کتاب تاریخ جنون (از عهد باستان تا عصر مدرن)

Madness: A Brief History
(از عهد باستان تا عصر مدرن)
  • 15 % تخفیف
    89,000 | 75,650 تومان
  • موجود
  • انتشارات: هنوز هنوز
    نویسنده:
کد کتاب : 28783
مترجم :
شابک : 978-6006047461
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 232
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2002
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب تاریخ جنون (از عهد باستان تا عصر مدرن) اثر روی پورتر

ناتانائیل لی، نمایش نامه نویس انگلیسی که زمانی در بتلم، قدیمی ترین مرکز روانپزشکی جهان بستری شده بود، اظهار داشت: "آنان مرا دیوانه خواندند و من آن ها را. و لعنت بهشان که تعداد آنان زیادتر بود." چنانکه "روی پورتر" در "تاریخ جنون"، "از عهد باستان تا عصر مدرن" نشان می دهد، این امر که چه کسی مجنون نامیده می شود، چه چیز سبب بیماری روانی می شود و اینکه این بیماری ها چطور درمان می شوند، در طول تاریخ از پیشینه ی متفاوتی برخوردار بوده است. همانطور که لی وصف کرد، گاهی می تواند به طرز خطرناکی خودسرانه باشد و اغلب درمان هایی که به کار گرفته می شد از خود بیماری وحشتناک تر بوده است.
"روی پورتر" بر اساس گفته های شاهدان عینی نظیر پزشکان، نویسندگان، هنرمندان و حتی خود افراد دیوانه، داستانی از دگرگونی دیدگاه بشر نسبت به جنون و درمان های به کار گرفته شده برای بیماری های روانی تعریف می کند که "تاریخ جنون" را "از عهد باستان تا عصر مدرن" در بر می گیرد. "روی پورتر" در "تاریخ جنون" مواردی که در آن دیوانگی درک یا از آن سوء برداشت شد را آشکار می کند؛ برای مثال جمجمه های پنج هزارساله ای پیدا شد که در آن ها سوراخ های ریزی به منظور خروج ارواح شیطانی کنده شده بود. عده ای دیوانگی را یک مرحله ی وخیم در مجازات روح می دانستند؛ عده ای آن را عدم تعادل شوخ طبعانه قلمداد می کردند؛ گروهی آن را خشم الهی و عده ای آن را نتیجه به هم خوردن شیمی مغز می دانستند.
"روی پورتر" در "تاریخ جنون" ما را به سفری می برد که از درمان های عجیب و غریبی نظیر جن گیری و وحشت درمانی که شامل غوطه ور سازی در حمام مارماهی بود گرفته تا نخستین تیمارستان ها، شوک درمانی و پدیدار شدن روانکاوی و استفاده از داروهای روانگردان را شامل می شود. "تاریخ جنون" دیدگاه متعادلی از تلاش های بشردوستانه برای کمک به جنون زدگان و همچنین تلاش های مسخره و گاه ظالمانه برای شفای ذهن از درگیری اش به دست می دهد.

کتاب تاریخ جنون (از عهد باستان تا عصر مدرن)

روی پورتر
روی سیدنی پورتر ، (31 دسامبر 1946 - 3 مارس 2002) یک مورخ انگلیسی بود که به دلیل کار مهم خود در تاریخ پزشکی شناخته می شود. وی در سال 2001 از مدیریت مؤسسه وكولتس تاریخ پزشکی در کالج دانشگاه لندن (UCL) بازنشسته شد.پورتر در جنوب لندن بزرگ شد و در مدرسه ویلسون در کمبرول شرکت کرد. او بورس تحصیلی را از کالج مسیح، کمبریج، که در آنجا تحت عنوان J. H. Plumb تحصیل کرد، دریافت کرد. معاصران وی شامل Simon Schama و Andrew Wheatcroft بودند. او ابتدا به یک ستاره دوتایی دست یافت و در سال 1968 به عنوان همکار جوا...
دسته بندی های کتاب تاریخ جنون (از عهد باستان تا عصر مدرن)
نکوداشت های کتاب تاریخ جنون (از عهد باستان تا عصر مدرن)
A brief and fascinating history of insanity.
تاریخچه ای مختصر و شگفت انگیز از دیوانگی.
Los Angeles Times Book Review

This small book is rich in detail yet never loses sight of the broader ebb and flow in society's beliefs about what constitutes mental illness.
این کتاب کوچک از نظر جزئیات بسیار غنی بوده و درعین حال چشم از جزر و مد عقاید اجتماعی در باب آنچه بیماری روانی را تشکیل می دهد، بر نمی دارد.
Houston Chronicle

قسمت هایی از کتاب تاریخ جنون (از عهد باستان تا عصر مدرن) (لذت متن)
شاید بتوان گفت که تاریخ جنون به قدمت تاریخ حیات آدمی است. باستان شناسان جمجمه هایی مربوط به دست کم پنج هزار سال پیش از میلاد را از زیر خاک بیرون کشیده اند که ترفین شده بودند_ یعنی با ابزاری شبیه مته و از جنس سنگ چخماق سوراخ هایی در جمجمه ها ایجاد کرده بودند. احتمالا تصورشان این بود که صاحبان جمحمه ها به تسخیر شیاطین درآمده اند و این سوراخ ها راه خروج برای شیاطین را فراهم می سازند.