کتاب تاریخ و آگاهی طبقاتی

Geschichte und Klassenbewusstsein
کد کتاب : 33984
مترجم :
شابک : ‫‭978-6007405673
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 516
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1923
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب تاریخ و آگاهی طبقاتی اثر گئورگ لوکاچ

تاریخ و آگاهی طبقاتی: مطالعات در دیالکتیک مارکسیستی کتابی است که توسط فیلسوف مجارستانی، گئورگ لوکاچ در سال 1923 منتشر شد.

این کتاب به ایجاد مارکسیسم غربی کمک کرد و اثری است که لوکاچ بیشتر به آن شهرت دارد. با این وجود، در اتحاد جماهیر شوروی و اروپای شرقی محکوم شد و لوکاچ بعدا عقاید آن را رد کرد و به این باور رسید که در آن مفهوم بیگانگی هگل را با مفهوم مارکس اشتباه گرفته است. پیشنهاد شده است که مفهوم شیء شدن در کتاب هستی و زمان فیلسوف مارتین هایدگر (1927) تحت تأثیر تاریخ و آگاهی طبقاتی قرار گرفته است، اگرچه چنین رابطه ای مورد مناقشه باقی مانده است.

ایده مارکس از آگاهی طبقاتی به عنوان اندیشه ای تلقی می شود که مستقیما در هستی اجتماعی دخالت می کند. لوکاچ با ادعای بازگشت به روش شناسی مارکس،بر تأثیر فیلسوف گئورگ ویلهلم فردریش هگل بر فیلسوف کارل مارکس تأکید مجدد می کند، بر دیالکتیک بر ماتریالیسم تأکید می کند، مفاهیمی مانند از خود بیگانگی و واقعی شدن را در مرکز نظریه خود قرار می دهد و درباره تقدم مفهوم کلیت استدلال می کند. لوکاچ مارکس را به عنوان یک متفکر آخرت شناس به تصویر می کشد.او نسخه ای از مارکسیسم هگلی را توسعه می دهد که با تفاسیر نوظهور شوروی از مارکسیسم بر اساس آثار فیلسوف گئورگی پلخانف و دیالکتیک طبیعت الهام گرفته از فیلسوف فردریش انگلس در تضاد است.

کتاب تاریخ و آگاهی طبقاتی

گئورگ لوکاچ
گئورگ لوکاچ (Georg Lukács، زاده ۱۸۸۵ - درگذشته ۱۹۷۱) فیلسوف، نویسنده، منتقد ادبی، و تئوریسین و مبارز کمونیست مجار، کمیسر فرهنگ و آموزش در جمهوری شورایی مجارستان در ۱۹۱۹ و از سران انقلاب ۱۹۵۶ مجارستان بود.از لوکاچ آثاری در زمینهٔ تئوری مارکسیستی زیبایی‌شناسی که با کنترل سیاسی هنرمندان مخالف بود، دفاع از انسانیت و تشریح مفهوم ازخودبیگانگی برجای مانده‌است. او یکی از بنیانگذاران مارکسیسم غربی بود.لوکاچ در ۱۳ آوریل ۱۸۸۵ در بوداپست در خانواده‌ای بانکدار و موفق متولد شد. والدین...