کتاب جشن نامه ابوالحسن نجفی

Abolhassan Najafi
کد کتاب : 14716
شابک : 978-9644484636
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 726
سال انتشار شمسی : 1397
سال انتشار میلادی : 2011
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب جشن نامه ابوالحسن نجفی اثر امید طبیب زاده

"جشن نامه ابوالحسن نجفی" اثری است حاوی گفتگوها و مقالات تقدیمی به "ابوالحسن نجفی" که به اهتمام "امید طبیب زاده" گردآوری شده است. این اثر ارزشمند در تکریم فردی که یکی پرکارترین پژوهندگان و والاترین شخصیت های فرهنگ و ادب به حساب می آید، تدوین شده و انتشارات نیلوفر آن را در بالغ بر هفتصد صفحه منتشر ساخته است. فعالیت های پرشمار این دانشمند بزرگوار، سبب شده تا طیف آثار وی و دوستان و دوستدارانش بسیار وسیع و گسترده باشد که این امر بر حجم بالای "جشن نامه ابوالحسن نجفی" دلالت می کند. مطالب جشن نامه به چند بخش تقسیم شده اند که شامل خاطرات، ترجمه، ادبیات، غلط ننویسیم، وزن شعر و زبان شناسی می باشند.
در بخش خاطرات، نوشتارهایی دلنشین و دوست داشتنی از نزدیک به بیست نفر از دوستان و همراهان "ابوالحسن نجفی" آمده است که در این میان نام بزرگانی چون "ضیا موحد"،"فرزانه طاهری"، "بهمن فرمان آرا"، "مدیا کاشیگر"، "علی اصغر محمدخانی" و "احمد امیرعلائی" به چشم می خورد. این بخش از زندگی و شخصیت این پژوهشگر فرزانه، بینشی ارائه می دهد که زندگی پر از پستی و بلندی او و همچنین آشنایی و معاشرت هایش با انسان هایی که همچون خود او فرهیخته بودند را به خوبی نشان می دهد. در بخش ادبیات، جستارهایی از نویسندگان معروفی تدوین شده که یکی از بهترین آن ها، مقاله ی "به یادگار" از احمد اخوت" می باشد. به غیر از این در بخش وزن شعر هم مقاله های "خاستگاه های شعر عروضی فارسی" از "احمد سمیعی" و "نگاهی دوباره به وزن شعر عامیانه"، به قلم تدوینگر همین جشن نامه یعنی "امید طبیب زاده" از قسمت های برجسته و قابل توجه این اثر می باشند.

کتاب جشن نامه ابوالحسن نجفی

امید طبیب زاده
امید طبیب‌زادهٔ قمصری (زادهٔ ۲۹ اردیبهشت ۱۳۴۰ در تهران) زبان‌شناس ایرانی و استاد زبان‌شناسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است. فعالیت‌های پژوهشی او عمدتاً درزمینهٔ واج‌شناسی، آواشناسی، وزن شعر فارسی، دستور وابستگی و دستور زبان فارسی است.طبیب‌زاده دوره کارشناسی زبان انگلیسی را در دانشگاه شهیدباهنر کرمان و دوره کارشناسی ارشد و دکتری زبان‌شناسی را در دانشگاه تهران گذراند. او از سال ۱۳۷۸ تا ۱۳۹۵ در دانشگاه بوعلی سینا مشغول تدریس بود و مدتی سردبیری مجلات ...
قسمت هایی از کتاب جشن نامه ابوالحسن نجفی (لذت متن)
اما چه شد که به این جشن نامه و مخصوصا مصاحبه مفصل و خواندنی آن رسیدیم. داستان این جشن نامه به زمانی برمی گردد که افتخار شاگردی نجفی نصیبم شد . یک روز به اتاقش رفتم و از او پرسیدم در کجا می توانم نظرات کاملش را در مورد وزن شعر و مخصوصا طبقه بندی اوزان شعر فارسی بخوانم ، آن روزها هنوز کلاس های وزن شعر در مرکز نشر دانشگاهی تشکیل نشده بود . نجفی گفت که تا کنون نظراتش را در این مورد به طور کامل در جایی چاپ نکرده است ، اما حاضر است هفته ای یک جلسه وزن شعر را به من درس بدهد. اصلا تصورش را هم نمی کردم که به این سادگی بتوانم هفته ای یک بار از محضرش بهره مند شوم ، و حال که به گذشته نگاه می کنم می بینم همان کلاس های وزن شعر از جمله پربار ترین کلاس هایی بوده است که در تمام عمرم داشته ام ، کما اینکه چند سال پس از آن کلاس ها در میان خیل موضوعاتی که برای پایان نامه دکتری زبان شناسی وجود داشت، من پایان نامه خودم را در همین موضوع وزن شعر نوشتم.