کتاب تاریخ ادبیات معاصر ایران

History and development of modern Persian literature
نظم و نثر
کد کتاب : 8111
مترجم :
شابک : 9789642575060
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 329
سال انتشار شمسی : 1386
سال انتشار میلادی : 1964
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 18 اردیبهشت

معرفی کتاب تاریخ ادبیات معاصر ایران اثر بزرگ علوی

"تاریخ ادبیات معاصر ایران" اثری است از "بزرگ علوی" که آن را در دو زمینه‌ی "نظم و نثر" به خوانندگان ارائه کرده است.
نیما یوشیج اولین کسی بود که نوسازی ریشه‌ای شعر فارسی را نه تنها در مضامین، بلکه در سیما و تصویر آن مطرح کرد. اولین اشعار او، تحت تأثیر رمانتیسیسم و نمادگرایی فرانسوی، در دومین دهه از قرن بیستم میلادی ظاهر شد. اما تا دهه 1940 بود که ایده‌های او توسط نسل جوانی از شاعران پذیرفته شد و در ادامه «شعر نو» در ایران خلق شد. برخی از شاعران برجسته نوگرا شامل احمد شاملو، فروغ فرخزاد، مهدی اخوان ثالث و نادر نادرپور بودند. آنها ابعاد مختلف مدرنیزاسیون را نشان ‌می‌دادند و به طرق مختلف از سنت کلاسیک فاصله گرفتند.
نثر مدرن تا حد زیادی مدیون حجم اندک داستان‌‌های کوتاهی بود که تقریبا همزمان با ظهور نخستین شعر نو، توسط محمدعلی جمال زاده منتشر شد. این داستان‌‌ها نقطه عطفی در توسعه نثر واقع‌گرایانه شد که در سنت فارسی سابقه نداشت. صادق هدایت با استفاده از داستان کوتاه برای به تصویر کشیدن زندگی متعارف مردم عادی و نیز سردرگمی‌‌های روشنفکران مدرن، راه جمال‌زاده را دنبال کرد. او ابزارهای نوشتن سوررئالیستی را در رمان کوتاه بوف کور به کار برد که شهرت بین‌المللی پیدا کرد و به بسیاری از زبان‌ها ترجمه شد. شخص "بزرگ علوی" که کتاب "تاریخ ادبیات معاصر ایران" را نوشته، داستان‌‌ها و رمان‌‌هایی نوشت که از یک سو به علل عمیق‌تر مشکلات روانی و از سوی دیگر به تجربیات روشنفکران چپ در مبارزاتشان ‌می‌پرداخت. به عنوان مثال، رمان چشمهایش، تراژدی شخصی را در میان گروهی از فعالان سیاسی بازگو می‌کند. اثر پیش رو که "تاریخ ادبیات معاصر ایران" نام گرفته، روند تکامل ادبیات معاصر در زمینه‌ی "نظم و نثر" را از آغاز قرن بیستم تا روزگار خود نویسنده، به تصویر می‌کشد.

کتاب تاریخ ادبیات معاصر ایران

بزرگ علوی
بزرگ علوی زاده ی 13 بهمن 1282 و درگذشته ی 28 بهمن 1375 شمسی، نویسنده، استاد زبان فارسی و روزنامه نگار ایرانی بود که بیش از چهار دهه از نیمه ی دوم قرن بیستم را در آلمان زندگی کرد و به نوشتن داستان، ترجمه، نقد و فرهنگنامه نویسی پرداخت.بزرگ علوی در تهران متولد شد. او به همراه برادرش مرتضی علوی در سال 1920 به منظور تحصیل به آلمان رفت و دوران دبیرستان را در شهرهای مختلفی گذراند. علوی در دوران اقامت در آلمان چند اثر ادبی آلمانی را به فارسی ترجمه کرد. در سال 1927، پدر او به خاطر یک شکست بزرگ تجاری خ...
قسمت هایی از کتاب تاریخ ادبیات معاصر ایران (لذت متن)
در دوره ای که در اینجا برای بررسی خود برگزیده ایم ، یعنی از هنگام کشته شدن ناصرالدین شاه تا سال ۱۹۱۱ زمانی که بنگشت شکست خورد ، همیشه و پیوسته در آفرینش های سرایشی با ایده های سیاسی نو و نیز احساسات میهن پرستانه برمی خوریم . در سرایش هم دستاوردهای دانش اروپایی ستوده می شد . در کشور جنبشی بود که گشایش مدرسه های نو را آماج خود می دانست . سرایندگان در سروده های خود از این خواست گسترش یافته پشتیبانی می کردند . روزنامه ها و گاهنامه ها خوانندگانشان را با ادبیات اروپایی آشنا می ساختند .