کتاب سیاست خارجی ایران در دوران صفویه

Foreign Policy
کد کتاب : 18239
شابک : 978-6001215759
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 230
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1963
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 11
زودترین زمان ارسال : 10 اردیبهشت

معرفی کتاب سیاست خارجی ایران در دوران صفویه اثر نصرالله فلسفی

"سیاست خارجی ایران در دوران صفویه"، اثری است به قلم "نصرالله فلسفی"، که روابط سیاسی ایران را در این دوره ی تاریخی قابل توجه، مورد بررسی قرار می دهد.
هر فصل از این کتاب دویست و سی صفحه ای که به همت "نصرالله فلسفی" تالیف شده، به روابط خارجی ایران با یکی از کشورهای اروپایی می پردازد. در فصل نخست این اثر، رابطه ی ایران با کشورهای پرتغال و اسپانیا در دوره ی صفویه زیر ذره بین قرار گرفته است و نخستین موردی که در آن بررسی شده، حمله ی "آلفونسو دو آلبوکرک" به جزیره ی هرمز و وضعیت این جزیره از زمان مرگ او تا پادشاهی شاه عباس می باشد. در باب روابط ایران با اسپانیا، ماجرای سفارت "سر آنتونی شرلی"، "آنتونیو دو گوه آ"، "رابرت شرلی" و "دن گارسیا دو سیلوا فیگوه را" مورد بررسی قرار گرفته و به حملات و تصرف هایی که توسط اسپانیا و پرتغال صورت گرفت، از جمله تصرف بندر گمبرون، حمله به جزیره ی قشم و تسخیر جزیره ی هرمز در این فصل پرداخته شده است.
در فصل دوم روابط ایران و انگلستان، از زمان شاه عباس اول پیگیری شده و ورود برادران شرلی به ایران بررسی می شود؛ از این پس سفارت اشخاص متعددی در ایران اتفاق می افتد و روابط ایران با انگلستان در گذر زمان، بعد از مرگ شاه عباس، در زمان شاه صفی، شاه عباس دوم، شاه سلیمان و همچنین در اواخر پادشاهی صفویه تجزیه و تحلیل می شود. فصول سوم و چهارم کتاب "سیاست خارجی ایران در دوران صفویه" نوشته ی "نصرالله فلسفی"، به روابط ایران با هلند و آلمان می پردازد و جنبه های مختلفی از آن را برای خوانندگان تشریح می کند.

کتاب سیاست خارجی ایران در دوران صفویه

نصرالله فلسفی
نصرالله فلسفی (۱۲۸۰–۱۳۶۰ خورشیدی) تاریخ‌نگار، نویسنده و مترجم معاصر ایرانی است.نصرالله فلسفی فرزند میرزا نصرالله خان سوادکوهی مستوفی (از مستوفیان دربار قاجار) در ۹ آذر ۱۲۸۰ در تهران زاده شد. تحصیلات مقدماتی را در مدرسه‌های اقدسیه و آلیانس و دارالفنون فراگرفت و در وزارت پست و تلگراف مشغول به خدمت شد. فلسفی از جوانی به ترجمهٔ آثار ادبی علاقه نشان داد و در ابتدا چند داستان کوتاه از موریس لُبلان را در روزنامهٔ مرد آزاد به صورت پاورقی به چاپ رساند. طولی نکشید که به لحاظ دقت و رعایت...
دسته بندی های کتاب سیاست خارجی ایران در دوران صفویه
قسمت هایی از کتاب سیاست خارجی ایران در دوران صفویه (لذت متن)
روابط اساسی ایران و اروپا پس از انقراض دولت ساسانیان، یعنی در ایران اسلامی ، از دوران پادشاهی صفویه و مخصوصا از زمان سلطنت شاه عباس بزرگ آغاز می شود . پیش از این دوره ، از صدر اسلام تا حمله مغول ، یعنی در دوره حکمرانی خلفای اموی و عباسی، اروپا با ایران در حقیقت رابطه ای نداشت ، زیرا افزون بر آنکه پس از انقراض دولت روم غربی و قسمت زیادی از قرون وسطا اروپا خود گرفتار ملوک الطوایفی و تسلط طوایف مختلف وحشیان و اختلافات سیاسی و مذهبی دولت های نوبنیاد بود و اساسا به امور سیاست خارجی و تجاری ، خاصه با ممالک آسیایی ، توجهی نداشت؛ حکومت دینی ، خلفای اسلامی نیز آن قاره را از ایران و کشورهای مرکزی و شرقی آسیا جدا ساخته و میان وارثان دو تمدن درخشان ایران و روم کهن سدی کشیده بود.