کتاب توسعه،آب یا سراب

Development, water or mirage
کد کتاب : 123562
شابک : 978-6220605126
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 240
سال انتشار شمسی : 1402
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 20 اردیبهشت

معرفی کتاب توسعه،آب یا سراب اثر محمدسعید نوری نائینی

کتاب «توسعه، آب یا سراب» نوشته‌ی محمد‌سعید نوری نائینی، تلاشی است برای درک و تحلیل مفهوم توسعه که پس از انقلاب صنعتی و به‌ویژه پس از جنگ جهانی دوم در ادبیات اقتصادی و سیاسی جهان، به‌عنوان یک مفهوم محوری‌ وارد شد. نوری نائینی در این کتاب در‌صدد است تا اولا برخی پیش‌فرض‌های موجود دربارۀ مفهوم توسعه را کنار زده تا الگوهای جدیدی از توسعه امکان شکل‌گیری یابند. برای مثال «آیا توسعه لزوما باید طبق الگوی اروپایی و آمریکایی باشد؟» یا بررسی این پرسش که «آیا اصلا توسعۀ اقتصادی امری ضروری و دارای ارزش است؟». اما ایدۀ اصلی نوری نائینی در نوشتن این کتاب این بوده است که با نگاهی انتقادی به تجربۀ کشورهای در‌حال‌توسعه نگریسته و تحلیل ‌کند که چرا این کشورها با وجود آگاهی از دستاوردهای کشورهای توسعه‌یافتۀ غربی، همچنان در رسیدن به این دستاوردها ناکام مانده‌اند. او این تفاوت‌ها را با استعارهای «آب یا سراب» توضیح می‌دهد و اذعان می‌دارد که در شرایط کنونی جهان و منطقۀ خاور‌میانه، توسعه سرابی بیش نیست. به عبارت دیگر، کتاب با بررسی دوران‌های مختلف تاریخی و تأثیرات انقلاب‌های بزرگ بر زندگی بشر، به این پرسش اساسی می‌پردازد که چرا بسیاری از کشورهای در‌حال‌توسعه، با وجود تلاش‌های فراوان، همچنان بدون نتیجه در راه توسعه قدم برمی‌دارند و هرگز به مقصد نمی‌رسند. نویسنده با استفاده از تجربیات شخصی و تحلیل‌های عمیق، به‌دنبال پاسخ به این پرسش است.
این کتاب را می‌توان به پژوهشگران حوزه‌های اقتصاد، جامعه‌شناسی، علوم‌سیاسی و محیط‌ زیست توصیه کرد. در‌واقع، «توسعه، آب یا سراب» کتابی است که به خواننده کمک می‌کند تا درکی عمیق‌تر از مفهوم توسعه و چالش‌های پیش‌روی کشورهای در‌حال‌توسعه داشته باشد. نویسنده با بیانی روان و تحلیلی جالب توجه، خواننده را به تأمل در مورد آیندۀ توسعه و راه‌های دستیابی به آن دعوت می‌کند.

کتاب توسعه،آب یا سراب

محمدسعید نوری نائینی
سال تولد: 1321، مرتبه علمی: دانشیار، رشته: اقتصاد کشاورزی، دانشگاه: شهید بهشتی خلاصه شرح حال تخصصی سوابق تحصیلی: کارشناسی ارشد کشاورزی از دانشگاه تهران در سال 1344 و دکترای اقتصاد کشاورزی از دانشگاه کرنل آمریکا در سال 1355. تألیفات تعداد تألیفات (نگارش یا ترجمه کتاب) بزبان فارسی: 6 تعداد تألیفات (نگارش یا ترجمه کتاب) بزبان خارجی: 1 زمینه علمی تألیفات: کارآئی کشاورزی دهقانی ایران، مدیریت و ارزشیابی پروژه، گذر از کشاورزی سنتی، استراتژیهای رشد و تعدیل در کشورهای نو صنعتی آسیای جنوب شرقی، اصلاحات...
قسمت هایی از کتاب توسعه،آب یا سراب (لذت متن)
در یک فضای منطقی این که امور چگونه اند و چه باید کرد در حیطه ی قضاوت فردی ما قرار دارد و نمی توانیم از این مسئولیت شانه خالی کنیم. آیا هر فرد نباید مسئول آنچه برایش اتفاق می افتد باشد؟ چرا باید دیگران مأمور نفوذ و تأثیر در زندگی فرد باشند؟ دیدگاهی از توسعه، که خرد انسان و توانمندی های او را دارای نقشی تعیین کننده می داند، بر نقش آفرینی و مسئولیت و داوری افراد استوار است. در این دیدگاه انسان فردی است نقش آفرین نه منفعل و نقش پذیر و خود او بر کرسی تصمیم سازی و داوری می نشیند. حال و آینده ای را که به هر دلیل برایش مطلوب و ارزشمند است تعیین، و برای رسیدن به آن تلاش می کند. در این منظر انسان ها افرادی منفعل نیستند که، در خوشبینانه ترین حالت، از دستاوردهای برنامه های توسعه ای برخوردار شوند که دیوان سالاران، فن سالاران و مقامات سیاسی اقتصادی به روش بالا به پایین برای آن ها تهیه کرده اند. در نگرش توسعه ی مردمی، افراد آزاد و مسئول اند و با حضور فعال در تمامی مراحل فرایند توسعه سرنوشت خویش را چنان که می خواهند رقم می زنند.