کتاب میخائیل باکونین؛ شورشی سودایی

Michael Bakunin
کد کتاب : 29316
مترجم :
شابک : 978-6004901697
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 632
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 1927
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب میخائیل باکونین؛ شورشی سودایی اثر ادوارد هالت کار

میخائیل باکونین یکی از مطرح ترین چهره های ایدئولوژی آنارشیسم و از بنیان گذاران آنارشیسم اجتماعی محسوب می شود. کتاب "میخائیل باکونین؛ شورشی سودایی" به قلم "ادوارد هالت کار"، یک زندگی نامه از این شخصیت اجتماعی سیاسی بوده که مطالعه ی آن، و آشنایی با افکار و سبک زندگی او به خوبی می تواند اریستوکراسی روسی و آنارشیسم مد نظرش را برای مخاطب توصیف کند.
باکونین در روسیه به دنیا آمد و تقریبا تمام عمر خود را در این کشور گذراند؛ از او نقل شده که هیچ چیز علاقه ی او را جلب نمی کند مگر سپرده شدن به دست های سرنوشت؛ از این رو او در هیچ چهارچوبی به جز تقدیر نمی گنجد. طغیان همیشه جزئی از ماهیت این مرد بوده اما در عین حال وابستگی او به خانه و خانواده اش سبب شد تا هربار به دنبال ماجرایی برود، نهایتا به خانواده اش و به روسیه بازگردد. گویی زندگی در روسیه او را از نو جوان می ساخت. سبک زندگی و معیارهای این مرد یاغی که حیات خود را بر پایه ی آن بنا نهاد، چنان خیره کننده است که مطالعه و آشنایی با "میخائیل باکونین؛ شورشی سودایی" برای مخاطب قابل توجه خواهد بود.
"میخائیل باکونین؛ شورشی سودایی" یک بیوگرافی درخشان و دقیق از این چهره ی تاثیرگذار آنارشیسم است که توسط مورخ، دیپلمات و روزنامه نگار بریتانیایی، "ادوارد هالت کار"، به نگارش در آمده است. جدای دقیق بودن در امر تاریخ نگاری اثر، "ادوارد هالت کار" یک نویسنده ی فوق العاده است و طرز نگارش کتاب به نحوی است که گویا یک خودزندگی نامه است. نوشتار روان "ادوارد هالت کار" سبب شده تا کتاب حالتی رمان مانند داشته باشد و خواننده از مطالعه ی آن خسته نشود.

کتاب میخائیل باکونین؛ شورشی سودایی

ادوارد هالت کار
ادوارد هالت کار یا ئی. اچ. کار (۲۸ ژوئن ۱۸۹۲–۳ نوامبر ۱۹۸۲) مورخ، دیپلمات، روزنامه نگار و نظریه پرداز روابط بین الملل انگلیسی، و یکی از مخالفان تجربه گرایی در تاریخ نگاری بود.کار بیشتر بخاطر نوشتن یک مجموعهٔ چهارده جلدی دربارهٔ تاریخ شوروی از ۱۹۱۷ تا ۱۹۲۹، نوشته های وی در زمینهٔ روابط بین الملل از جمله بحران بیست ساله، و کتاب تاریخ چیست؟ شناخته می شود.
دسته بندی های کتاب میخائیل باکونین؛ شورشی سودایی
قسمت هایی از کتاب میخائیل باکونین؛ شورشی سودایی (لذت متن)
انسانی خارق العاده با سرشتی عمیق، اصیل و بی پروا - این ویژگی او را نمی توان انکار کرد. اما توقع زیاد، بچه بازی و رجزخوانی، رذالت و دورویی امکان دوستی را با او محال می سازد. او عاشق اندیشه هاست نه انسان ها. او شخصیتش را برای تسلط یافتن می خواهد و نه برای عشق ورزیدن.

باکونین کاملا مجذوب این دهقان روسی شریف و ساده شده بود. دیدار با هر آدمی مثل مارتیانوف که هنوز بوی وطن می داد تارهای قلب باکونین را به لرزه درمی آورد، اما بر روشنفکرانی مثل هرتسن یا تورگنیف چنین تاثیری نداشت. این بخشی از همان سادگی ذاتی بود که باکونین را از دیگر رادیکال ها و انقلابیون عصر او متمایز می کرد. هرتسن به مردم روسیه صورتی آرمانی بخشید و مارکس نیز به پرولتاریا، اما سخت بتوان باور کرد که هرتسن آرمان هایش را از یک کشاورز یا مارکس از یک کارگر کارخانه می گرفت. در میان آنها فقط باکونین، این اشراف زاده روس بود که کاملا رها از آگاهی طبقاتی خود می توانست راحت با یک سرف سابق نشست و برخاست کند و برایش کاملا طبیعی باشد که همان طور که مارتیانوف ممکن است از او تاثیر بگیرد او نیز از مارتیانوف تاثیر بپذیرد.

در سال ۱۸۶۷، باکونین انجمن برادری بین المللی را با وجود تغییر اکثریت اعضای آن به سویس منتقل کرد که تا انحلال رسمی در اوایل ۱۸۶۹ همچنان فعالیت داشت. در این بین، باکونین بعد از جدایی از «اتحادیه صلح و آزادی» در پاییز ۱۸۶۸ «ائتلاف سوسیال - دموکرات» را تاسیس کرد، که قرار بود در چاچوب انترناسیونال فعالیت کند. او دوست داشت این ائتلاف را به یک انجمن مخفی تبدیل کند، اما در مقابل پافشاری هوادارانش ناگزیر پذیرفت آن را علنی کند.

باکونین هروقت فرصتی می یافت اصول آنارشیسم را برای دوستان کارگر جدید خود تشریح می کرد یا در اتاق پذیرایی آنتونیا از کارهای بزرگ و مشقات بزرگ ترش سخن می گفت. اما او هیچ قدرت و میلی به سیاست نداشت و خوش بینی همیشگی اش هم کم کم فروکش کرده بود. او در همین روزها در نامه ای به الیزه رکلو نوشت: «من در اوج یاس و نومیدی این حقیقت را کشف کرده ام و روزی هم نیست که آن را کشف نکنم که در توده مردم، نظریه یا امید یا شور انقلابی جایی ندارند. در نبود این عوامل، می توانیم هرقدر بخواهیم کار کنیم اما نتیجه ای نخواهیم گرفت.