کتاب اسلحه میکروب و فولاد

Guns, Germs, and Steel
سرنوشت جوامع انسانی
کد کتاب : 1700
مترجم :
شابک : 978-964-822-337-8
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 540
سال انتشار شمسی : 1399
سال انتشار میلادی : 1997
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : ---

برنده جایزه پولیتزر غیرداستانی

برنده جایزه انجمن سلطنتی برای کتاب های علمی

معرفی کتاب اسلحه میکروب و فولاد اثر جرد دایموند

بهرام بیضایی در آغاز «مرگ یزدگرد»، منبع داستان فرار و مرگ یزگرد سوم به دست یک آسیابان را به «تاریخ» منتسب می‌کند. اشاره‌ی بیضایی به خود کلمه‌ی تاریخ و نه کتاب و سند و منبع مشخص دیگری، استعاره‌ای از روایت تاریخ در معنای پیشامدرن آن است که همواره خطی، غیر انسان‌شناسانه و به دور از امکان ثبت و ضبط وقایع با در نظر گرفتن همه‌ی آن نقطه‌نقطه‌هایی‌ست که مسیر جوامع گونه‌گون انسانی را‌ در لحظه‌های سرنوشت‌سازشان تعیین کرده‌اند. از نیمه‌های قرن بیستم بود که آن انگاره‌ی پیشینی از تاریخ انسان و زمین به‌کلی تغییر کرد و مورخان بسیاری تلاش کردند هستی انسانی را با پژوهش‌هایی نوین و درعین‌حال انتقادی، به پرسش کشیده و نظرگاه یک‌دست‌کننده‌ی مورخان پیشین را زیرورو کنند. کتاب «اسلحه، میکرب و فولاد: سرنوشت جوامع انسانی» کتابی‌ست در باب این پرسش که چگونه از 13 هزار سال پیش که پایان آخرین عصر یخبندان است، تاریخ قاره‌های متفاوت و مردمانشان، سرنوشتی متفاوت داشته‌است؟ «جرد دایموند» در کتاب منحصربه‌فرد و پیش‌رو‎‌اش، روایت ساده‌انگار، واپسگرا و استعماری نوشتار تاریخ پیش‌ازاین را دگرگون کرده و به انسان و جهان در سراسر جغرافیای زیستی نوع بشر نگاه می‌کند. اسلحه، میکرب و فولاد، با تغییر زاویه‌ی دیدی که همواره حجم عظیمی از تاریخ را از اوراسیای غربی شرح داده، به جوامع بومی دیگر نقاط جهان رفته و سعی می‌کند با دادن وزن بیشتری به آن جوامع، سیر تغییر و تحولات بشر را با دقتی توضیح دهد که تاکنون وجود نداشته است. این کتاب، یک تاریخ‌نگاری نوین و موجز است در خصوص چگونگی و چرایی تاریخ‌های متفاوت مردمان گوناگون سرتاسر زمین و سرنوشت‌های متفاوت‌‌شان که بدون مداقه در آن‌ها، می‌توان گفت، از انسان و تاریخش، هیچ نمی‌دانیم!

کتاب اسلحه میکروب و فولاد

جرد دایموند
جرد دایموند، زاده ی 10 سپتامبر 1937، دانشمند و نویسنده ای آمریکایی است.دایموند در بوستون به دنیا آمد. او مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه هاروارد در سال 1958 و دکترای خود را در فیزیولوژی و بیوفیزیک غشاء از دانشگاه کمبریج در سال 1961 گرفت. دایموند پس از فارغ التحصیلی از کمبریج، به عنوان محقق به دانشگاه هاروارد بازگشت و تا سال 1965 در آنجا به فعالیت ادامه داد. او در سال 1968 استاد فیزیولوژی دانشکده ی پزشکی دانشگاه کالیفرنیا شد. دایموند در سال 1999 مدال ملی دانش را کسب کرد و در سال 2009 دکترای اف...
نکوداشت های کتاب اسلحه میکروب و فولاد
Fascinating... It lays a foundation for understanding human history.
شگفت انگیز... این اثر بستری را برای فهم تاریخ انسان فراهم می کند.
Bill Gates

The scope and the explanatory power of this book are astounding.
وسعت و قدرت بیانگرانه ی این کتاب، خیره کننده است.
The New Yorker

An ambitious, highly important book.
کتابی بلندپروازانه و بسیار مهم.
The New York Times Book Review

قسمت هایی از کتاب اسلحه میکروب و فولاد (لذت متن)
با ظهور جوامع خان سالار در حدود هفت هزار و پانصد سال پیش، مردم مجبور شدند برای اولین بار در تاریخ یاد بگیرند که چگونه بدون تلاش برای کشتن غریبه ها، به شکلی عادی و مداوم با آن ها مواجه شوند.

شایان توجه است که بومی های آمریکا، در مقابل بسیاری از بیماری های واگیردار کشنده ای که از «جهان قدیم» نصیبشان شد، هیچ بیماری واگیردار کشنده ای نداشتند که به اروپایی ها بدهند.