کتاب دانشنامه زیبایی شناسی و فلسفه هنر

Aesthetics and philosophy of art
کد کتاب : 49416
مترجم :
شابک : 978-6009635986
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 520
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 1967
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 22 اردیبهشت

معرفی کتاب دانشنامه زیبایی شناسی و فلسفه هنر اثر پل ادواردز

رشته فلسفی زیبایی شناسی به مسائل مفهومی ناشی از بررسی انتقادی هنر و امر زیبایی شناسانه، می پردازد. موتر و بروسلی عنوان فرعی کتاب خویش در سال ۱۹۵۸ پیرامون زیبایی شناسی عام را مسائل موجود در فلسفه نقد قرار داد و بدین وسیله تلویحا می خواست بگوید که زیبایی شناسی ناظر است به مفاهیم فلسفی ای که - غالبا به طور سرسری۔ مورد استفاده منتقدان قرار می گیرند، زمانی که می گویند یک اثر هنری مانند یک نقاشی زیبا است یا دارای ارزش زیبایی شناسانه است، آن اثر موضوعی جستارمایه ای را باز نمایی می کند، دارای یک صورت خوش - ترکیب است، به سبک خاصی است، و بیانگر عاطفه ای است، ولی زیبایی شناسی افزون بر این به طور وسیع تر به زیبایی شناسی طبیعت و باغها و به درک و دریافت زیبایی شناسانه اشیاء و اعمال در زندگی روزمره نیز می پردازد.
در این بررسی مختصر ابتدا به امر زیبایی شناسانه به طور کلی و سپس به مسائل مختص به هنرها، پرداخته می شود. بحث با پاره ای اشارات کلی درباره اینکه چگونه زیبایی شناسی با پرسش های عام تر درباره معرفت، عاطفه، و ارزش، ارتباط می یابد پایان می یابد. تلاشی نیز خواهم شد برای اشاره به اینکه چگونه باید مهم ترین مفاهیم زیبایی شناسی را مهم تلقی کرد. گرایش فلسفه ی اواخر سده بیستم - به ویژه فلسفه تحلیلی - معطوف به این بوده است که مسائل زیبایی شناسی را مسائلی بداند که بی زمان اند و پاسخ های صحیحی دارند که درباره همه آثار هنری و تجارب زیبایی شناسانه، صرف نظر از اینکه در کجا یا در چه زمانی واقع شوند، صدق می کند. ولی اگر کسی با نگاهی به آن زمینه تاریخی که مسائل خاص زیبایی شناسی از دل آن پدیدار شده است، به زیبایی شناسی بپردازد، نه فقط از ماهیت آن مسائل، بلکه از چگونگی و چرایی شیوه های مختلف تصویر و طراحیشان نیز درک بهتری خواهد داشت.

کتاب دانشنامه زیبایی شناسی و فلسفه هنر

پل ادواردز
پل ادواردز (2 سپتامبر 1923 - 9 دسامبر 2004) فیلسوف اخلاقی اتریشی-آمریکایی بود. وی از سال 1967 سردبیر دایره المعارف فلسفه هشت جلدی مک میلان بود و از دهه 1960 تا 1990 در دانشگاه نیویورک ، کالج بروکلین و مدرسه جدید تحقیقات اجتماعی تدریس می کرد.
دسته بندی های کتاب دانشنامه زیبایی شناسی و فلسفه هنر
قسمت هایی از کتاب دانشنامه زیبایی شناسی و فلسفه هنر (لذت متن)
تجربه گرایان، این اندیشه را که معیار های کلی زیبایی موجود است، مردود دانستند. تنوع گسترده چیزهای زیبا مشعر به آن است که هیچ قانون یا قاعده زیبایی، آنگونه که برخی از نویسندگان کلاسیک در دوران رنسانس مفروض می گرفته اند، موجود نیست. ماچسن معتقد بود که اندیشه کلاسیک وحدت در متن تنوع»، یک ویژگی است که به شیو، معتبری لذت زیبایی شناسانه را بر می انگیزد . ولی خود اینکه آیا چیزی دارای میزان صحیحی از وحدت یا تنوع است یا نه، بحث انگیز است. معروف است که هیوم معضل راحیل کرد بدین صورت که گفت همه ما چنان سرشته شده ایم که از گونه های واحدی از موجودات طبیعت و آثار هنری لذت ببریم. ولی همه ما از همان زمینه تجربه، لطافت ذوق، درک صحیح، توانایی انجام دادن مقایسه ها، و دوری از تعصب که در حالت آرمانی می توانیم داشت و باید داشته باشیم، بر خوردار نیستیم .