کتاب تناقضات نابازیگری

Contradictions of working with Non-actors
و مقاله هایی دیگر درباره ی سینمای عباس کیارستمی
کد کتاب : 117958
شابک : 978-9642135493
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 328
سال انتشار شمسی : 1402
نوع جلد : جلد نرم
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب تناقضات نابازیگری اثر روبرت صافاریان

نوشتن نقش بر‌اساس شخصیت یک بازیگر غیرحرفه‌ای، شکل دیگری از بی‌اعتقادی به بازیگری حرفه‌ای است. ایده این است که اگر موقعیت‌های دراماتیک قصۀ فیلم را براساس تجربه‌های یک بازیگر بنویسیم یا کمابیش این کار را بکنیم، در این صورت، بازیگر انگار خود کاراکتر باشد و رفتار و واکنش‌هایش طبیعی و باورپذیر خواهند بود. سرانجام، نباید فراموش کنیم که در سینما بخشی از بازی - یا آن‌چه تصور می‌شود بازی است - از راه تدوین و گریم و موسیقی و تنظیم فاصلۀ دوربین از (نا)بازیگر به دست می‌آید و نیازی به بازی به‌معنای واقعی وجود ندارد.
عباس کیارستمی در سراسر دوران فیلمسازی‌اش، به شکل‌های گوناگون با این مسائل روبه‌رو بود. روبرت صافاریان در کتاب «تناقضات نابازیگری»، این پرسش اساسی را بررسی می‌کند که آیا می‌توان از سبک واحدی در بازی‌ سینمایی در فیلم‌های عباس کیارستمی سخن گفت یا خیر؟
باور متداول این است که عباس کیارستمی در فیلم‌هایش، از نابازیگر استفاده می‌کرده است؛ اما واقعیت پیچیده‌تر از اینهاست. آیا شهره آغداشلو و محمدعلی کشاورز و ژولیت بینوش نابازیگرند؟ گفته می‌شود - خود کیارستمی تلویحا می‌گوید - که از این بازیگرها هم به‌صورت نابازیگر استفاده کرده است. با این همه، عکس این موضوع هم ممکن است صادق باشد. آیا کیارستمی در برخی مواقع از نابازیگران به‌جای بازیگر استفاده نکرده است؟
کتاب «تناقضات نابازیگری» نوشته‌ی روبرت صافاریان، به بررسی پیچیدگی مسئله‌ی مهم بازیگری در سینمای عباس کیارستمی می‌پردازد. مطالعه‌ی این کتاب را به دوستداران فیلم و سینما پیشنهاد می‌کنیم.

کتاب تناقضات نابازیگری

روبرت صافاریان
فارغ التحصیل رشته کارگردانی است. وی عضو هیئت داوران انجمن مستندسازان در سال ۱۳۷۶، هیئت انتخاب دومین جشنواره مستند کیش ۱۳۷۹، هیئت انتخاب سومین جشنواره مستند کیش ۱۳۸۰، هیئت داوری چهارمین جشنواره مستند کیش ۱۳۸۱، هیئت انتخاب بیستمین و بیست ویکمین دوره های جشنواره فیلم کوتاه تهران و هیئت تحریریه نشریه ادبی هنری ارمنی زبان هاندس بوده است. صافاریان مسئول بخش «سینمای مستند در جهان» نشریه سینما-حقیقت (تخصصی سینمای مستند) بوده و مدرس «تحلیل فیلم» در موسسه آموزش عالی سوره (اصفهان)، ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۲ بوده است...