کتاب سنایی و عطار

Sanaee & Attar
دیدگاه های فلسفی استاد غلامحسین دینانی
کد کتاب : 47322
شابک : 978-9641215592
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 148
سال انتشار شمسی : 1399
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب سنایی و عطار اثر غلامحسین ابراهیمی دینانی

کتاب "سنایی و عطار" قسمت هفتم برنامه معرفت، یکی از برنامه‌های محبوب و پرطرفدار در بخش معارف تلویزیون جمهوری اسلامی ایران است که پنج سال متوالی از شبکه چهار سیما پخش می‌شود. این برنامه با بیان روان و شیوا ویژگی‌های استاد دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی، توانست جمع‌های گسترده‌ای از مخاطبان را به خود جلب کند.

در بخشی از کتاب آمده است:

" اما اینکه چگونه اشعری است و چگونه حکمت گفته و چرا زبان شعر را انتخاب کرده است باید گفت که سابقه این بزرگان اشعری بوده و آن زمان، فکر اشعری رواج داشته است و اینها اغلب در مدرسه و مکتبی و درس میخواندند که بیشترشان اشعری بودند. به طور رسمی در زمان خواجه نظام الملک نظامیه ها به وجود آمدند و هر کجا که نظامیه بود، بعدها به طور رسمی کلام اشعری و فقه شافعی تدریس می شد و سعدی و غزالی نیز از جمله فارغ التحصیلان همین نظامیه ها هستند."

کتاب سنایی و عطار

غلامحسین ابراهیمی دینانی
غلامحسین ابراهیمی دینانی (زاده ۵ دی ماه سال ۱۳۱۳) فیلسوف ایرانی است. عمده شهرت وی به علت پژوهش در حکمت اشراق و سهروردی و احیای آن در سال‌های اخیر است. وی با بررسی تمامی آثار و نوشته‌های شیخ شهاب‌الدین سهروردی تاکنون چندین کتاب مهم در رابطه با فلسفه و افکار این فیلسوف ایرانی نگاشته‌است. هم‌اکنون استاد بازنشسته گروه فلسفه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران و در دانشگاه‌های تهران، تربیت مدرس، دانشگاه مذاهب اسلامی و دانشگاه آزاد اسلامی به تدریس فلسفه اشتغال د...
قسمت هایی از کتاب سنایی و عطار (لذت متن)
سنایی در نیمۀ اول قرن پنجم هجری به دنیا آمد و در غزنه از دنیا رفت. شعر او در تقویت ادبیات عرفانی بسیار موثر بوده است. روزی از گلخن حمام عبور می کرد که دید مجذوب عاشقی به ساقی خود می گوید: «قدحی پرکن تا به کوری چشم ابراهیمک غزنوی، پادشاه مورد ستایش سنایی، بنوشم.» ساقی می گوید: «او پادشاهی عادل است.» پاسخ می دهد: «نه، او مردک بی انصاف و ناخشنودی است.» بار دیگر می گوید: «قدحی پرکن تا به کوری چشم سنایی شاعر بنوشم که احمق است. لاف و گزافی چند فراهم آورده و شعر نام نهاده است.» حکیم سنایی چون این سخنان شنید، از حال برفت و دل او از مخلوق بگردید و از دنیا سرد شد و دیوان مدح ملوک را در آب انداخت و طریقت انقطاع و عبادت را شعار خود ساخت. سنایی با اینکه از موضع اشاعره سخن می گوید، عارف و صوفی مشتاقی است که در راه سلوک قدم برمی دارد. درواقع، زبان رسمی او عرفان است و در قالب شعر، عمیق ترین معانی عرفانی را بیان کرده است. حکیم سنایی برخی از مسائل فلسفی را بی احساس شمرده و با یونان زدگی، به تعبیر امروزی غرب زدگی، مخالفت ورزیده است.