کتاب دوره پادشاهان مملوکی

Aṣr salaṭin al-Mamalik
تاریخ سیاسی و اجتماعی
کد کتاب : 51921
مترجم : بهزاد مفاخری
شابک : 978-9641211709
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 380
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 1994
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 18 اردیبهشت

معرفی کتاب دوره پادشاهان مملوکی اثر قاسم عبده قاسم

دوره پادشاهان مملوکی از دوره های شگفت انگیز در تاریخ منطقه عربی و جهان اسلام به طور عام، و مصر و شام به طور خاص است. دولت پادشاهان مملوکی در بحبوحه جنگ های صلیبی درحالی بر سر کار آمدند که جهان اسلام را دو خطر خارجی از شرق و غرب تهدید می کرد. صلیبی ها در این دوره متوجه مصر شدند و این سرزمین را تهدید می کردند.
همزمان طوفان مغول بساط خلافت عباسی را که نماد سیادت معنوی بر دولت های مسلمان و عامل اتحاد جهان اسلام بود، برچید. در این میان نزدیک بود با پیمانی مغولی صلیبی جهان اسلام دچار فاجعه ای عمیق تر شود که در این اوضاع حساس و سرنوشت ساز، دولت مملوکی نقش تاریخی خود را به خوبی ایفا کرد. دست اندرکاران این دولت دو افتخار مهم کسب کردند: به جنگ های صلیبی پایان دادند، صلیبی ها را کاملا از سرزمین های اسلامی بیرون راندند و دیگر آنکه در همین دوره در نبرد عین جالوت با شکست دادن سپاهیان مغول به افسانه شکست ناپذیری آنان نیز پایان دادند و مانع پیشرفت مغولان به سوی غرب جهان اسلام شدند.
در اثر حاضر مولف بعد از شرح و توضیح چگونگی روی کار آمدن دولت مملوکی و مفاهیم سیاسی و وقایع مهم این دولت، از اوضاع اجتماعی مصر تحت سلطه مملوکیان سخن می گوید و با تیزبینی، میزان دخالت دولت در کارهای مردم و تأثیر مسائل سیاسی در اوضاع اجتماعی را به تصویر می کشد. به دلیل نقش مهمی که دولت مملوکی در تاریخ اسلام، آن هم در حساس ترین دورة تاریخی خود و در مهمترین سرزمین های اسلامی (مصر و شام) ایفا کرد، بررسی تحولات سیاسی، اجتماعی و دستاوردهای تمدنی این دولت برای پژوهشگران و علاقمندان تاریخ و تمدن سرزمین های اسلامی ضروری و مفید ارزیابی می شود.

کتاب دوره پادشاهان مملوکی

قاسم عبده قاسم
قاسم عبده قاسم (26 مه 1942 میلادی -) مورخ و مترجم مصری ، و استاد تمام وقت گروه تاریخ دانشکده هنر ، متولد قاهره بود. وی متاهل و دارای پنج فرزند است: سه پسر و دو دختر.