کتاب سه گفت و شنود بین هیلاس و فیلونوس

Three Dialogues Between Hylas and Philonous
در تقابل با شکاک ها و خداناباوران
کد کتاب : 132361
مترجم :
شابک : 978-9643256975
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 178
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1713
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 19 اردیبهشت

معرفی کتاب سه گفت و شنود بین هیلاس و فیلونوس اثر جورج بارکلی

«سه گفت و شنود بین هیلاس و فیلونوس» کتابی نوشته‌ی جرج برکلی، فیلسوف و اسقف ایرلندی قرن‌های هفدهم و هجدهم است. این اثر به‌صورت دیالوگ بین دو شخصیت هیلاس و فیلونوس نوشته شده است و به عنوان متنی کلاسیک در سنت ایدیالیسم شناخته می‌شود. ایده‌‌ی اصلی برکلی در این کتاب این است که هیچ چیز خارج از ذهن وجود ندارد و تمامی ابژه‌های تجربه چیزی جز تصوراتی نیستند که خدا در ذهن ما قرار داده است. در این کتاب برکلی، هیلاس را نماینده‌ی دیدگاه ماتریالیستی معرفی می‌کند و از طرف دیگر حرف‌های خودش را از زبان فیلونوس، به عنوان مدافع دیدگاه غیرماتریالیستی (آنچه که بعدا کانت به
همانطور که از اسم کتاب پیداست، این اثر شامل سه گفتگو بین هیلاس و فیلونوس است. در گفتگوی اول فیلونوس نظریات ماتریالیستی هیلاس مبتنی بر وجود ماده را به چالش می‌کشد و نتیجه می‌گیرد که ماده‌باوری یک فرضیه‌ی بی‌فایده و غیرقابل درک است و تنها دیدگاه معقول این است که بپذیریم چیزی جز تصورات و اذهان وجود ندارد. در گفتگوی دوم هیلاس به طرح اشکالات و انتقاداتی نسبت به نظریه‌ی غیرماتریالیستی برکلی می‌پردازد، مانند مسئله‌ی واقعیت و اعتبار شناخت و سپس فلونوس به این ایرادات پاسخ می‌دهد. در گفتگوی آخر هیلاس اعتراف می‌کند که در مقابل استدلال‌های فیلونوس قانع شده است، با این حال تردیدهایی دارد، مانند تفاوت بین تصور واقعی و خیالی و رابطه‌ی بین تصورات و کلمات، که فیلونوس به آن‌ها نیز می‌پردازد.
به طور کلی این اثر یکی از مهم‌ترین آثار فلسفی تاریخ محسوب می‌شود و این اسقف مسیحی مسائلی را مطرح می‌کند که هنوز هم مورد بحث و مخالفت است. به هر ترتیب خواندن این اثر به تمام علاقه‌مندان تاریخ اندیشه پیشنهاد می‌شود.

کتاب سه گفت و شنود بین هیلاس و فیلونوس

جورج بارکلی
جورج برکلی یک فیلسوف انگلیسی-ایرلندی بود که دستاورد اصلی او پیشرفت نظریه ای بود که او نامید. «غیر ماتریالیسم» (که بعداً توسط دیگران به عنوان «ایدئالیسم ذهنی» شناخته شد). این نظریه وجود جوهر مادی را انکار می کند و در عوض ادعا می کند که اشیای آشنا مانند میز و صندلی تنها ایده هایی در ذهن ادراک کنندگان هستند و در نتیجه نمی توانند بدون درک وجود داشته باشند. برکلی همچنین به دلیل انتقاد از انتزاع، که پیش‌فرض مهمی در استدلال او برای غیر مادی‌گرایی است، شهرت دارد.
دسته بندی های کتاب سه گفت و شنود بین هیلاس و فیلونوس