کتاب ایران زمین

Iran zamin
روزگار باستان
کد کتاب : 49200
شابک : 978-6001051739‏
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 664
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2021
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 23 اردیبهشت

معرفی کتاب ایران زمین اثر عسکر بهرامی

کتاب "ایران زمین" اثری است ششصد و شصت و چهار صفحه‌ای که به همت نشر فرهنگ معاصر چاپ شده است. "عسکر بهرامی کتاب را پیرامون "روزگار باستان" به رشته‌ی تحریر درآورده است. این اثر شامل چهار بخش و یک پیوست است که به معرفی و مرور منابع و مآخذ مرتبط با تاریخ ایران باستان می‌پردازد. "عسکر بهرامی" کلیات، مقدمه‌ها و صحبت‌هایی درباره زمین‌شناسی فلات ایران، اقلیم، منابع آب و حیات گیاهی و جانوری ایران را در بخش اول کتاب آورده است.
نیمه دوم کتاب "ایران زمین" در "روزگار باستان" به تاریخ سیاسی ایران باستان، از جمله حکومت‌ها و سلسله‌های سلطنتی و نیز موضوعات مرتبط با فرمانروایی در دوره‌های مختلف تاریخ ایران باستان اختصاص دارد. جدول زمانی مهم‌ترین رخدادهای تاریخ ایران باستان را می‌توان در پایان این بخش از کتاب یافت.
تاریخ اجتماعی و اقتصادی ایران باستان در بخش سوم این اثر ارزشمند بررسی شده است. موضوعات مطرح شده در این بخش از کتاب شامل غارنشینی، روستاهای ابتدایی، اولین نشانه‌های طبقات اجتماعی، شکل‌گیری ساختار اجتماعی، شبکه‌های ارتباطی، راه‌های آبی و دریایی، جاده ابریشم، پل‌سازی، وسایل نقلیه، تجارت و کشاورزی می‌باشد. دام‎پروری، آبیاری مزارع، ساختارهای مالی، ازدواج و فرزندان، نامگذاری، تحصیل و تربیت، قانون، آیین‌های مرگ و تولد، خوراک، آرایش و پوشاک و نوشیدنی در ایران باستان نیز متعلق به همین بخش است. بخش چهارم از کتاب "ایران زمین" در "روزگار باستان" به تحقیق "عسکر بهرامی"، به تاریخ فرهنگی ایران باستان اختصاص دارد و این بخش کتاب، تاریخ اسطوره‌ای کشور، ادیان و مذاهب، زبان و ادبیات، علم، بهداشت و پزشکی، هنر، تقویم و گاه‌شماری و جشن‌های ایران را در بر می‌گیرد. کتاب "ایران زمین"، در بردارنده‌ی تصاویری است که دید بهتری نسبت به موضوعات ذکر شده در کتاب را به خواننده می‌دهد.

کتاب ایران زمین

عسکر بهرامی
عسکر بهرامی کهیش‌نژاد نویسنده، مترجم و عضو هیئت علمی بنیاد دائرةالمعارف اسلامی (دانشنامهٔ جهان اسلام) است (از ۱۳۹۰).بهرامی در سال ۱۳۴۶ خورشیدی در شهر شوش به دنیا آمد و در سال ۱۳۹۴ خورشیدی، در مقطع دکتری رشتهٔ فرهنگ و زبان‌های باستانی از دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد. او از سال ۱۳۷۸ تا ۱۳۹۰ با بخش ایران‌شناسی مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی و از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴ با شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی، و از ۱۳۸۴ به‌عنوان معاون سردبیر نشریات گزارش میراث و آینهٔ میراث با مرکز پ...
قسمت هایی از کتاب ایران زمین (لذت متن)
سرزمینی که امروزه ایران نام دارد، کمابیش شبیه یک لوزی یا ذوزنقه با وسعتی حدود یک میلیون و ششصدهزار کیلومتر مربع است. این سرزمین کانون یکی از کهنترین تمدنهای بشری بوده و در طول تاریخ چندهزارساله اش تحولات و رویدادهای بسیاری به خود دیده است؛ رویدادها و تحولاتی که گاه پهنۀ آن را به چند برابر این گستره رسانده و تأثیر فرهنگ و تمدن آن را به سرزمینهایی بس دورتر از این حوزه هم کشانده اند. منش و رفتار و آداب زندگی ساکنان این سرزمین و نیز ویژگیهای جغرافیایی آن - که ایشان را در برخورد مدام با فرهنگها و تمدنهای دیگر قرار می داد - در طول این چندهزار سال، هویت واحدی به نام ایران را شکل بخشید که دستاوردهای مادی و فکری پرشمار موثری همراه آن شد. ویژگی بارز این سرزمین و مردمانش چنان بود که پدیده ای فرهنگی یا تمدنی را از دیگران می گرفت و ، پس از اعمال تغییراتی، به پدیده ای نو و خاص خود بدل می ساخت و بار دیگر به همان سرزمینها یا سرزمینهای دیگر می فرستاد و بر آنها تأثیر می نهاد. اینکه این کانون فرهنگی و تمدنی چگونه در این پهنه از زمین شکل گرفت و چه فراز و نشیبهایی به خود دید، موضوعی است که از همان روزگار باستان توجه بسیاری را برانگیخت و تا به امروز در باب جنبه های مختلف آن، صدها کتاب و هزاران مقالۀ علمی و پژوهشی نوشته اند؛ این پژوهشها بسیاری از زوایای تاریک این تاریخ را روشن ساخته اند. با این حال، همانند هر موضوع علمی دیگر، با گشوده شدن هر روزنۀ تازه ای به این تاریخ، دهها و صدها پرسش و موضوع ناشناختۀ دیگر مطرح شده است.