کتاب مبانی زبان شناسی

Fundamentals of Linguistics
و کاربرد آن در زبان فارسی
کد کتاب : 14720
شابک : 978-9644480201
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 168
سال انتشار شمسی : 1399
سال انتشار میلادی : 1997
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 13
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب مبانی زبان شناسی اثر ابوالحسن نجفی

"مبانی زبان شناسی و کاربرد آن در زبان فارسی" کتابی است از "ابوالحسن نجفی" که در آن تلاش شده مفاهیم اصلی و اساسی زبان شناسی با زبانی ساده و کاربردی شرح داده شود. با وجود اینکه مخاطب اصلی این کتاب در درجه ی اول دانشجویان رشته های علوم انسانی و علی الخصوص زبان شناسان هستند، اما "ابوالحسن نجفی" مباحث را به نحوی شرح داده که خواننده ی غیرتخصصی نیز بتواند به راحتی از این کتاب بهره ببرد و دانش مختصر و مفیدی را در این زمینه کسب کند.
نویسنده جهت توضیح "مبانی زبان شناسی و کاربرد آن در زبان فارسی" ابتدا به تعریف مفهوم زبان پرداخته و جایگاه آن را به منزله ی یک نهاد اجتماعی تشریح می کند. وی در ادامه به مبحث نشانه می پردازد و انواع و اجزای نشانه را توضیح می دهد تا به مفهوم ساختار برسد. سپس وظایف و نقش های زبان، به ویژه نقش ارتباطی آن مورد بررسی قرار می گیرد و محورهای همنشینی و جانشینی زبان در کنار تعریف دیگری از آن ارائه می شود.
"ابوالحسن نجفی" همچنین واحدهای تجزیه اول و دوم با عنوان واج و تکواژ را نیز به خواننده معرفی کرده و در کنار پرداختن به صوت و آوا و صامت و مصوت های فارسی، مواردی نظیر تقدم صورت بر معنی، صرف و نحو، جمله و عبارت، سلسله مراتب عناصر جمله و مقوله های نحوی را نیز تجزیه و تحلیل می کند. در پایان کتاب بخشی تحت عنوان خودآزمایی طراحی شده که آزمون هایی را در کنار پاسخ هایشان، برای درک بهتر مطالب کتاب "مبانی زبان شناسی و کاربرد آن در زبان فارسی" آورده است.

کتاب مبانی زبان شناسی

ابوالحسن نجفی
ابوالحسن نجفی، زبان شناس، مترجم، ویراستار بزرگ کشور و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی، در سال ۱۳۰۸ در خانواده‌‌ای مذهبی و سنتی متولد شد. او تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در اصفهان گذراند و در رشته ادبیات فارغ التحصیل شد. در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران زیر نظر استادانی چون پرویز ناتل خانلری، فاطمه سیاح و موسی بروخیم به تحصیل در رشته زبان فرانسه پرداخت. سپس در رشته زبان شناسی در سوربن زیر نظر آندره مارتینه به ادامه تحصیل مشغول شد.او ابتدا به عنوان دبیر در اصفهان مشغول به کار شد. ...
قسمت هایی از کتاب مبانی زبان شناسی (لذت متن)
زبانی که فرضا فاقد قواعد دستوری باشد زبانی است که اجزای جمله را بدون رعایت ترتیب معینی در کنار یکدیگر قرار می دهد و ناچار وظیفه ی بیان روابط میان اجزا را بیاد منحصرا بر عهده ی معانی واگذارد. در نتیجه برای بیان یک مفهوم در حالت فاعلی و در حالت های مختلف مفعولی باید چندین کلمه ی جداگانه و متفاوت بسازد و به این ترتیب به جای یک کلمه نیاز به ده ها کلمه هست. چنین زبانی، به فرض وجود، در بیان دقایق واقعیت عملا دچار اشکال می شود و از عهده ی رفع نیازهای ارتباطی برنخواهد آمد. از همین روست که زبان بی دستور در جهان وجود ندارد.

زبان یک نقش اصلی (ایجاد ارتباط) و سه نقش فرعی (تکیه گاه اندیشه، حدیث نفس، ایجاد زیبایی هنری) بیش ندارد؛ نهایت آنکه دومین نقش زبان، یعنی تکیه گاه اندیشه، چندان در خورد ارزش و اهمیت است که می توان آن را همسنگ نقش اصلی آن دانست.

این خصوصیت اصلی زبان را مارتینه «تجریه ی دوگانه» می نامد: تجزیه ی اول تقسیم کلام به تکواژ و تجزیه ی دوم تقسیم تکواژ به واج. بنابراین زبان همیشه دو سطح متفاوت دارد: سطح اول تکواژها و سطح دوم واج ها. و این است فصل ممیز زبان از دیگر دستگاه های نشانه و حتی از دیگر نهادهای اجتماعی.