را به خواست خود نابود می کند و به جای آن، جعبه های بی قواره می سازد.

توریست عامل آلودگی فرهنگی است: موزه ها را برای او می سازند، معبدها را برای او به نمایش می گذارند، مقدسات را برای او بی سیرت می کنند. سرگرمی آخرین وجه تنزّل یک فرهنگ است که خود را در جهت ارضای کنجکاوی توریست به نمایش می گذارد.

فقر عظیم هند با فقری که در محله های زاغه نشین نیویورک به چشم می خورد فرق جوهری دارد. نظام اخلاقی هند نه فقط علیه فقر مبارزه نمی کند، بلکه غایت حیات معنوی انسان را در فقر می بیند.