کتاب ایلات و عشایر فارس

Eilat and nomads of Fars
قشقایی، خمسه، کهگیلویه و ممسنی
کد کتاب : 84446
مترجم :
شابک : 978-6227489934
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 209
سال انتشار شمسی : 1401
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 19 اردیبهشت

معرفی کتاب ایلات و عشایر فارس اثر ای تی ویلسون

کتاب «ایلات و عشایر فارس» "قشقایی، خمسه، کهگیلویه و ممسنی" نوشته ای تی ویلسون با ترجمه کاوه بیات توسط نشر شیرازه منتشر شده است.
جنگ جهانی اوّل دورهٔ اوج مداخله و حضور نظامی بریتانیا در حوزه‌های جنوبی ایران است. تعامل یا تقابل با ایلات و عشایر آن حدود که اینک به دلیل فروپاشی اقتدار مرکزی اهمیت و قدرت فراوانی هم یافته بودند، مستلزم آگاهی از حال‌ و روز آن‌ها بود. دو گزارشی که اینک تحت عنوان عشایر فارس و گزارشی دربارهٔ عشایر فارس، به‌ترتیب به قلم کپتین آرنولد ویلسون و کپتین ای. جی. کریسچن در این مجموعه ارائه می‌شوند از مهم‌ترین بررسی‌های صورت گرفته برای کسب آن دانش و آگاهی می‌باشند که اینک با گذشت بیش از یک قرن از تاریخ تدوین آن دو، به یک مأخذ مهمّ تاریخی بدل شده‌اند.

کتاب ایلات و عشایر فارس

ای تی ویلسون
سر آرنولد ویلسون (Sir Arnold Wilson) (تولد ۱۸ ژوئیه ۱۸۸۴ – مرگ ۳۱ مه ۱۹۴۰) نظامی انگلیسی بود که از سال ۱۹۱۸ تا ۱۹۲۰ کمیسر مدنی بریتانیا در بغداد بود. وی هم‌چنین مأمور اداره سیاسی هندوستان بود.ویلسون به خاطر نقشی که در اداره استعماری میان‌رودان در زمان جنگ اول جهانی و بعد از آن داشت شهرت یافت. پس از انقلاب ضداستعماری مردم عراق در سال ۱۹۲۰، آرنولد ویلسون برکنار شده و سر پرسی کاکس به جای او منصوب شد.آرنولد ویلسون بر کشف نخستین چاه نفت خاورمیانه در مسجدسلیمان در سال ۱۹۰۸ نظارت داش...