کتاب سواد روایت

The Cambridge Introduction to Narrative
کد کتاب : 17247
مترجم :

شابک : 978-6009801909
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 422
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2002
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 12
زودترین زمان ارسال : 18 اردیبهشت

معرفی کتاب سواد روایت اثر اچ پورتر ابوت

روایت چیست؟ چگونه کار می کند و چگونه به زندگی ما و متونی که می خوانیم شکل می دهد؟ نویسنده ی کتاب سواد روایت، اچ پورتر ابوت تأکید می کند که روایت نه تنها در ادبیات ، فیلم و تئاتر بلکه در همه جای زندگی عادی مردم یافت می شود. این کتاب با بیان شفاف مفاهیم و پیشنهادات برای مطالعه بیشتر ، نه تنها مقدمه ای عالی برای دوره های متمرکز بر روایت است ، بلکه منبع بسیار ارزشمندی برای دانشجویان و دانشمندان در طیف وسیعی از زمینه ها ، از جمله ادبیات و نمایش ، فیلم و رسانه ، جامعه و سیاست ، روزنامه نگاری ، زندگی نامه ، تاریخ و موارد دیگر در سراسر هنرها ، علوم انسانی و علوم اجتماعی است.
کتاب سواد روایت برای کمک به خوانندگان در درک بهتر این موارد است: روایت چیست ، چگونه می شود و چگونه شکل می گیرد ، چگونه بر ما تأثیر می گذارد ، چگونه ما بر اساس آن عمل می کنیم ، چگونه منتقل می شود و هنگامی که محیط یا زمینه فرهنگی تغییر می کند ، چگونه تغییر می کند. پورتر ابوت تأکید می کند که روایت نه تنها در هنر بلکه در همه جا در روند عادی زندگی مردم یافت می شود. این کتاب یک ابزار ضروری برای دانش آموزان و معلمان است و خوانندگان را در جنبه های اساسی روایت راهنمایی می کند.
کتاب سواد روایت را رویا پورآذر و نیما اشرفی ترجمه کرده اند. این کتاب را نشر اطراف منتشر کرده است.

کتاب سواد روایت

نکوداشت های کتاب سواد روایت
Anyone seeking a lucidly written guide to the study of narrative technique should turn immediately to H. Porter Abbott's Cambridge Introduction to Narrative.
هر کسی که به دنبال یک راهنمای شفاف برای مطالعه روش روایت است ، باید بلافاصله به کتاب سواد روایت مراجعه کند.
Literature/Film Quarterly

Abbott's book itself represents a significant contribution to the field of narrative studies.
کتاب ابوت خود سهم بسزایی در زمینه مطالعات روایی دارد.
David Herman

'Directness, accessibility, and coherence distinguish this brief but comprehensive study of narrative.
مستقیم بودن ، دسترسی پذیری و انسجام این مطالعه مختصر اما جامع از روایت را متمایز می کند.
Choice

قسمت هایی از کتاب سواد روایت (لذت متن)
روایت کجا تمام و «جهان واقعی» کجا شروع می شود؟ از یک نگاه، پاسخ به این پرسش آسان است. روایت از آغازش شروع می شود و به پایانش می انجامد؛ اما مرز بین روایت و جهان آن چنان روشن نیست. معمولا روایت های مکتوب به همراه واژه هایی اضافی و گاهی حتی تصاویر (عنوان فصل ها، سر صفحه ها، فهرست مطالب، پیش گفتارها، موخره ها، تصاویر و پوشش جلد کتاب که اغلب متن معرفی کتاب روی آن درج می شود) ارائه می شوند. معمولا تئاترها به همراه برنامه ی اجراها، پوسترها و تابلوی سر در ارائه می شوند. علاوه بر این ها، نویسندگان و کارگردانان مصاحبه می کنند. ممکن است اثر ارائه شده قسمت دوم یک مجموعه باشد، یا این که اظهارات نویسنده معلوم کند فلان شخصیت را از روی فلان آدم ساخته است.

ژرارد ژنه برای اشاره به این مطالبی که پیرامون روایت قرار دارند، واژه ی «پیرا متن» را ابداع کرد. وقتی از تأثیر روایت حرف می زنیم، ممکن است به سادگی تأثیر پیرا متن ها را نادیده بگیریم. در واقع، این فرضیه در ذهنمان شکل می گیرد که روایت فقط در چارچوب همان چیزی است که می خوانیم، می شنویم یا می بینیم، با همان آغاز و میانه و پایان. البته ممکن است تأثیر برخی پیرا متن ها مانند نوع کاغذی که رمان رویش چاپ شده با بافت عطف کتاب - تأثیر چندانی در تجربه ی ما از روایت نداشته باشد. هرچند در این مورد هم استثناء پیدا می شود.