کتاب مراحل اساسی سیر اندیشه در جامعه شناسی

Main Currents in Sociological Thought
کد کتاب : 14347
مترجم :
شابک : 978-9644451331
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 803
سال انتشار شمسی : 1393
سال انتشار میلادی : 1965
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 11
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب مراحل اساسی سیر اندیشه در جامعه شناسی اثر رمون آرون

این اثر، نخست در دو جلد به زبان انگلیسی و سپس در یک جلد به زبان فرانسه منتشر شده است. این کتاب مجموعة درس هایی است که آرون در دانشگاه های انگلستان و فرانسه (سوربون) داده و در آنها از افکار و اندیشه های هفت جامعه شناس و متفکر نامدار تاریخ، مونتسکیو، اوگوست کنت، کارل مارکس، آلکسی دوتوکویل، امیل دورکیم، ویلفردو پارتو و ماکس وبر، بحث کرده است.
در هر فصل از کتاب، ابتدا از نگاهی کلی به جایگاه و افکار هر متفکر، آغاز شده، سپس به چند نکتة اساسی از اندیشة او اشاره می شود. سرانجام نوعی نتیجه گیری مقایسه ای، اطلاعات دربارة زندگی نامه و آثار هر متفکر، بخش حواشی و کتابشناسی قرار دارد. سیر مطالب کتاب از حیث زمانی، کلی به جزئی، توالی جریان های فکری و ترتیب و ترتب آنها نسبت به هم یا همگونی و ناهمگونی آنها منطقا قابل قبول و جذاب است. در همة موارد، نویسنده نسبت به آنچه در گذشته دربارة متفکران پیشین گفته است، هشیار است و در نتیجه، اندیشه های آنها را در کنار یا در برابر هم در تطبیق با زمانة آنها و زمانة مورد بحث آرون قرار می دهد و برای بحران فکری و نظریه سازی روزگار خود و تعارض میان جامعه شناسی ایدئولوژیک بلوک شرق سابق و جامعه شناسی علم گرا یا علم نما و به نحو دیگری ایدئولژیک جهان غرب، رندانه، راه هایی را جستجو یا پیشنهاد می کند.

کتاب مراحل اساسی سیر اندیشه در جامعه شناسی

رمون آرون
رمون آرون (به فرانسوی: Raymond Aron)؛ (زاده ۱۹۰۵ – درگذشته۱۹۸۳) جامعه‌شناس، فیلسوف، مورخ و مفسر سیاسی فرانسوی بود.آرون با مخالفت سرسختانه علیه مارکسیسم در تقابل با روشنفکران جناح چپ فرانسه، به‌ویژه ژان-پل سارتر قرار گرفت، آن هم با انتشار کتاب انشعاب بزرگ (۱۹۴۸) که گسست ایدئولوژیک و دیپلماتیک را در سطح جهانی بررسی می‌کرد. کتاب مهمش افیون روشنفکران (۱۹۵۵) سازشگری چپگرایان و گرایش‌های استبدادی حکومت‌های مارکسیست را به نقد کشید. در اثر دیگرش با عنوان تراژدی الجزایر ...
دسته بندی های کتاب مراحل اساسی سیر اندیشه در جامعه شناسی