کتاب کاربست تحلیل گفتمان انتقادی در پژوهش تاریخی

The use of critical discourse analysis in historical research
کد کتاب : 139797
شابک : 978-6225613003
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 254
سال انتشار شمسی : 1403
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 1 آبان

معرفی کتاب کاربست تحلیل گفتمان انتقادی در پژوهش تاریخی اثر زهره باقریان

تحلیل گفتمان مدعی است که زبان و یا متن در فاصلۀ میان فرد و جامعه شکل می‌گیرد. به بیانی دیگر، زبان واقعیت‌ها را از منظر ایدئولوژی‌های گوناگون انعکاس می‌دهد. بنابراین، اگر از منظر گفتمان‌شناسی به تاریخ بنگریم، تاریخ تحت‌تأثیر اندیشه‌ها و ایدئولوژی‌های مورخ و جامعه قرار دارد و حامـل بارهـای معنایـی مختلفی همچون زبانـی، فرهنگی، سیاسـی، اجتماعی و ایدئولوژیک است. از سوی دیگر، عامل اصلی گسترش ایدئولوژی‌ها در یک جامعه و رسمیت یافتن آن نیز از منظر مورخ و با ابزار زبان امکان‌پذیر است زیرا مورخ زبان را طوری استفاده می‌کند که اندیشه‌ای را در اجتماع مشروع و طرف مقابل را نامشروع جلوه دهد. لذا تاریخ و روایت‌های تاریخی هرگز نمی‌توانند عاری از سوگیری و تأثیرات گفتمانی باشند. بـه همیـن دلیـل، تحلیـل گفتمان در تاریخ، چه از منظر زبان‌شناسی و چـه از منظـر اجتماعـی و سیاسـی بـرای کشـف معانـی آشـکار و پنهـان از متن اهمیـت فراوانـی دارد.
کتاب حاضر، با مدنظر قرار دادن اندیشه‌های پست‌مدرن در تاریخ‌نگاری و پژوهش‌های تاریخی، در صدد است چگونگی کاربست تحلیل گفتمان در فهم و بازیابی معانی تاریخی را تشریح کند. بعد از نگاهی کوتاه به حوزۀ مطالعات گفتمانی، تاریخچۀ انواع پژوهش در تاریخ ارائه شده، سپس، رویکرد تحلیل گفتمانی فرکلاف معرفی می‌شود و با مثال‌هایی چگونگی کاربست آن در پژوهش‌های تاریخی نشان داده می‌شود.

کتاب کاربست تحلیل گفتمان انتقادی در پژوهش تاریخی

زهره باقریان
خانم دکتر زهره باقریان فارغ‌التحصیل دکتری تاریخ اسلام از دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان است و رسالۀ ایشان با عنوان «تنازع گفتمان‌ها در روایات صحابه‌نگاران» به کاربست روش تحلیل گفتمان در روایات تراجم و صحابه‌نگاری پرداخته است. خانم دکتر باقریان هم‌اکنون عضو هیئت‌علمی گروه علوم اجتماعی پژوهشکدۀ زن و خانواده بوده، در دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه ادیان و مذاهب و دانشگاه قم نیز تدریس می‌کنند. علاوه بر تحلیل گفتمان، تاریخ‌نگاری، اندیشه...