کتاب تمرین پنج انگشت

Five Finger Exercise
کد کتاب : 18180
مترجم :
شیوا گرامی
شابک : 978-6008066477
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 138
سال انتشار شمسی : 1395
سال انتشار میلادی : 1959
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

برنده جایزه ی نمایشنامه ی حلقه ی منتقدین نیویورک سال 1960

معرفی کتاب تمرین پنج انگشت اثر پیتر شیفر

پیتر شفر برای اهالی سینما، نویسنده ای نام آشنا است. شفر در دوران کاری خود بیش از هجده نمایشنامه نوشته است که بسیاری از آن ها از جمله «تمرین پنج انگشت» به عین یا به اقتباس به تصویر کشیده شده اند.
نخستین نمایشنامه شفر، «شوره زار» نام داشت که در ۱۹۵۱ نوشته و در ۱۹۵۵ از روی آن فیلمی تلویزیونی ساخته شد. در پی این موفقیت، شفر به نوشتن ادامه داد و موقعیت خود را به عنوان نمایشنامه نویس، با نوشتن نمایشنامۀ «تمرین پنج انگشت» در سال ۱۹۵۸ تثبیت کرد.
اتفاقات در «تمرین پنج انگشت» حول معلم سرخانه تازه واردی می گذرد که پیانیست ماهری هم هست. داستان، پنج شخصیت اصلی دارد که در کشاکش زندگی به لبۀ پرتگاه می رسند و برای وفق دادن خود با زندگی رنج هایی را تحمل می کنند.
ماجرا از جایی آغاز می شود که آقای هرینگتون، همراه همسر و دو فرزندش برای گذراندن تعطیلات، به خانه ییلاقی شان می روند. ورود والتر، پسر جوان و معلم آلمانی، به این خانه، سرآغاز ماجراهای پرکش و قوس این داستان است. ماجراهایی که اختلافات پنهان اعضای خانواده با یکدیگر را به سطح می آورد.
«تمرین پنج انگشت» می تواند ایهامی از همین پنج شخصیت اصلی داستان باشد. پنج انگشتی که با هم اختلاف بسیار دارند و بی هم توان زیستنشان نیست.
شخصیت پردازی داستان به گونه ای است که خواننده یا بیننده می تواند با تمام شخصیت های آن هم ذات پنداری کند. شخصیت هایی پر از فریادهایی از سر خشم و سکوت های پرمعنی. شخصیت هایی زنده با امیالی که به واسطه جامعه یا خانواده سرکوب شده اند.

کتاب تمرین پنج انگشت

پیتر شیفر
پیتر شِـیفر (انگلیسی: Peter Shaffer؛ زادهٔ ۱۵ مهٔ ۱۹۲۶-درگذشتهٔ ۵ ژوئن ۲۰۱۶) فیلم‌نامه‌نویس و نمایش‌نامه‌نویس اهل بریتانیا بود. وی فیلم‌نامه‌نویس فیلم‌هایی همچون ستوران و آمادئوس بود که برای آمادئوس برنده جایزه اسکار بهترین فیلم‌نامه اقتباسی شد.پیتر شِـیفر (انگلیسی: Peter Shaffer؛ زادهٔ ۱۵ مهٔ ۱۹۲۶-درگذشتهٔ ۵ ژوئن ۲۰۱۶) فیلم‌نامه‌نویس و نمایش‌نامه‌نویس اهل بریتانیا بود. وی فیلم‌نامه‌نویس فیلم‌هایی همچون ستوران و آمادئو...