کتاب مهمان خانه بیوه های جوان

Guest House for Young Widows
کد کتاب : 39302
مترجم :
شابک : 978-6226837453
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 320
سال انتشار شمسی : 1399
سال انتشار میلادی : 2019
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : ---

نامزد جایزه اورول سال 2020

نامزد جایزه کتاب غیر داستانی بیلی گیفورد سال 2019

نامزد جایزه Rathbones Folio سال 2020

معرفی کتاب مهمان خانه بیوه های جوان اثر آزاده معاونی

"مهمان خانه بیوه های جوان" اثری است به قلم "آزاده معاونی"، خبرنگار ایرانی الاصلی که در کتاب پبش رو، از زاویه ی دید یک خبرنگار آمریکایی، به پروسه ی جذب زنان و حضور آن ها در جبهه های مبارزاتی داعش پرداخته است و با کتاب "مهمان خانه بیوه های جوان"، نتیجه ی چندین و چند سال پژوهش میدانی خود را با مخاطبین به اشتراک نهاده است. از اهمیت و برجستگی نگارش و محتوای این کتاب همین بس که در سال 2019، توانست برای جایزه ی پنجاه هزار پوندی "بیلی جیفورد" که حائز اهمیت ترین جایزه ی انگلستان در حوزه ی ادبیات غیر داستانی است، نامزد شود.
"مهمان خانه بیوه های جوان" از "آزاده معاونی" که به همت انتشارات کتابستان معرفت به انتشار رسیده است، داستانی تکان دهنده از زندگی سیزده زن، از جوان گرفته تا پیر و از تحصیل کرده گرفته تا بی سواد را روایت می کند که تصمیم گرفتند به داعش بپیوندند و این کتاب، قصه ی آن ها را از زمان پیوستن به این گروهک تروریستی تعریف می کند. داستان های زیادی پیرامون شکل گیری و عملکرد جنایتکاران داعشی به رشته ی تحریر در آمده اما تعداد کمی همچون "مهمان خانه بیوه های جوان"، نقش پررنگ زنان را در تاسیس و پایداری خلافتی که "ابوبکر البغدادی" برای خود در نظر گرفته بود، نشان داده اند.
"مهمان خانه بیوه های جوان" تنها محدود به داستان های خاورمیانه یا کشورهای عرب زبان نیست، بلکه روایاتی از انگلیس، ترکیه، آلمان، سوریه، لیبی، تونس و عراق را به دست می دهد که در آن زنان به گروهک داعش ملحق شدند. زنانی که با این کار، باید همه چیز را از همسایه، خویشاوند، همسر و فرزند نادیده می گرفتند.

کتاب مهمان خانه بیوه های جوان

آزاده معاونی
آزاده معاونی روزنامه‌نگار و نویسنده ایرانی آمریکایی متولد ۱۹۷۶ در پالو آلتو، کالیفرنیا است.آزاده مدتی برای مجله تایمز و در مورد خاور میانه می‌نوشت و بعد از آن برای پوشش جنگ عراق برای لس آنجلس تایمز کار کرد. به دلیل تسلط به زبان‌های عربی مقالاتی بیشتر دربارهٔ مسائل ایران و خاورمیانه به خبرنگاری و نویسندگی می‌پردازد.
قسمت هایی از کتاب مهمان خانه بیوه های جوان (لذت متن)
بعد از ماجرای پوشیه، نور ده روز از مدرسه اخراج شد تا مدیر و معلمان مدرسه تأملی بکنند که باید با نوجوان سیزده ساله ای که وارد بازی خطرناک دین شده، چگونه رفتار کرد. هیچ کس از نور درباره اینکه چرا پوشیه زده یا اینکه در خانه چه مشکلی دارد، چیزی نمی پرسید. نور فقط می خواست دختر پاکدامنی باشد، سخنان خدا را گوش دهد و در بهشت جایگاه خوبی داشته باشد. او نوجوان بود و به همین دلیل سرپیچی از هر چیزی به او حس خوبی از به چالش کشیدن هویت و ادامه زندگی می داد. هیچ کس از او نمی پرسید چرا احساس می کند پوشاندن صورت وظیفه دینی و شرعی اوست. اگر آن ها این فرصت را به نور می دادند تا درباره شیخی که در یوتیوب دیده صحبت کند، شاید او را از دیدگاه های مخالف موثرتر، معتبرتر و عالمانه تر در این زمینه آگاه می کردند. اما در عوض مدیر مدرسه، نور و والدینش را احضار کرد تا در حضور یک افسر پلیس منفور متعهد شود دوباره صورت یا موهای سرش را نپوشاند. تونس از زمان استقلال خود از فرانسه در سال ۱۹۵۶ تا انقلاب سال ۲۰۱۱ کشوری سکولار دیده می شد. هر چند نحوه برخورد دولت با دین چندان هم سکولار به نظر نمی رسید، بلکه بیشتر مستبدانه و سلطه جو بود. دولت تعیین می کرد تونسی ها چگونه به اسلام عمل کنند و جزئیات نحوه عبادت روزانه آن ها، اینکه زنان چه چیزی بپوشند و مردان چه زمانی به مسجد بروند، به طور دقیق زیر نظر نیروهای پلیس بود. رئیس جمهور «حبیب بورقیبه» که بعد از استقلال تونس بر تونسی ها حکمرانی می کرد، شیفته مدل فرانسوی سکولاریته در امور جامعه شد و هنگامی که به قدرت رسید آموزه های اسلام را زیر سلطه کامل حاکمیت قرار داد. برای رسیدن به این هدف او سنت های دیرینه را دگرگون کرد. تونس کشوری با میراث عمیق اسلامی است که پیشینه آن به اواخر قرن هفتم برمی گردد. دقیقا زمانی که اعراب، آفریقای شمالی را از چنگ امپراتوری بیزانس درآوردند. با اینکه مرزهای جهان اسلام با گذشت زمان تغییر می کرد و تا دوردست ها، اسپانیا و سیسیل گسترش می یافت، سرزمین تونس همواره در قلب امپراتوری های مسلمان بعدی قرار گرفت. الزیتون مرکز تاریخی آموزش های دینی تونس است که قدمت آن به سال ۷۳۷ میلادی برمی گردد. هنگامی که بورقیبه به قدرت رسید آن مرکز را بست.