کتاب در زمانه ی پنج شاه

Under Five Shahs
  • 15 % تخفیف
    580,000 | 493,000 تومان
  • موجود
  • انتشارات: ماهی ماهی
    نویسنده:
کد کتاب : 21325
مترجم :
شابک : 978-9642090310
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 572
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1964
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : 10 اردیبهشت

معرفی کتاب در زمانه ی پنج شاه اثر حسن ارفع

"در زمانه ی پنج شاه" اثری است از "حسن ارفع" که در زمره ی مهم ترین و قابل استنادترین آثار خاطره نویسی از تاریخ معاصر ایران به حساب می آید. این اثر که خاطرات "حسن ارفع"، فرزند "پرنس ارفع" مشهور را به تصویر می کشد، از کودکی وی آغاز شده و برهه های مختلف زندگی او را از دوران طفولیت در فرانسه، اشتغال به تحصیل در دانشکده ی افسری ترکیه، ، ورود به ایران و ملحق شدن به ارتش و سپس حضور وی در رخدادهای مهم کشور و مناصب قابل توجه وی را شامل می شود. "در زمانه ی پنج شاه" به دلیل موقعیت خاص خانواده ی "حسن ارفع" و متعاقبا جایگاه نظامی وی، سند تاریخی ویژه ای به حساب می آید که سرگذشت "حسن ارفع" را در بستری قریب به هفتاد سال از تاریخ معاصر ایران در برگرفته است.
"در زمانه ی پنج شاه" به طور کلی از چهار بخش و بیست و دو فصل تشکیل شده که هر کدام قسمت مهمی از زندگی وی و اتفاقات تاریخی را در بردارند. بخش نخست که دوران قبل از جنگ جهانی اول و پادشاهی آخرین سلاطین قاجار است، به سال های کودکی و جوانی "حسن ارفع" و نخستین دیدار وی از ایران پرداخته است. بخش دوم رویدادهای دوران سلطنت رضاشاه پهلوی و تجددگرایی در ایران را مطرح کرده و بخش سوم به وضعیت ایران در جنگ جهانی دوم و اقدامات "حسن ارفع" در مقام ریاست ستاد کل ارتش اشاره دارد. بخش چهارم که ایران در زمان محمدرضاشاه پهلوی است، توسعه و پیشرفت ایران را در این دوران بررسی می کند و در انتهای کتاب "در زمانه ی پنج شاه"، ضمیمه ای از اوضاع بخش های ایل نشین کشور به همراه تعدادی عکس از نویسنده و شخصیت های مهم سیاسی قرار گرفته است.

کتاب در زمانه ی پنج شاه

حسن ارفع
سرلشکر حسن اَرفَع (۱۲۷۳–۱۳۶۵ خورشیدی) رئیس ستاد ارتش ایران در سال‌های ۱۹۴۴ تا ۱۹۴۶ میلادی و از همکاران کودتای ۲۸ مرداد بود. وی برای نژاد آریایی ارزش زیادی قائل بود و به آموزه‌های فاشیسم و نازیسم گرایش داشت.حسن ارفع فرزند میرزا رضاخان ارفع‌الدوله دانش بود. چهار ساله که بود پدرش با تقدیم پیشکشی قابل ملاحظه‌ای از مظفرالدین شاه برای او لقب ارفع‌السلطان گرفت.حسن ارفع تحصیلات خود را به اقتضای شغل پدرش که غالباً مقام سفارت داشت، در استانبول و پاریس انجام داد. از دانشکد...
قسمت هایی از کتاب در زمانه ی پنج شاه (لذت متن)
وقتی به دنیا آمدم، مدتی می شد که پدرم از تفلیس رفته بود . او را به مقام وزیر مختاری ایران در سن پترزبورگ گماشته بودند ، نیز نروژ و سوئد که در آن زمان تحت حکومت شاه اسکار دوم با هم متحد بودند . پدرم ، دو ماه پس از ورود به سن پترزبورگ ، در مراسم باشکوه تاجگذاری تزار نیکالای و امپراتریس آلکساندرا فیودوروونا حضور یافت . او با دیدگانی وحشت زده شاهد فاجعه هراس انگیز خودیانکا بود و دید که چگونه صدها نفر در آشوب بزرگی که هنگام بخش هدایای امپراتور به پا شد کشته شدند . بسیاری از مردم این واقعه را برای حکومت او به فال بد گرفتند و البته وقایعی که بعدها اتفاق افتاد این پیشگویی ها را تایید کرد. چند ماه پس از تولد من ، مادرم مرا از تفلیس به سن پترزبورگ برد . پدرم آنجا در عمارت مجلل پرنس بیلوسلسکی-بیلوزورسکی در جزیره ی کرستوفسکی سکونت داشت . مادرم همچنان در عزلت و انزوا روزگار می گذراند ؛ نه حق همراهی پدرم را در مهمانی ها داشت و نه جواز حضور در کنسولگری. در عوض می توانست در کالسکه ی ویکتوریایمان به گردش برود و حتی گاه اسب محبوبش را به درشکه ی تک اسبه اش ببندد و آن را در گردشگاه مشهور استرلکا در سواحل رود نوا براند.