کتاب تاریخ امپراتوری اشکانیان

Histoire de l’empire parthe
کد کتاب : 30524
مترجم :
شابک : 978-9642575167
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 488
سال انتشار شمسی : 1399
سال انتشار میلادی : 2017
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 6
زودترین زمان ارسال : 18 اردیبهشت

معرفی کتاب تاریخ امپراتوری اشکانیان اثر آندره ورستاندیگ

شاهنشاهی اشکانی یا اشکانیان که در ادبیات غربی با نام امپراتوری پارت‌ها شناخته می‌شود، نام دودمانی ایرانی و یکی از قدرت‌های سیاسی و فرهنگی ایرانی در ایران‌زمین بود که ۴۷۱ سال بر قسمت اعظم غرب آسیا و آسیای میانه حکومت می‌کردند، پایه گذار سلسه اشکانی ؛ پارتی ها بودند که در مناطق شمال شرقی ایران ساکن بودند.
این شاهنشاهی در قرن سوم پیش از میلاد توسط ارشک رهبر قبایل ایرانی پرنی، گروهی از داهان، پس از فتح پارت در شمال شرقی ایران تأسیس گردید. وی سپس با متحد کردن پارتیان و دیگر اقوام ایرانی علیه سلوکیان قیام کرد و با تثبیت اقتدار، بنیان سلسلهٔ خود را از تبار هخامنشیان برشمارد. مهرداد یکم (۱۷۱–۱۳۸ پ. م) با تصرف مناطق ماد و میان‌رودان، قلمرو اشکانی را تا حد زیادی گسترش داد و سرانجام شاهنشاهی اشکانی در دوران مهرداد دوم به اوج گستره خود رسید. پهناوری دولت اشکانی در دورهٔ اقتدارش از رود فرات تا هندوکش و از کوه‌های قفقاز تا خلیج فارس را شامل می‌شد. به‌دلیل قرار گرفتن جاده ابریشم در گسترهٔ حکومت اشکانی و قرار گرفتن در مسیر بازرگانی بین جمهوری روم (بعدها امپراتوری روم) و حوضه مدیترانه و امپراتوری هان در چین، این امپراتوری به مرکزی برای بازرگانی جهانی تبدیل شد. اشکانیان در دهه‌های نخستین حکومت خود، بخشی از سنت‌های هلنیسم که پس از نبرد گوگمل رواج یافته بود را در دربار خود پذیرفتند؛ اما رفته‌رفته سنت‌های ایرانی بر همتایان هلنی خود غلبه کردند و این دوره شاهد یک نوزایی فرهنگی ایرانی بود.
نویسنده در این کتاب به معرفی ارشک یا ارشاک موسس سلسلۀ پارتی و رویدادهای عصر پادشاهان پس از آن و باورهای مذهبی می‌پردازد. مساله‌ی ارمنستان یکی از مهم‌ترین مسائل بحران‌آفرین میان پارتیان و امپراتوری روم در مرزهای غربی است که فصلی از کتاب به آن اختصاص یافته است . در انتهای کتاب داستان خیزش در پارس و تشکیل حکومت ساسانیان که در آینده صورت می‌گیرد روایت می‌شود.

کتاب تاریخ امپراتوری اشکانیان