کتاب دانش خطرناک

Dangerous Knowledg: Orientalism and Its Discontents
شرق شناسی و مصائب آن
کد کتاب : 33375
مترجم :
شابک : 978-9642092932
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 468
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2006
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب دانش خطرناک اثر رابرت اروین

انتشار کتاب شرق شناسی بسیار تأثیرگذار ادوارد سعید در سال 1981 ، تمام تاریخ مطالعات غربی فرهنگ اسلامی را زیر سال برد ، و این رسم علمی را محکوم کرد و آن را ارائه ناصحیح و تحقیرآمیز نماینده های مردم مسلمان و نهادها دانست - به حدی که کلمات «شرقی »و« مستشرق »منفی ترین مفاهیم را به خود گرفته اند.
اما شرق شناسی چیست؟ و شرق شناسان چه کسانی هستند؟ و چگونه محققان غربی فرهنگ اسلامی در کتاب ادوارد سعید به عنوان عوامل موذی امپریالیسم اروپا مورد تحقیر قرار گرفتند؟ در کتاب دانش خطرناک، تاریخ جدید و پیشگامانه ی رابرت اروین ، وی با داستانی مفصل و رنگارنگ از روشنفکران و افراد عجیب و غریب که درک درستی از جهان اسلام را به غرب آوردند ، به این سوال پاسخ می دهد. در روایتی که از تجزیه و تحلیل برداشت یونان باستان از پارسیان گرفته تا تصویری از نخستین مترجمان عربی اروپای غربی و برداشت های جهان اسلام معاصر از مطالعه غرب درباره اسلام ، ایروین ارزش میراث مستشرقان را تأیید می کند: نه فقط برای دانشمندان معاصر که آن را نپذیرفته اند ، بلکه همچنین برای کسانی که متعهد به پرورش تفاهم بین فرهنگی شده اند و معتقدند که می تواند شکاف واقعی یا خیالی بین تمدن اسلامی و غربی را پر کند.
کتاب دانش خطرناک، شرق شناسی و مصائب آن یک تاریخ پرجاذبه و سرگرم کننده است ، یک بحث جسورانه و یک جبران فوری برای برداشت های ما درباره رابطه فرهنگ غرب با نزدیکترین همسایه هایش.

کتاب دانش خطرناک

رابرت اروین
رابرت گراهام اروین (متولد 23 آگوست 1946) مورخ، رمان نویس و نویسنده انگلیسی ادبیات عرب است.اروین در کالج اپسوم تحصیل کرد، تاریخ معاصر را در دانشگاه آکسفورد خواند و در دانشکده مطالعات شرقی و آفریقایی (SOAS) تحت نظارت برنارد لوئیس تحقیقات تحصیلات تکمیلی را انجام داد. پایان نامه وی در مورد تسخیر ممالیک در کشورهای صلیبی بود، اما وی نتوانست آن را کامل کند. وی در طول تحصیل به اسلام گروید و مدتی را در خانقاه درویشی در الجزایر گذراند. از سال 1972 وی مدرس تاریخ قرون وسطی در دانشگاه سنت اندروز بود. وی د...
قسمت هایی از کتاب دانش خطرناک (لذت متن)
آیا شرق شناسی موهبتی ازلی و ابدی است؟ یا گفتمانی که فرضا در اوایل قرن چهاردهم شکل گرفت، وقتی به حکم شورای ویئن کرسی های زبان عربی تأسیس شد؟ یا مثلا در اواخر قرن هجدهم که بناپارت به مصر حمله کرد و هیئت فضلای او آثار عتیقه و جزئیات قوم نگاشتی آن سرزمین را فهرست کردند؟ یا شاید هم حاصل برخورد فرهنگ ها در دورهای پیش از اسلام یا حتی پیش از روزگار مسیحیت باشد؟

اگر هم ایرانیان نیازمند این بوده اند که به سراغ مفهوم «دیگری» بروند یا سیاهه ای از کلیشه های نژادی بسازند یا نمایشنامه هایی پدید آورند و تاریخ هایی بنویسند تا کشورگشایی های خود را توجیه کنند، این فعالیتها هیچکدام ثبت نشده اند. به نظر میرسد هم و غم آنها فقط مصروف این می شده است که بر همسایگان خود غلبه کنند. در قرن ششم پیش از میلاد، امپراتوری ایران به سوی غرب گسترش یافت و لیدیا و شهرهای یونانی آسیای صغیر را در بر گرفت. سپس داریوش مقدمات فتح آتن را به دقت تدارک دید ( ۴۹۰ پ. م.). پس از آنکه گره کوری در منازعه افتاد، ایرانیان در ماراتن شکست سنگینی خوردند و بعد از تلاشی نافرجام برای تسخیر آتن، نخستین جنگ ایران و یونان پایانی خفت بار به همراه آورد.