کتاب پسری روی سکوها

Pesari Rooye Sakoo-ha
(وقایع نگاری چهار دهه ای فوتبال ایرانی)
کد کتاب : 28487
شابک : 978-6006846279
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 490
سال انتشار شمسی : 1397
سال انتشار میلادی : 2013
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب پسری روی سکوها اثر حمیدرضا صدر

"پسری روی سکوها" نوشته‌ی دکتر "حمیدرضا صدر" است، که "وقایع نگاری چهار دهه ای فوتبال ایرانی" را در قالب رمانی شگفت‌انگیز و گیرا روایت می‌کند. اثر با مقدمه‌ای شیرین آغاز می‌شود و دکتر "حمیدرضا صدر" در پنج فصلی که در ادامه نوشته شده، رویدادها، حوادث و خاطرات تیم ملی فوتبال ایران را از سال 1342 تا 1377 بیان کرده است. نویسنده روایت "پسری روی سکوها" را با مسابقه‌ی میان تیم ملی ایران با رقیب خود یعنی تیم ملی عراق در 22 آذر سال چهل و دو آغاز می کند و این روایت تا جام جهانی 1998 فرانسه، یعنی تا جایی که تیم ملی ایران با ایالات متحده‌ی آمریکا بازی می کند، ادامه می یابد. "پسری روی سکوها" دارای ضمیمه‌ی موخره‌ای نیز هست که دکتر "حمیدرضا صدر" در آن به اتفاقات فوتبال ایران در دهه های هشتاد و نود شمسی می پردازد و در مورد آنها به زبانی شیرین و دلپذیر صحبت می کند.
"حمیدرضا صدر" از طرفداران دو آتیشه و کلاسیک ورزش فوتبال است و آنچه نوشته‌های او را فوق العاده خواندنی کرده، علاوه بر نثر شیوایش، حافظه‌ی دقیق اوست که همچون یک دوربین فیلمبرداری، همه‌ی اتفاقات مهم را با جزییات ثبت کرده است. او "وقایع نگاری چهار دهه ای فوتبال ایرانی" را به شیوه‌ی گاه شماری و با استفاده از حافظه و قلم غنایی اش شرح داده است. "پسری روی سکوها" رمانی نوشته حمیدرضا صدر است که داستان رویدادهای جزیی و مهم فوتبال ملی ایران را روایت می کند. این کتاب نه تنها در مورد فوتبال بحث می کند، بلکه علاوه بر فوتبال، توصیفات سیاسی، زیبایی شناختی و وصفی از شخصیت ها را نیز ارائه می دهد.

کتاب پسری روی سکوها

حمیدرضا صدر
حمیدرضا صدر (1334 - 1400) نویسنده و منتقد سینما و مفسر فوتبال اهل ایران است.او معمولا به عنوان کارشناس فوتبال به برنامه های صدا و سیما دعوت می شود. شهرت صدر بیشتر به خاطر سبک گفتگوی توأم با هیجان و ابراز احساساتش به فوتبال در اجراهای تلویزیونی است. دکتر صدر اشراف کاملی بر فوتبال جهان و خصوصا فوتبال حرفه ای دارد، او بارها به استادیوم های مشهور فوتبال جهان رفته و مسابقه را از نزدیک دیده، صدر علاقه ی بسیاری به تاریخ فوتبال دارد، او جملات را به طرز معجزه آسایی زیبا و با اعجاز بیان می کند، برای هم...
دسته بندی های کتاب پسری روی سکوها
قسمت هایی از کتاب پسری روی سکوها (لذت متن)
پل مک کارتنی، مارگریت دوراس و شاهنشاه - فروردین 1347/ نوروز سرد. بهار یه درجه زیر صفر. احتمالا یخ زده ترین نوروزی که دیده اید و خواهید دید. خیابان های دفن شده زیر برف. کنار بخاری و شنیدن اخبار بسته شدن راه ها. سپری کردن دو هفته تعطیلی با تکالیف مدرسه. کتاب خواندن و تلویزیون تماشا کردن. ورق زدن مجله ها و روزنامه ها... دوره کردن آگهی تبلیغات فیلم های نوروزی سینماها. فیلم جنگی برای پیروزی به صورت سینه راما در سینما آتلانتیک. دور از اجتماع خشمگین با آلن بیتس و جولی کریستی در سینما پارامونت. نه ساعت به راما با هورست بوخهلتس در سینما بلوار. دلیجان آتش با جان وین و کرک دوگلاس در سینما ریولی و کاپری. جاده ی زرین سمرقند با ناصر ملک مطیعی و ایرن. توفان بر فراز پاترا با فردین با پوران. نمایش فیلم بانویی از شانگهای ساخته ی اورسن ولز در یکی از فیلم سینمایی های آخر شب تلویزیون. نمایش نامه ی آی با کلاه و آی بی کلاه به کارگردانی جعفر والی و بازی محمد علی جعفری، محمد نصیریان و عزت الله انتظامی و مهین شهابی در تالار 25 شهریور (نام جعفری به عنوان بازیگر قدیمی تر و سرشناس تر جلوتر از نصیریان و انتظامی آمده).

در جام ملت های آسیای 1996 در امارات آغازی نومید کننده داشته اید. شکست 2 - 1 از عراق با تک گل بی اثری در واپسین دقیقه از علی دایی. پیروزی قابل پیش بینی برابر تایلند با سه گل و سرانجام به زانو درآوردن عربستان با ضربه های کریم باقری، علی دایی و خداداد عزیزی. ترکیب تان را شناخته اید و فوتبال تان تک ضرب شده. هم فکورانه و هم آمیخته به تعصب. محمد مایلی کهن اعتماد به نفس داشته و آن را به پسرانش منتقل کرده... امروز این جا علی دایی کولاک کرده و راهش را از همتایانش سوا. در دوبی، از همین امروز. کره در دقایق اولیه دروازه ی نیما نکیسا را باز کرده و نیمه ی اول را با پیروزی 1 - 2 پشت سر گذاشته. خداداد عزیزی بازی را 2 - 2 کرده. سپس آن چه بر صفحه ی تلویزیون دیده ای شبیه کلیپ های تدوین شده بوده. چشم هات را مالیده ای که بازی واقعی بوده یا نه. دایی چهار گل طی بیست و دو دقیقه زده. از دقیقه ی 66 تا 88. آتش بازی راه انداخته. گل های پشت سر همی زده با بی اعتنایی به قواعد منطق و فیزیک. در آن بیست و دو دقیقه همه جا بوده. نیمه ی میدان کره ای ها را با قلدری اندازه ی کفش هایش کرده و با ارسال هر توپی ناخوانده و سر زده مثل آذرخش ظاهر شده و ضربه ی نهایی را نواخته. نواخته و کره ای ها را منگ و گیج کرده. مات و مبهوت. اشک های پارک جون وان، مربی کره، را درآورده. سینه های ایرانی ها را پر کرده از غرور. شادی مردم را در خیابان ها به ارمغان آورده. رقص برف پاک کن اتومبیل ها را. هجوم صدها مشتاق را به خانه ی پدرش در اردبیل.