کتاب صنعت و امپراتوری

Industry and Empire
تولد انقلاب صنعتی
کد کتاب : 17769
مترجم :
شابک : 978-9649971100
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 438
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 1968
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : 6 اردیبهشت

معرفی کتاب صنعت و امپراتوری اثر اریک هابسبام

انقلاب صنعتی بنیادی ترین تحول در زندگی بشر را در تاریخ جهان نشان می دهد. این اتفاق ، ناگزیر و موقت ، در قالب یک اقتصاد و جامعه سرمایه داری رخ داد و همچنین ، شاید ، اجتناب ناپذیر بود که بسته به زمانی برای یک کشور پیشرو، به شکل یک فرم واحد اقتصاد جهانی "لیبرال" رخ دهد. آن کشور بریتانیا بود.و به همین ترتیب در تاریخ به تنهایی ایستاده است.اریک جان هابسبام در کتاب خود ، ظهور انگلیس را به عنوان اولین قدرت صنعتی جهان ، سقوط آن از تسلط موقتی آن ، روابط نسبتا ویژه آن با سایر نقاط جهان توصیف کرده و برخی از تاثیرات همه اینها، بر زندگی مردم این کشور را بر می شمارد.مزایای ایجاد یک انقلاب صنعتی در قرن هجدهم و نوزدهم قابل توجه بود ، اما بین دهه 1860 و سال های پایانی این قرن، آسیب های آن شروع به ظهور کردند. سقوط انگلیس را می توان در اوایل شروع به کار و بعد بصورت طولانی مدت به عنوان یک قدرت صنعتی ردیابی کرد ، که از جمله موارد دیگر ، یک فناوری باستانی و ساختار تجاری را در برگرفته بود که رها کردن و یا حتی اصلاح آن دشوار بود.

کتاب«صنعت و امپراتوری» به فارسی توسط عبدالله کوثری ترجمه شده و از طریق نشر ماهی به چاپ رسیده است.

کتاب صنعت و امپراتوری

اریک هابسبام
وی در یک فامیل یهودی و در شهر اسکندریه مصر به دنیا آمد. در کودکی، خانواده اش از اسکندریه به وین و سپس برلین مهاجرت کردند. هابسبام بعدها در بریتانیا (لندن) سکنی گزید. همان جا زیست و همان جا درگذشت. اریک هابسبام از برجسته ترین مورخان عصر ما و از پیشکسوتان تاریخ اجتماعی بشمار می رود.اریک هابسبام بر سنّت روشنگری تکیه داشت، عدالت خواه بود و در توصیف نبردهای طبقاتی، به محرومان نگاه جانبدارانه داشت. زندگی و آثار وی متأثر از دلبستگی و تعهد به سوسیالیسم بود. زندگیش را به اعتلای جنبش نظری و عملی تهیدست...
قسمت هایی از کتاب صنعت و امپراتوری (لذت متن)
سرگذشت نخستین و کهنسال ترین قدرت صنعتی و سرمایه داری جهان بر گسترش صنعتی شدن به عنوان پدیده ای در تاریخ جهان پر تو می افکند. برای برنامه ریزان، مهندسان اجتماعی و عالمان اقتصاد ( تا آنجا که تنها به مشکلات بریتانیا توجه ندارند و مطالعه ی تاریخ این کشور صرف مطالعهی موردی خاص است که با مسائل قرن بیستم چندان ارتباطی ندارد، اما این تاریخ برای مورخانی که به موضوع پیشرفت انسانی، از انسان غارنشین تا مهارکنندگان نیروی هسته ای و کیهان نوردان، توجه دارند اهمیت بسیار دارد. از زمان ظهور کشاورزی و از استخراج و ذوب فلزات و پدید آمدن شهرها در دوران نوسنگی، هیچ دگرگونی ای ژرف تر از انقلاب صنعتی نبوده است. این انقلاب، به ناگزیر و در زمانی خاص در قالب اقتصاد و جامعه ای سرمایه داری پدیدار آمد و شاید این نیز گریزناپذیر بود که این انقلاب به شکل یک اقتصاد لیبرال جهانی فرارسد که تا مدتی به یک کشور پیشگام وابسته بود. این کشور بریتانیا بود و هم از این روست که در تاریخ جایگاهی یکتا دارد.