کتاب هنر

Art
کد کتاب : 103543
مترجم :
مهرنوش بهبودی
شابک : 978-6229872215
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 112
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 1997
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 18 اردیبهشت

آرت
Art
کد کتاب : 12661
مترجم :
شابک : 978-6007261774
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 80
سال انتشار شمسی : 1397
سال انتشار میلادی : 1997
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 18 اردیبهشت

معرفی کتاب آرت اثر یاسمینا رضا

نمایشنامه‌ی «آرت» باعث شهرت جهانی یاسمینا رضا شد. این متن برای اولین بار در 1994 میلادی در فرانسه اجرا شد و ضمن کسب جایزه مولیر به موفقیت های دامنه داری در سطح دنیا دست پیدا کرد و جوایزی مانند ایوینگ استاندارد، لارنس اولویه، فانی و تونی را صاحب شد. این متن در کشورهای آمریکا، انگلیس، آلمان، روسیه، آفریقای جنوبی، اسکاندیناوی و ایران به صحنه آمد.
«آرت» نبرد بین سنت و مدرنیته را به نمایش می گذارد. مردی که به هنر کلاسیک اعتقاد دارد و در مقابل، دوستش به هنر مدرن پای بندی و اصالت درونی خود را نشان می دهد. این دو بر سر یک تابلو که کاملا سفید است، مجادله لفظی می کنند.

«آرت» نمایش‌نامه کوتاهی است که برد بین سنت و مدرنیته را به نمایش می گذارد. مردی که به هنر کلاسیک اعتقاد دارد و در مقابل، دوستش به هنر مدرن پای بندی و اصالت درونی خود را نشان می دهد. این دو بر سر یک تابلو که کاملا سفید است، مجادله لفظی می کنند و دوستی آنها به هم می‌خورد. تم اصلی نمایش‌نامه آرت، خودفریبی است. یاسمینا در این باره به خبرنگار گاردین می‌گوید:

«خودفریبی برای من بخش مهمی از زندگی است و من امروز بخصوص آن را با دنبال کردن یک چهره سیاسی می‌بینم. خودفریبی امروز حکومت می‌کند. خودفریبی عنصر مسلط نهاد بشری است. خودفریبی تنها دروغ گفتن به دیگران نیست بلکه دروغ گفتن به خود است. شکلی از محافظت است و ناشی از احساسات دیگر مثل احساس غرور، نخوت، ترس، و درآمیختن با دیگران است.»

یاسمینا در بیشتر آثارش به تحلیل و کالبد شکافی رفتار متظاهرانه ثروتمندان نوکیسه پرداخته و خشونت و وحشی‌گری‌­ای را که پشت لفافه تمدن پنهان شده برملا کرده است. او مشکلات بسیار پیچیده روابط انسانی را با زبردستی خاصی در قالب کمدی مطرح می‌کند.

کتاب آرت


ویژگی های کتاب آرت

برنده ی جایزه ی کریستوفر هامپتون سال 1997

برنده جایزه ی نمایشنامه ی حلقه ی منتقدین نیویورک سال 1998

برنده جایزه Tony سال 1998

یاسمینا رضا
یاسمینا رضا (به فرانسوی: Yasmina Evelyne Agnes Reza) (زادهٔ ۱ مه ۱۹۵۹ در پاریس) نمایشنامه‌نویس، بازیگر، رمان‌نویس و فیلم‌نامه‌نویس فرانسوی و برنده جایزه‌های بسیار است.پدرش ژان رضا نیمه ایرانی، نیمه روس و نوازنده غیرحرفه‌ای پیانو و مادرش اهل مجارستان (بوداپست) و نوازنده ویلن بود. پدر و مادرش هر دو یهودی‌الاصل (پدرش ایرانی-روس و مادرش مجارستانی) بودند. یاسمینا در مدرسه «سنت کلود»، دانشگاه «نانتر» و «اکول ژاک لوکوک» تحصیل کرد...
قسمت هایی از کتاب آرت (لذت متن)
این چند روز گذشته سرج رو ندیدی؟ ایوان: ندیدم. تو چی؟ مارک: دیروز دیدمش. ایوان: میزونه؟ مارک: خیلی. تازگیا یه تابلو خریده. ایوان: جدی؟ مارک: اهم. ایوان: قشنگه؟ مارک: سفیده. ایوان: سفیده؟ مارک: سفید. یه تابلو رنگ روغن به طول تقریبی یک متر و شصت در عرض یک متر و بیست رو تصور کن... با زمینه سفید... کاملن سفید… در امتداد قطر تابلو چند خط ظریف مورب سفید... فهمیدی؟ اوه... و یه خط افقی سفید رو به پایین که تکمیل کننده تابلوئه...