کتاب خاطرات سیاسی مهدی فرخ

Mehdi Farrokh
(معتصم السلطنه)
کد کتاب : 69987
شابک : 978-9645732507
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 820
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2022
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب خاطرات سیاسی مهدی فرخ اثر مهدی فرخ

"خاطرات سیاسی مهدی فرخ" اثری در قالب خودزندگی‌نامه‌ است که همچون خاطرات دیگر رجال سیاسی، روشنگر بخش مهمی از تاریخ این مرز و بوم نیز هست. "مهدی فرخ" ملقب به "معتصم‌ السلطنه"، اولین وزیر صنایع و همچنین وزیر خواربار ایران بود که در اواخر دوران قاجار و پهلوی، به صورت پیاپی برای عناوین مختلف سیاسی انتخاب می‌شد.
شکی نیست که پنج دهه اخیر ایران، یکی از بحرانی‌ترین دوره‌های تاریخی و آبستن تغییرات و اتفاقات زیادی در تاریخ کشور بوده است. این تاریخی است که از نهایت فقر و فلاکت در ایران آغاز می‌شود و تا پیشرفت سطوح رفاهی و سوسیالیسم در ایران پیش می‌رود. شخصیت اصلی کتاب "خاطرات سیاسی مهدی فرخ"، همانطور که از عنوان آن پیداست، سناتور سید "مهدی فرخ" معروف به "معتصم السلطنه" است که پس از یک سلسله اتفاقات جالب و اصولی و پشت سر گذاشتن مأموریت‌ها و سمت‌های مختلف، خاطرات سیاسی خود را از سال 1331 هجری قمری و در جریان مأموریت خود در تربت حیدریه آغاز کرد.
گذشته از شرح وقایعی که مربوط به زندگی و مشاهدات "مهدی فرخ" بوده است، کتاب پیش رو موارد مهمی را در تاریخ معاصر ایران به تفصیل و به طور جامع مورد بررسی قرار داده است که واقعه جنگل و عملکرد میرزاکوچک خان، وثوق الدوله و کودتای سال 1299، قیام سرهنگ محمدتقی خان پسیان، چگونگی به قدرت رسیدن سردار سپه، دوران حکومت خاندان پهلوی، روز وحشت یا سوم شهریور، شب بیست و پنجم شهریور سال 1320، بیرون آمدن قدرت از چنگال رضاخان، سرانجام حزب توده و جمهوری دموکراتیک آذربایجان، تنها بخشی از این مطالب بوده و "خاطرات سیاسی مهدی فرخ"، صدها مورد دیگر را در قالب مستندی شیرین، هیجان‌انگیز و خوش‌خوان، بازگو می‌کند.

کتاب خاطرات سیاسی مهدی فرخ

قسمت هایی از کتاب خاطرات سیاسی مهدی فرخ (لذت متن)
پیش از مشروطیت و در اواخر سلطنت ناصرالدین شاه مردم ایران در فقر و فلاکت و در بیدادگری های حکام و عمال خود غرق بودند.ضعف و سستی و عدم لیاقت مظفر الدین شاه و سبکسریهای درباریان و نفوذ عجیب دولتین روش و انگلیس .فعالیتهای مذهبیان دست نشانده دولتهای بیگانه در ایران.یعنی بابیان و ازلیان.اختلاات داخلی دربار مظفر الدین شاه نا امنی و شور و جنجال نسل جوان وطنخواه برای برقذاری عدالت و استقذاذ حقوق اجتماعی و بسیار مطالب مهم دیگر نکاتی است که ایران را برای پذیرش حکومت مشروطه زمینه سازی کرد. بهرحال دوران اختناق سپری شد و رژیم فرسوده و کهنه ایکه متضمن سرنگون شدن این اب و خاک میشد از بین رت و جایش را به یک حک.مت نوین و سازنده داد.دانستن چگونگی تکوین این سیستم باهمه حواشی و متعلقات آن و پی بردن به حقایق مسلم این دوران برای هر وطن پرست شریف لازم و حیاتی است.چه نا آگاهی ما از این وقایع دلیلی جز بی علاقگی به سرنوشت خودمان ندارد.این مطالب برما اشکار می کند که دولت های بیگانه و به اصطلاح اصلاح طلب چونه زیرکانه هستی مارا به باد میدادند و از خون و گوشت و پوست ایرانی برای خودکاخ افتخار بنا می کردند. بما نشان میدهد که به چه نحوی ریزه خواران بظاهر خادم ما هدی جز پر کردن کیسه پر ناشدنیشان نداشته اند و سرانجام ما ملت شریف و اصیل بنابر اعتقاد به یازش و صلح و صفا و گذشت.میگذاشتیم تا عده ای همه چیز مارا به تاراج برند و هیج نگوییم.