کتاب وهابی و وهابیت

An account of the transactions
کد کتاب : 17540
مترجم :
شابک : 978-6004051965
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 204
سال انتشار شمسی : 1401
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : 24 اردیبهشت

معرفی کتاب وهابی و وهابیت اثر هارفورد جونز بریجز

نویسنده در کتاب پیش رو جهت بررسی عملکرد وهابیت تا زمان فتح درعیه به بیان اندیشه، عقاید و اعمال آن ها در زمینه های مختلف مذهبی، قضایی، اقتصادی و نظامی می پردازد.

کتاب وهابی و وهابیت

هارفورد جونز بریجز
سر هارفورد جونز بریجز(Sir Harford Jones Brydges) (زادهٔ ۱۲ ژانویه ۱۷۶۴- مرگ ۱۷ مارس ۱۸۴۷) دیپلمات و نویسنده اهل بریتانیا بود. او نخستین وزیر مختار دولت بریتانیا در ایران بود.او در جوانی به کمپانی هند شرقی پیوست و در جایگاه نمایندهٔ این شرکت میان سال‌های ۱۷۸۳–۱۷۹۴ در بصره خدمت کرد. همچنین از ۱۷۹۸ تا ۱۸۰۶ را در بغداد سپری کرد.او که چیرگی بسیاری در زبان‌های شرقی یافته بود با پشتیبانی رابرت داندس در سمت وزیر مختار و نمایندهٔ فوق‌العادهٔ بریتانیا به ایران فرستاده‌شد و از ...
دسته بندی های کتاب وهابی و وهابیت
قسمت هایی از کتاب وهابی و وهابیت (لذت متن)
این که اصول عقاید رایج در میان اکثریت مسلمانان را دین رسمی یا درست دینی بدانیم، یا اصول اعتقادی وهابیون را دین اسلام واقعی بشناسیم، نهایتا اهمیت زیادی ندارد. آنچه اهمیت پیدا کرد، جلوگیری از بی تفاوتی یا لاقیدی و لامذهبی کافرانه ای بود که سراسر عربستان و بخش بزرگی از ترکیه را فراگرفته بود و تاثیر منفی و زیان آور آن بر اخلاقیات و معنویات مردم، خیلی بیشتر از شناسایی و قبول یک آیین غلط بود. بنابراین، دستاورد اصلی وهابیون این نیست که دین موجود را پیراسته و اصلاح کردند، بلکه این است که اعراب را وادار کردند تا دستورات و قوانین سختگیرانه یک مذهب خاص را رعایت کنند، زیرا با این که اعراب بدوی همیشه، خداوند را خالصانه می پرستیدند، ولی فقط پرستیدن خداوند بدون اعتقاد و رعایت دستورات مذهبی، نمی تواند مردمانی چنان سرکش و نافرمان را وادار کند رفتاری مطابق با اصول اخلاقی، معنویت و عدالت، داشته باشند.