کتاب وقایع اتفاقیه

Vaghaye Ettefaghieh
کد کتاب : 130326
شابک : 978-9647390514
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 912
سال انتشار شمسی : 1402
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 6
زودترین زمان ارسال : 18 اردیبهشت

معرفی کتاب وقایع اتفاقیه اثر علی اکبر سعیدی سیرجانی

«وقایع اتفاقیه»، نام کتابی تاریخی از علی‌اکبر سعیدی سیرجانی است و مجموعه‌ای از یادداشت‌هایی را شامل می‌شود که یکی از عاملین اطلاعاتی انگلستان که تابعیت ایرانی-انگلیسی داشته در سال‌های پیش از مشروطه برای سفارت انگلستان فرستاده است. این یادداشت‌ها به مرور و براساس سال‌های قمری از سال ۱۲۹۱ تا ۱۳۲۱ از سوی نویسنده‌ی کتاب گردآوری شده‌ است و رویدادها و اوضاع و احوال ولایت فارس در آنها شرح داده شده است. یادداشت‌ها به‌ویژه تحولات سیاسی و مذهبی در شیراز را توضیح داده و برای سفارت انگلستان در تهران فرستاده شده‌ بودند و به نظر می‌رسد که به هر روی، نویسنده‌ی این وقایع به پیشرفت و دگرگونی اوضاع ایران با فرستادن گزارش‌ها دل بسته بوده است.
نام و نشان فردی که یادداشت‌ها را می‌فرستاده هیچگاه در نوشته‌ها مشخص نمی‌شود؛ اما او وظیفه داشته گزارش‌هایی را از اوضاع ولایت‌های جنوبی ایران گرد آورد و به کمک خفیه‌نویسانش (افرادی که در زمان قاجار به شکلی مخفی اطلاعات را به رئیس خود می‌دادند) به سفارت انگلستان بفرستد و وزارت‌خارجه این کشور هم بر‌اساس این گزارش‌ها، هر لحظه از اوضاع و احوال ایران با خبر شود. البته در بسیاری از موارد‌ خفینه‌نویسان و شخصی که مأمور تنظیم و ارسال گزارش‌ها بوده، خود به بررسی ریشه‌ی حوادث و تحولات بی‌هیچ اغماضی و غالبا منصفانه و دور از اغراض پرداخته است. در این کتاب از تصاویر قدیمی افراد بلند‌پایه و مطرح آن دوره استفاده شده‌ و هر گزارش به‌نام یکی از ماه‌های آن سال‌هاست.
مقدمه‌ی کتاب در سی‌و‌دو صفحه تنظیم شده که خلاصه‌ای دقیق و جامع از تمامی مطالب کتاب را شامل می‌شود. نویسنده هر‌کدام از گزارش‌ها را با توجه به زندگی مردم کوچه و بازار و رویدادهای گوناگون میان صنف‌های مردم، شایعه‌ها و کنش‌ها و واکنش‌های رعیت و حاکمان در‌برابر یکدیگر نگاشته است.

کتاب وقایع اتفاقیه

علی اکبر سعیدی سیرجانی
علی‌اکبر سعیدی سیرجانی (۲۰ آذر ۱۳۱۰ سیرجان – ۶ آذر ۱۳۷۳ تهران) ادیب، پژوهشگر، نویسنده و فعالِ سیاسی اهل ایران و از منتقدان جمهوری اسلامی پس از انقلاب بود.علی‌اکبر سعیدی سیرجانی، ادیب، پژوهشگر و نویسندهٔ ایرانی در تاریخ ۲۰ آذرماه سال ۱۳۱۰ در سیرجان متولد شد. پس از تحصیل در دورهٔ دبستان در زادگاهش در سال ۱۳۲۷ برای ادامه تحصیل وارد دانشسرای مقدماتی کرمان شد. در سال ۱۳۳۰ برای تحصیل در رشتهٔ فلسفه به دانشگاه تهران رفت و همزمان با پایان‌یافتن تحصیلش پدر خود را از دست داد. بعد ا...