کتاب خورد و خوراک دیکتاتورها

How to Feed a Dictator
کد کتاب : 63738
مترجم :
شابک : 978-6007289730
قطع : پالتویی
تعداد صفحه : 264
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2020
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 22 اردیبهشت

مصائب آشپزی برای دیکتاتورها
How to Feed a Dictator
کد کتاب : 45746
مترجم :
شابک : 978-6002535962
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 306
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2020
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : 22 اردیبهشت

معرفی کتاب مصائب آشپزی برای دیکتاتورها اثر ویتولد شابوفسکی

کتاب «مصائب آشپزی برای دیکتاتورها» اثری نوشته ی «ویتولد شابوفسکی» است که نخستین بار در سال 2020 به انتشار رسید. «پول پوت» چه غذاهایی می خورد وقتی میلیون ها شهروند کامبوجی به خاطر گرسنگی جان خود را از دست می دادند؟ آیا «عیدی امین» واقعا گوشت انسان می خورد؟ «ویتولد شابوفسکی» با سفر در میان چهار قاره—از مخروبه های عراق گرفته تا دشت های کنیا—آشپزهای شخصی پنج دیکتاتوری را پیدا کرد که به خاطر ظلم و کشتار شهروندان خودشان شناخته شده اند: «صدام حسین» د عراق، «عیدی امین» در اوگاندا، «انور خوجه» در آلبانی، «فیدل کاسترو» در کوبا، و «پول پوت» در کامبوج. کتاب «مصائب آشپزی برای دیکتاتورها» اثری جذاب و خواندنی است که دریچه ای متفاوت را رو به تجربه ی زندگی در استبداد می گشاید.

کتاب مصائب آشپزی برای دیکتاتورها

ویتولد شابوفسکی
ویتولد شابوفسکی روزنامه نگار لهستانی برنده جایزه و نویسنده است. هنگامی که او بیست و چهار ساله بود ، به عنوان یک آشپز در کپنهاگ تحصیل می کرد ، و در بیست و پنج سالگی جوانترین گزارشگر یکی از بزرگترین روزنامه های روزانه لهستان شد ، جایی که او به پوشش اخبار بین المللی در کشورها از جمله کوبا ، آفریقای جنوبی و ایسلند پرداخت ، و به دلیل ویژگی های خود در مورد مشکل مهاجران غیرقانونی به سمت اتحادیه اروپا و کشتار لهستانی ها در سال 1943 در اوکراین جوایزی را کسب کرد.
نکوداشت های کتاب مصائب آشپزی برای دیکتاتورها
A chilling look at the appetites of five of the twentieth century’s most infamous dictators.
نگاهی تشویش آور به ذائقه ی پنج تن از بدنام ترین دیکتاتورهای قرن بیستم.
Barnes & Noble

Intimate portraits of how these five ruthless leaders were at home and at the table.
تصاویری خصوصی از این که این پنج رهبر بی رحم، در خانه و بر سر میز غذا چگونه بودند.
NPR NPR

Food and history buffs will find these firsthand accounts irresistible.
علاقه مندان به غذا و تاریخ نمی توانند در برابر این تشریح های بی واسطه مقاومت کنند.
Publishers Weekly Publishers Weekly

قسمت هایی از کتاب مصائب آشپزی برای دیکتاتورها (لذت متن)
یک روز، رئیس جمهور صدام حسین، تعدادی از دوستانش را به قایقش دعوت کرد. او چند بادیگارد، منشی و مرا، یعنی آشپز شخصی اش را با خود برد. و ما با کشتی تفریحی در رودخانه دجله راندیم. هوا گرم بود. یکی از اولین عصرهای بهاری آن سال بود. آن زمان با هیچکس در جنگ نبودیم و همه حال خوبی داشتیم. سلیم، یکی از بادیگاردها به من گفت: «ابوعلی، بنشین، امروز تعطیلی. رئیس می گوید که برای همه غذا می پزه. می خواد برامون کباب درست کنه.

لبخند زدم: «یک روز تعطیل!» زیرا می دانستم که در مرام صدام چنین چیزی وجود ندارد. چون قرار بود غذا کباب باشد، شروع به آماده کردن همه چیز برای کباب کردم. قدری گوشت گوساله و بره را ساطوری کردم و آن ها را با گوجه، پیاز و جعفری مخلوط کردم و بعد آن ها را در یخچال گذاشتم تا بعدا به خوبی به سیخ بچسبد. یک کاسه برای شستن دست آماده کردم، بساط آتش را راه انداختم، قدری نان پیتا پختم، سالاد خیار و گوجه درست کردم. بعد تازه آن وقت بود که نشستم. در عراق، هر مردی فکر می کند که بلد است گوشت را کباب کند.

کل روز را با سه ماشین ظرفشویی سر و کله می زدم و دیگ های بزرگ جوجه های سوخته را می سابیدم. اوقات بسیار نادری که بیکار می شدم، سعی می کردم موشی را که روی کپه ای آشغال زندگی می کرد، با دادن پسمانده ها رام کنم؛ این ایده ی ابلهانه را از یک فیلم الهام گرفته بودم. خوشبختانه، موش باهوش تر از من بود و عاقلانه فاصله اش را از من حفظ می کرد.