کتاب وزن شعر فارسی

Iranian Poem
درس نامه
کد کتاب : 14722
شابک : 978-9644486869
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 240
سال انتشار شمسی : 1401
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 9 اردیبهشت

معرفی کتاب وزن شعر فارسی اثر ابوالحسن نجفی

کتاب وزن شعر فارسی به کوشش امید طبیب‌زاده و براساس دست‌نوشته‌های ابوالحسن نجفی منتشر شده است. این کتاب240 صفحه دارد و اولین بار در سال 1395 به چاپ رسید. کمتر کسی اندازه‌ی ابوالحسن نجفی در راستای پیشبرد ادبیات فارسی تلاش کرده است. او آثار باارزشی در حوزه‌ی ویرایش، زبان‌شناسی و وزن شعر فارسی تألیف کرده که از منابع مهم این حوزه‌ها به شمار می‌روند. از مهم‌ترین فعالیت‌های او می‌توان به تدریس وزن شعر فارسی در مرکز نشر دانشگاهی و صداوسیما اشاره کرد. کلاس‌های او در این زمینه از کامل‌ترین و جامع‌ترین کلاس‌ها بودند. نجفی در اواخر عمرش قصد داشت کتابی جامع و کامل درباره‌ی وزن شعر فارسی بنویسد که بیماری و کسالت مانع آن شد. او تقریبا یک سال پیش از مرگش دست‌نوشته‌هایی را که از آن‌ها برای تدریس استفاده می‌کرد، به شاگردش امید طبیب‌زاده داد.

امید طبیب‌زاده از زبان‌شناسان نام‌آشنای معاصر است. او پیش از آن‌که کلاس‌های وزن شعر فارسی نجفی به طور رسمی شروع شود، پیش او آموزش می‌دید. طبیب‌زاده حتی رساله‌ی دکتری خود را با موضوع وزن شعر فارسی نوشت؛ ازاین‌رو مناسب‌ترین فرد برای تألیف این مجموعه بود. طبیب‌زاده نیمی از کتاب وزن شعر فارسی را یک ماه پیش از فوت نجفی به او نشان داد. نجفی به او پیشنهادات و نظراتی درباره‌ی نحوه‌ی ارائه‌ی مطالب، عنوان و مشخصات روی جلد داد و طبیب‌زاده عین آن‌ها را به کار برد. در نهایت تصمیم گرفتند که این دست‌نوشته‌ها را به دو کتاب تبدیل کنند. کتاب اول «وزن شعر فارسی» است که به‌نوعی مقدمه‌ای برای کتاب دوم، «طبقه‌بندی وزن‌های شعر فارسی» محسوب می‌شود. این کتاب در ده درس به صورت درس‌نامه، وزن شعر فارسی را به‌تفصیل توضیح می‌دهد.

کتاب وزن شعر فارسی

ابوالحسن نجفی
ابوالحسن نجفی، زبان شناس، مترجم، ویراستار بزرگ کشور و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی، در سال ۱۳۰۸ در خانواده‌‌ای مذهبی و سنتی متولد شد. او تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در اصفهان گذراند و در رشته ادبیات فارغ التحصیل شد. در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران زیر نظر استادانی چون پرویز ناتل خانلری، فاطمه سیاح و موسی بروخیم به تحصیل در رشته زبان فرانسه پرداخت. سپس در رشته زبان شناسی در سوربن زیر نظر آندره مارتینه به ادامه تحصیل مشغول شد.او ابتدا به عنوان دبیر در اصفهان مشغول به کار شد. ...
قسمت هایی از کتاب وزن شعر فارسی (لذت متن)
برای پاسخ دادن به این سوال که قاعده اصلی تقطیع شعر عروضی فارسی چیست، پیش از هر چیز باید بدانیم که اساسا وزن چیست و چه انواع دارد و واحدهای تشکیل دهنده آن کدام است. پس از تعریف قاعده اصلی تقطیع، می توانیم موارد گوناگون عدول از آن قاعده اصلی را نیز روشن کنیم.

تعریف وزن و انواع آن وزن ادراک تناسبی است که از تکرار مقادیر متساوی و منفصل حاصل می شود. در هر زبانی این مقادیر متساوی و منفصل با برخی از خصوصیت های صوتی همچون شدت، ارتفاع یا زیروبمی، کمیت" یا امتداد و مانند آن پدید می آید. وزن شعر فارسی مبتنی بر کمیت هجاهاست، یعنی در شعر عروضی فارسی، باید تعداد و نوع کمیتهای دو مصراع مساوی باشد و نه لزوما تعداد هجاهای آنها. بنابراین نخستین و مهم ترین اقدام برای مطالعه وزن شعر فارسی عبارت است از تعیین کمیت هجاها و شمارش آنها به منظور تقطیع.

هجا که همه از دبستان با آن آشناییم عبارت است از یک مصوت به اضافه یک یا چند صامت. به عبارت دیگر تعداد هجاهای هر کلمه یا جمله مساوی است با تعداد مصوت های آن. مثلا کلمه «مدرسه» سه مصوت و سه هجا دارد: مدرسه؛ یا کلمه «شباهنگام» چهار مصوت و چهار هجا دارد: ش با هنگام؛ یا جمله «او با مادرش به تهران رفت» به مصوت و نه هجا دارد: او با ما د رش به تهران رفت. کمیت هر هجا در شعر فارسی، از روی کمیت مصوت ها و نیز تعداد صامت های آن تعیین می شود. یعنی برای شناسایی کمیت هجاها، ابتدا باید کمیت مصوت ها را مشخص کنیم. در زبان فارسی شش مصوت و بیست وسه صامت وجود دارد.