کتاب هنر داستان نویسی

The Art of Fiction
با نمونه هایی از متن های کلاسیک و مدرن
کد کتاب : 10672
مترجم :
شابک : 9789641851028
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 422
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 1992
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 11
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب هنر داستان نویسی اثر دیوید لاج

مقالاتی که دیوید لاج بین سال های 1991 تا 1992 برای خوانندگان مجلات ایندیپندنت ساندی و واشنگتن پست می نوشت ، سرانجام در سال 1993 برای اولین بار اپس از بازنگری ، گسترش و جمع آوری در قالب کتاب در آمد. و حاصل جمع این مقالات کتابی است با نام هنر داستان نویسی.
هنر داستان نویسی عناوین گسترده ای از جمله ، تعلیق ، ، زمان-تغییر ، رئالیسم جادویی و سمبولیسم دارد و هر موضوع با یک یا دو قطعه ی برگرفته شده از داستان های کلاسیک یا مدرن نشان داده می شود. لاج هر فصل را به یکی از جنبه های هنر داستان نویسی اختصاص می دهد که شامل پنجاه موضوع است. هر فصل همچنین با بخشی از ادبیات کلاسیک یا مدرن آغاز می شود که لاج احساس می کند تکنیک یا موضوع مورد نظرش را مجسم می کند
دیوید لاج با پرداختن به نویسندگان متنوعی چون هنری جیمز و مارتین آمیس ، جین آستین و فی ولدون و هنری فیلدینگ و جیمز جویس ، باعث می شود غنایو تنوع داستانهای انگلیسی و آمریکایی برای خواننده ی عمومی در دسترس قرار گیرد. اصطلاحات فنی ، مانند مونولوگ داخلی ، متافیکشن ، بینامتنی و راوی غیرقابل اعتماد ، کاملا توضیح داده شده و کاربرد آنها نشان داده شده است.
دیوید لاج با نقد طیف گسترده ای از رمان ها ، کتابی اساسی را برای دانشجویان ادبیات ، نویسندگان مشتاق و هر کسی که مایل به درک نحوه ی کار ادبیات است فراهم کرده است.

کتاب هنر داستان نویسی

نکوداشت های کتاب هنر داستان نویسی
There has been no better populist study of fiction since Forster's Aspects of the Novel
هیچ مطالعه ی بهتری در زمینه ی داستان بهتر از این کتاب از زمان "جنبه های رمان" فورستر وجود نداشته است.
Nigel Andrews in the Financial Times

Agreeable and highly instructive...a real treat
دلپذیر و بسیار آموزنده... راه حلی واقعی.
David Robson in the Sunday Telegraph

His texts are useful, unpretentious, accessible...The Art of Fiction is a book for dipping.
متن هایش مفید و غیر متظاهرانه است. هنر داستان نویسی کتابی است برای تعمق.
A.S. Byatt in the Sunday Times

قسمت هایی از کتاب هنر داستان نویسی (لذت متن)
رمان چه موقع شروع می شود؟ جوابش سخت است، به سختی جواب این سوال که جنین چه موقع می شود شخص. خلق رمان فقط در موارد استثنایی با نوشتن یا ماشین کردن کلمه های اولیه شروع می شود. بیشتر نویسنده ها مقدماتی فراهم می آورند، ولو در ذهن شان. خیلی ها هم هفته ها یا ماه ها زمینه چینی می کنند، نمودارهایی از پی رنگ یا طرح داستانی می کشند، شرح حال و مشخصاتی برای کاراکترها می نویسند، و ایده ها، محیطها، موقعیت ها، شوخی ها و چیزهای دیگری را یادداشت می کنند که در جریان نوشتن داستان به آن ها نیاز دارند.

به هر حال، برای خواننده، رمان همیشه با همان جمله اول شروع می شود ( که البته این شاید همان جمله ای نباشد که رمان نویس قبل از همه جمله ها نوشته است ) . سپس نوبت می رسد به جمله بعدی، باز هم جمله بعدی و.... یک سوال سخت دیگر هم این است که آغاز رمان کجا تمام می شود. در پاراگراف اول، چند صفحه اول، یا فصل اول؟ هرطور که تعریفش کنیم، آغاز رمان نوعی آستانه یا درگاه است که جهان واقعی را که ما در آن زندگی می کنیم از جهانی که رمان نویس در خیالش ساخته است جدا می کند.

من در توصیف سبک جین آستین از استعاره دستکش استفاده کردم. اصلا این سبک، ازجمله با اجتناب از استعاره است که اعتبار پیدا می کند ( استعاره یک صنعت اساسا شعری است، قطب مخالف منطق و عقل سلیم ) . همین استعاره دستکش در پاراگراف اول سرباز خوب به کار رفته است، منتها به منظوری متفاوت. در این جا گویای رفتار نزاکت آمیز اجتماعی است، عادات و آدابی راحت اما با فاصله که لازمه رفاه و سلیقه خاصی اند ( بر دستکش « خوب » تاکید شده است ) ، اما این نوعی اشاره به پنهان کاری یا « پوشاندن » نیز هست.