کتاب اوتوفرون (2زبانه)

Platonis opera
  • 140,000 تومان
  • تمام شد ، اما میاریمش 😏
  • انتشارات: نشر نی نشر نی
    نویسنده:
کد کتاب : 144939
مترجم :
شابک : 978-6220606444
قطع : جیبی
تعداد صفحه : 178
سال انتشار شمسی : 1403
سال انتشار میلادی : 1995
نوع جلد : شومیز
زبان کتاب : فارسی و انگلیسی
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب اوتوفرون (2زبانه) اثر افلاطون

اوتوفرون را می‌توان بهترین نمونه از دیالوگ‌های سقراطی افلاطون خواند که مجموعهٔ ویژگی‌های روش و منش و اندیشهٔ سقراط را در بردارد. این دیالوگ، از یک‌سو، نخستین اثر از چهارگانهٔ موسوم به «مرگ سقراط» است و، از دیگر سو، در میان دیالوگ‌های سقراطی تعریف‌محور می‌گنجد و، از این رو، حلقهٔ پیوند فلسفهٔ سقراط با محکومیت اوست.
اوتوفرون گفت‌وگو بر سر مفهوم «پارسایی» و تلاش در راه تعریف آن است. آن‌جا که اوتوفرون پارسایی را «آنچه ایزدان دوست می‌دارند» تعریف می‌کند، سقراط از او می‌پرسد آیا چیزی از این رو که ایزدان دوستش می‌دارند، پارسایانه است یا از این رو که پارسایانه است، ایزدان دوستش می‌دارند. با این پرسش، سقراط پیشاهنگ یکی از پرسش‌های بنیادین علم کلام و فلسفهٔ دین در تاریخ اندیشهٔ مکتوب می‌شود، پرسشی که صورت‌بندی کلی آن این است که آیا خوبی و ارزش چیزی ذاتی آن است یا بسته به اراده و حکم الهی‌ست. او با این پرسش می‌کوشد تا ارزش پارسایی را از مرجعیت ایزدان برهاند و دین‌داری اخلاقی را جایگزین اخلاق دین‌مدار سازد.
این اثر از اصل یونانی باستان، با مقابلهٔ چند ویراست انتقادی و چند ترجمهٔ انگلیسی به فارسی درآمده است. پیشگفتار، گذشته از نگاهی به اوتوفرون، درآمد فشرده‌ای‌ست به فلسفهٔ سقراط و ویژگی‌های دیالوگ‌های سقراطی. یادداشت‌های متن، شرح فلسفی و زبانی این دیالوگ، تفسیرهای صاحب‌نظران، اختلاف ویراست‌ها، اختلاف ترجمه‌ها و شرح نام‌ها را در بر می‌گیرد.

کتاب اوتوفرون (2زبانه)

افلاطون
افلاطون، زاده ی 427 و درگذشته ی 347 پیش از میلاد، فیلسوف برجسته ی یونان باستان بود. او نخستین فیلسوفی است که آثار مکتوبش به جای مانده است. علاوه بر این، بسیاری او را بزرگترین فیلسوف تاریخ می دانند.افلاطون در آتن و در یک خانواده ی قدرتمند سیاسی و اشرافی متولد شد. او از بچگی بسیار تیزهوش بود. پدر افلاطون برای او بهترین معلم موسیقی، فلسفه، ژیمناستیک، و ادبیات را به خدمت گرفت. افلاطون در بیست سالگی برای تکمیل دانسته های خود، شاگرد سقراط شد و این همنشینی و شاگردی به مدت هشت سال ادامه یافت. او در س...