کتاب تاملی در مدرنیته ایرانی

Intellectual Discourse and the Politics of Modernization
(بحثی درباره گفتمان های روشنفکری و سیاست مدرنیزاسیون در ایران)
کد کتاب : 21827
مترجم :
شابک : 978-9643803834
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 406
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2000
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 6
زودترین زمان ارسال : 6 اردیبهشت

معرفی کتاب تاملی در مدرنیته ایرانی اثر علی میرسپاسی

"تاملی در مدرنیته ایرانی" به قلم "علی میرسپاسی"، "بحثی درباره گفتمان های روشنفکری و سیاست مدرنیزاسیون در ایران" را ارائه می کند. وی در هفت فصل اساسی به "تاملی در مدرنیته ایرانی" می پردازد و ابتدا با روایت های غربی مدرنیته، شرق شناسی و شکایت های غرب محورانه را مورد بررسی قرار می دهد. او سپس مساله ی روشنفکری مشروطه را شرح و بسط می دهد و در ادامه به بحران سکولاریسم و خیزش اسلام سیاسی می پردازد. پس از تجزیه و تحلیل اسلام در برابر ایدئولوژی مدرن سازی از جانب چهره هایی همچون جلال آل احمد و علی شریعتی، نوبت به متفکران آلمان و فرهنگ مدرنیته می رسد و آرای فردریش نیچه، ارنست یونگر و مارتین هایدگر مورد بررسی قرار می گیرد. "علی میرسپاسی" با نگاهی گذرا به تاریخ جنبش های چپ گرایانه در کشور، انقلاب، پایگاه اجتماعی و عناصر سازنده ی چپ را زیر ذره بین نقد می برد و بحث را به مدرنیته ی عصر حاضر، لوازم نظری و تبعات سیاسی آن می کشاند.
در این کتاب تأمل برانگیز، "علی میرسپاسی" مفهوم مدرنیته را کاوش می کند و تعصبات اروپامحوری را که زمینه ساز توسعه آن هستند ، برملا می کند. وی تفسیر جدیدی از اصول گرایی اسلامی را از طریق تجزیه و تحلیل دقیق ایده های روشنفکران کلیدی اسلامی ارائه می دهد و معتقد است که انقلاب ایران یک برخورد ساده بین مدرنیته و سنت نبود بلکه تلاشی برای جا دادن مدرنیته به معنای هویت و فرهنگ اصیل اسلامی بود. وی در پایان با ارزیابی آینده سکولاریسم و دموکراسی در خاورمیانه به طور کلی و به طور خاص در ایران کتاب را به یک نتیجه گیری روشن می رساند.

کتاب تاملی در مدرنیته ایرانی

علی میرسپاسی
علی میرسپاسی استاد مطالعات مطالعات و جامعه شناسی خاورمیانه در مدرسه گالاتین، دانشگاه نیویورک است. او نویسنده اسلام سیاسی، ایران و روشنگری: فلسفه های امید و ناامیدی است (انتشارات دانشگاه کمبریج ، 2011).
نکوداشت های کتاب تاملی در مدرنیته ایرانی
an excellent addition to the on-going debates in sociology and the Middle East.
پیوستی فوق العاده به مباحثات در جریان، پیرامون جامعه شناسی خاورمیانه.
Contemporary Sociology

قسمت هایی از کتاب تاملی در مدرنیته ایرانی (لذت متن)
تأملی در مدرنیته ایرانی داستان مواجهه شورمندانه و پرماجرای قوم ایرانی با مدرنیته است. داستان از خود مدرنیته شروع می شود. از حادثه خجسته ای که در غرب اتفاق می افتد و، هم زمان، متفکران و فلاسفه ای ظهور می کنند تا این رخداد جدید را بشناسند و از آن تفسیری ارائه دهند. اما این متفکران، در تفسیر خود، به حضور یک «غیر» یا «بیگانه» نیاز دارند تا در تقابل با آن، خود مدرن خویش را تعریف کنند. چنین است که دوگانه های عقلانی غیرعقلانی، متمدن بربر، غربی شرقی، اروپایی «غیر» و بالاخره مدرن سنتی پدید می آید و هرآنچه معقول و گشوده و مداراخواهانه و عرفی است به اولی، و هرآنچه تعصب، جمود، بندگی و دینی است به دومی نسبت داده می شود. متفکران غربی، از منتسکیو و هگل و مارکس گرفته تا برنارد لوئیس و هانتینگتون هر یک به سهم خود می کوشند تا به روایت اروپامدار از مدرنیته استحکام بخشند، مدرنیته را تجربه انسان اروپایی معرفی کنند و جوامع دیگر را در جایگاهی بنشانند که بیرون از ساحت مدرنیته قرار دارد.