کتاب کتاب پنج حلقه

Gorin No Sho
(طریقت جنگ آوری )
کد کتاب : 17969
مترجم :
شابک : 978-6009823154
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 108
سال انتشار شمسی : 1398
سال انتشار میلادی : 1645
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب پنج حلقه اثر میاموتو موساشی


کتاب پنج حلقه نوشته ی میاموتو موساشی سامورایی ژاپنی یک رساله ی کلاسیک در مورد استراتژی نظامی محسوب می شود. این کتاب به این ایده اشاره دارد که عناصر مختلف نبرد وجود دارد دقیقا همانطور که عناصر جسمی مختلفی در زندگی وجود دارد ، همانطور که توسط بودیسم ، شینتو و سایر ادیان شرقی توصیف شده است. چهار فصل کتاب ، توضیحات موساشی از روشها یا فنون دقیقی است که توسط چنین عناصر توصیف شده است. فصل های کتاب شامل دفتر زمین، دفتر آب، دفتر باد و دفتر تهیا است.


فصل دفتر زمین به عنوان مقدمه ای ارائه می شود و به طور استعاری در مورد هنرهای رزمی ، رهبری و آموزش ساختن خانه بحث می کند.
فصل دفتر آب ، سبک موساشی ، یعنب "دو آسمان ، یک سبک" را توصیف می کند. این بخش برخی از تکنیک های اساسی و اصول اساسی را توصیف می کند.
فصل دفتر باد فصل مهمی است ، زیرا این شخصیت ژاپنی می تواند این کلمه را به معنی "باد" و یا"سبک" (مثلا هنرهای رزمی) در نظر گرفته باشد. این بحث در مورد آنچه موساشی در مورد شکست مدارس مختلف معاصر جنگ شمشیر می داند است.
فصل دفتر تهیا یک قسمت کوتاه است که به تعبیری باطنی تر ، اندیشه های موساشی -احتمالا مکتب ذن - را تحت تأثیر آگاهی و طرز فکر درست توصیف می کند.

کتاب کتاب پنج حلقه

میاموتو موساشی
میاموتو موساشی (Miyamoto Musashi) (زادهٔ ۱۵۸۴ میلادی - درگذشتهٔ ۱۳ ژوئن ۱۶۴۵ میلادی) که با نام‌های شینمِن تاکِزو، میاموتو بنوسوکه و نیتن دوراکو (نام بودایی‌اش) نیز شناخته می‌شود، رونین و سامورایی افسانه‌ای ژاپنی است. او به خاطر مهارتش در شمشیرزنی و نیز پیروزی‌های چشمگیرش در نبردهای دونفره با شمشیر شناخته شده‌است. او نخستین مبارزه‌اش را در سن سیزده سالگی انجام داد و پیروز شد. موساشی بنیان‌گذار سبک شمشیرزنی نیتن‌ریو (هیوهو نیتن ایچی‌ریو) و نیز ن...
قسمت هایی از کتاب پنج حلقه (لذت متن)
طریقت جنگجو، پذیرش مداوم مرگ است. هر چند که نه تنها جنگاوران، بلکه راهبان، زنان، دهقانان، و مردمان مسکین نیز آگاه گردیده اند که به سبب وظیفه یا از سر شرافت، بی درنگ مهیای مرگ شوند؛ اما این ها چیز دیگری است. جنگجو متفاوت از این است، چرا که طریقت تدبیر با وارسی شیوه ی فاتحان و پیروزمندان بنیاد نهاده شده است. به واسطه ی پیروزی های انفرادی شمشیرزنان یا با فرمان جنگ های بزرگ، ما می توانیم بر قدرت و نام وری خود یا سروران خود بیافزاییم. این، باور به تدبیراست

خلاصه ی سخن آن است که موساشی در ایامی میزیست که ساموراییان را نخبگان جامعه ی خویش به شمار می آوردند، اما این ستایشی بیهوده بود چرا که اینان غالبا بی بهره از اسباب و لوازم زیستن بودند، نه کاخی از آن خود داشتند و نه قطعه زمینی. بسیاری از سامورایی های رونین شمشیر خویش بر زمین نهادند و پیشهای دیگر اختیار کردند، اما شماری دیگر، به مانند موساشی، با گذر از مسیر پرمخاطرهی کند و به جستجوی روشنگری و شهود برخاستند و بدین سان، کمال مطلوب جنگاوری را پی گرفتند.

بنابر رسوم، تالارهای شمشیرزنی ژاپن با دوجوها، همواره در پیوند با ایزدکده ها و معابد بوده اند، با این حال در ایام زندگی موساشی، مکاتب شمشیرزنی بسیاری در قلعه شهرها یا شهرهای تازه تأسیس مجاور قلعه ها به ظهور رسیدند. هر دایمیویا ارباب، پشتیبان یک مکتب شمشیرزنی می گردید، جایی که که ملازمانش تمرینات خویش را پی می گرفتند و پسرانش به تحصیل می پرداختند. هر سامورایی بی ارباب یا رونین را امید آن بود که بتواند در یک نبرد استاد و شاگردان یک دوجو را مغلوب سازد تا از این راه نامور گردد و آوازه اش را | به گوش کسی رساند که شاید در پی استخدام او بود.