ویلکی کالینز

ویلکی کالینز

ویلیام ویلکی کالینز، زاده ی 8 ژانویه ی 1824 و درگذشته ی 23 سپتامبر 1889، رمان نویس، نمایشنامه نویس و نویسنده ی انگلیسی داستان های کوتاه بود که در لندن به دنیا آمد.او در رشته ی حقوق تحصیل کرد و از دانشی که در این رشته اندوخته بود، در نوشتن آثارش نیز بهره برد. خوانندگان عصر ویکتوریا که کم کم از ادبیات سیاسی و اجتماعی دل زده و رویگردان می شدند، از نوشته های این نویسنده بسیار استقبال کردند.رمان آنتونیا یا سقوط رم که کالینز آن را در کودکی نوشت، اما تا ۱۸۵۰ منتشر نشد، نشانگر مرحله ی نخست در روند تکاملی کار هنری اوست. در نوشتن این اثر، او از مشاهدات خود از مناظر استفاده می کند.دوره ی دوم، یا بهترین دوره ی فعالیت ادبی کالینز که از زمان آشنایی او با دیکنز آغاز می شود، با آثاری چون زن سفیدپوش و ماه الماس مشخص می شود که هر دو رمان شکل اولیه و نخستین در ژانر داستان پلیسی هستند. کالینز در آن ها نبوغ خود را برای طرحی پیچیده و در عین حال باورنکردنی، با استعدادی که شاید توسط دیکنز پرورش یافته بود، برای خلق شخصیت های برجسته نشان می دهد.کالینز در دوره ی سوم خود، بیشتر به سوی روش های آموزشی و انتقاد اجتماعی روی می آورد. همچون در رمان های مرد و همسرش (۱۸۷۰) و مگدالن نو (۱۸۷۳) که به ترتیب انتقادی بود از تأکید زیاد انگلیسی ها روی ورزشکاری و نگرش غیردلسوزانه ی جامعه نسبت به «زن فروافتاده».در سال ۱۸۵۱ ویلکی کالینز با چارلز دیکنز، توسط دوستی مشترک، آشنا شد. از آن پس آن ها دوستان صمیمی یکدیگر شدند. چنان که نخستین رمان پراهمیت کالینز در هفته نامه ای که دیکنز آن را می گرداند، به چاپ رسید. هر دو در کار داستان نویسی از یکدیگر نکته های فراوان آموخته اند. کالینز در شخصیت پردازی و ترسیم باریک بینانه ی چهره ی قهرمان هایش وامدار دیکنز است. دیکنز نیز درباره ی ساختار پیچیده ی پیرنگ داستان ها از کالینز بسیار آموخته است.ویلکی کالینز در ۲۳ سپتامبر ۱۸۸۹ در لندن دار فانی را وداع گفت.

کتاب های ویلکی کالینز

ماه الماس


زن سفیدپوش


بیشتر بخوانید

نگاهی به دوستی های میان نویسندگان بزرگ

دوستی های ادبی، روابطی جالب توجه و تأثیرگذار هستند.

ادبیات گوتیک: پژواک هراس های انسان

این نوع از ادبیات از صحنه های تاریک و دلهره آور و روایت های ملودراماتیک بهره می گیرد تا با ساختن فضاهای عجیب و غریب، پر رمز و راز و ترسناک، ما را به صندلی هایمان میخکوب کند

لذت کشف حقیقت در داستان های جنایی

داستان های جنایی، یکی از قواعد اساسی قصه گویی را به آشکارترین شکل نشان می دهند: «علت و معلول»

«وحشت» چگونه پس از جنگ جهانی اول تغییر کرد

بخش زیادی از چیزی که آن را «زندگی طبیعی انسان» می نامیم، از ترس از مرگ و مردگان سرچشمه می گیرد.

کتاب «ماه الماس»، نگین گرانبهای داستان های معمایی

ویلکی کالینز به عنوان مبدع داستان های کارآگاهی مدرن در دنیای ادبیات شناخته می شود و کتاب ماه الماس، تمامی عناصر لازم برای ارائه ی یک داستان جنایی بی نقص را در خود دارد

داستان های معمایی و تریلر، قلمرو هیجان و تعلیق

این دسته از کتاب ها، ضربان قلب مخاطب را به بازی می گیرند و هیجان و احساس ورود به دنیایی جدید را برای او به ارمغان می آورند.

آینه ی تمام نمای زندگی بشر در ادبیات تاریخی

می توان گفت که هدف اصلی این ژانر، «زندگی بخشیدن به تاریخ» از طریق ساختن داستان هایی درباره ی گذشته یا یک دوره ی تاریخی خاص است.