کتاب سید ضیا : عامل کودتا

Zia ol Din Tabatabaee
گفته ها و ناگفته های تاریخ معاصر ایران از زبان سیدضیاءالدین طباطبایی
کد کتاب : 13660
شابک : 978-9643808686
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 525
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2015
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 8
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

سید ضیا
Zia ol Din Tabatabaee
(عامل کودتا)
کد کتاب : 65124
شابک : 978-9643205294
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 392
سال انتشار شمسی : 1393
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب سید ضیا : عامل کودتا اثر صدرالدین الهی

"سید ضیا : عامل کودتا" کتابی است به قلم دکتر "صدرالدین الهی" که در آن "گفته ها و ناگفته های تاریخ معاصر ایران از زبان سیدضیاءالدین طباطبایی" را بیان می کند. در کنار رضاخان، "سید ضیاءالدین طباطبایی یزدی" نیز در کودتای 1299 شرکت داشت که بعدا به مقام رئیس الوزرا رسید. دکتر الهی به "سیدضیاء" قول داده بود که این خاطرات پس از مرگ وی منتشر شود. برخی از مهم ترین سخنان "سیدضیاءالدین طباطبایی"، مردی که تا چهارم خرداد ماه هزار و سیصد شمسی در مقام رئیس الوزرا باقی ماند و دوبار اقدام به تشکیل کابینه کرد، توسط دکتر "صدرالدین الهی" در کتاب "سید ضیا : عامل کودتا" و به همت نشر ثالث به انتشار رسیده است.
وی سال ها به حمایت از سیاست های انگلیس در ایران شهرت داشت و توسط آن لمبتون ، محقق و مأمور اطلاعاتی بریتانیایی در ایران مورد حمایت قرار می گرفت. پس از تصویب قانون ملی شدن صنعت نفت ایران ، بریتانیا از وی خواست نخست وزیر شود تا شرکت نفتی بریتانیا و ایران، کار صنعت نفت را به واسطه ی او به سرانجام برساند. هنگامی که دکتر محمد مصدق به شکل غیرمنتظره ای تصدی پست نخست وزیری را پذیرفت، "سید ضیاء" در دربار شاه حاضر بود و انتظار داشت که فرمان نخست وزیری را از شاه بگیرد و توسط مجلس به عنوان نخست وزیر شناخته شود. حتی پس از کودتای بیست و هشت مرداد هم هنوز بحث نخست وزیر شدن وی مطرح بود. در سال 1335 ، وی برای مدتی در زندان بود و پس از آن از سیاست اجتناب کرد و در شمال غرب تهران ، کشاورزی و دامداری در پیش گرفت. حتی برای افرادی که تاریخ نمی خوانند ، "سید ضیا : عامل کودتا" به قلم دکتر "صدرالدین الهی" بسیار جذاب و خواندنی است.

کتاب سید ضیا : عامل کودتا

صدرالدین الهی
دکتر صدرالدّین الهی، نویسنده ایرانی، روزنامه‌نگار و استاد روزنامه‌نگاری است.صدرالدّین الهی، در تاریخ ۱۳ آذر سال ۱۳۱۳ شمسی، در تهران، ناحیهٔ ۹ عودلاجان به‌دنیا آمد.[۲] نیاکانش از مدرسین حکمت الهی در دوران خود بودند. از سال آخر دبیرستان (۱۳۳۱) روزنامه‌نگار شد و کار خود را در روزنامهٔ کیهان آغاز کرد. از سنین نوجوانی به کار روزنامه‌نگاری پرداخت و تحصیلات خود را در فرانسه به پایان برد و دیپلم‌های تخصصی دریافت نمود. در سال ۱۳۵۷ برای مطالعات دانشگاهی به «دانشگاه ا...
دسته بندی های کتاب سید ضیا : عامل کودتا
قسمت هایی از کتاب سید ضیا : عامل کودتا (لذت متن)
من به یاد قصه هایی بودم که در سال های پیش از آناتول فرانس خوانده بودم . قصه زندگی آدم هایی که در تنهایی ، در یک ییلاق دور ، زمستان های سرد را با عوعوی سگها و خاموشی سپید برف ها ، به بهار وصله می زنند و با کوله بار خاطره هاشان از فصل ها و کوره راه روز و شب می گذرند . من در اتاقی سرد و روستایی ، پاکیزه اما خشن نشسته بودم . همه چیزهایی که در اطرافم بود ، از خشونت سردی حکایت می کرد ، هیچ سلیقه خاصی در آراستن اتاق دخالت نداشت .