کتاب فلسفه و تئاتر : یک دیباچه

Philosophy and Theatre: An Introduction
تئاتر؛ نظریه و اجرا (18)
  • 58,000 تومان
  • به زودی 🙄
  • انتشارات: بیدگل بیدگل
    نویسنده: تام استرن
کد کتاب : 30749
مترجم :
شابک : 978-6226401968
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 318
سال انتشار شمسی : 1399
سال انتشار میلادی : 2013
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب فلسفه و تئاتر : یک دیباچه اثر تام استرن

ارتباط میان "فلسفه و تئاتر" ، پس زمینه ی مرکزی در نوشته های افلاطون و ارسطو و نویسندگان درام، از اریستوفان گرفته تا استوپارد می باشد. در این باب نظریاتی همچون عقیده ی افلاطون درباره ی تبعید ساختن نمایش نامه نویسان و بازیگران از آرمان شهر او به دلیل تقلید آن ها از واقعیت و نظر ارسطو در حیاتی بودن تئاتر، علی الخصوص تراژدی برای تحریک احساسات و کمک به درک بهتر خویشتن، مطرح شده است.
بر خلاف تاریخچه ی غنی که در دسترس است، در باب مطالعات مربوط به "فلسفه و تئاتر" کلی نگری هایی در فلسفه ی معاصر صورت گرفته است. کتاب "فلسفه و تئاتر : یک دیباچه" به قلم "تام استرن" نخستین اثری است که به صورت متمرکز به این مطلب پرداخته و آن را توضیح می دهد. "فلسفه و تئاتر : یک دیباچه"، موضوعات و مباحثات کلیدی را مورد بررسی قرار می دهد که به قرار زیر هستند:
تئاتر چیست و چگونه با دیگر هنرها مقایسه می شود؟، تئاتر به مثابه ی تقلید شامل نظریات افلاطون، حقیقت و وهم در تئاتر شامل نظریات نیچه بر تراژدی، تئاتر به عنوان تاریخ، تئاتر و اخلاقیات شامل نقد روسو بر تئاتر، مخاطب و احساسات شامل نظریات ارسطو و نهایتا تئاتر و سیاست شامل نظریات برشت بر تئاتر حماسی.
"فلسفه و تئاتر : یک دیباچه" اثر "تام استرن"، چکیده و توضیحات بیشتری را در انتهای هر فصل ارائه نموده و نقطه ی شروع مناسبی برای آنان که فلسفه، تئاتر و موضوعات مرتبطی در زمینه ی علوم انسانی و هنر مطالعه می کنند، می باشد.

کتاب فلسفه و تئاتر : یک دیباچه

دسته بندی های کتاب فلسفه و تئاتر : یک دیباچه
قسمت هایی از کتاب فلسفه و تئاتر : یک دیباچه (لذت متن)
اگر ما از آن دسته عناصر اجراهای تئاتری که به طور معمول مطرح می شوند, فهرستی تهیه کنیم این فهرست می تواند شامل برخی از موارد زیر باشد: یک نمایشنامه، کاراکترها، طرح، کلام، کارگردان، صحنه و صحنه پردازی، نورپردازی و صدا، تماشاگر، بازیگر و در نهایت مکان تئاتر. با این حال اجراهای تئاتری در غیاب بسیاری از این عناصر معمول نیز میسر هستند. برجسته ترین این ها متن نمایشنامه است که اغلب یکی از عناصر مهم اجراهای تئاتری قلمداد می شود. اما بدیهی است که مثلا در یک نمایش کاملا بدادهه پردازانه متن نمایشنامه هیچ نقشی ندارد. به رغم این توافق عمومی که بسیاری از این اجراهای تئاتری به هیچ وجه از نمایشنامه استفاده نمی کنند، رابطه بین متن های نمایشی و اجراهای تئاتری موضوع برخی از بحث های فلسفی است که در پایان این فصل به آنها خواهیم پرداخت. طرح و کاراکتر نیز در بسیاری از انواع تئاترهای آوانگارد به شکل متقارن ظاهر نمی شوند. کلام هم مثلا در نمایش های پانتومیم غایب است. کارگردانی که امروزه در جایگاه نقش هنری مشخص و مستقل شناخته می شود کم و بیش محصول قرن بیستم است. سایر عناصر که کنار گذاشتنشان دشوارتر است، شایسته بررسی دقیق تری هستند. این عنصر عبارتند از: مکان تئاتر، بازیگر و تماشاگر.