کتاب ژاک لاکان

Jacques Lacan
  • 15 % تخفیف
    150,000 | 127,500 تومان
  • موجود
  • انتشارات: ققنوس ققنوس
    نویسنده:
کد کتاب : 25099
مترجم :
شابک : 978-9643118457
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 204
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2004
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 8
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب ژاک لاکان اثر شون هومر

کتاب «ژاک لاکان» نوشته شون هومر به بهترین شکل ممکن آرا و نظرات لاکان روانکاو فرانسوی را به زبان ساده توضیح می دهد. در این کتاب شما سرفصل مطالبی را که لاکان در اندیشه خود صورت بندی کرده است را فراخواهید گرفت. این کتاب برای آنهایی که می خواهند تازه مطالعه مفاهیم روانکاوی را شروع کنند بسیار مفید است. علاوه بر آن برای آنهایی که از قبل نیز اطلاعاتی در این حوزه دارند باز دارای نکات جدیدی است.
ژاک ماری امیل لاکان روانکاو و روانپزشک فرانسوی بود که "از بحث برانگیزترین روانکاوان از فروید" نامیده می شود. با ارائه سمینارهای سالانه در پاریس از سال 1953 تا 1981 ، کار لاکان با ایجاد تأثیر قابل توجهی بر فلسفه قاره و نظریه فرهنگی در زمینه هایی مانند پساساختارگرایی ، نظریه انتقادی ، نظریه فمینیستی و نظریه فیلم ، چشم انداز روشنفکری فرانسه و بین المللی را برجسته کرده است.

لاکان طیف وسیعی از مفاهیم فرویدی را تأکید کرد که بر بعد فلسفی اندیشه فروید تأکید می کند. او مفاهیمی را از ساختارگرایی در زبان شناسی و انسان شناسی برای توسعه مفاهیم روانکاوی وارد این حوزه از تفکر کرد و آنها را با ناخوداگاه پیوند زد. او در کار خود با با استفاده از فرمول های منطق ریاضی و توپولوژی ، ایده های خود را تقویت کرد. اتخاذ این جهت جدید و معرفی نوآوری های بحث برانگیز در عمل بالینی ، منجر به اخراج لاکان و پیروانش از انجمن روانکاوی بین المللی شد.

کتاب ژاک لاکان

شون هومر
شون هومر متولد 8 ژوئن 1959 در بریستول انگلستان ،استادیار ادبیات دانشگاه آمریکایی بلغارستان است.
قسمت هایی از کتاب ژاک لاکان (لذت متن)
روان شناسی سنتی می گوید که آگاهی از خود از آگاهی تدریجی و روزافزون نوزاد از بدن مادی اش ناشی می شود. اما هانری والون روان شناس می گوید که استدلال مذکور کمابیش دور است، به این معنا که بدیهی فرض می کند که نوزاد از همان ابتدا سطحی از آگاهی از خود را در اختیار دارد تا بعد بتواند از بدن خود، آگاه شود. در نتیجه او می گوید که کودک نه تنها باید از بدن اش و عملکردهای آن آگاه شود، بلکه هم زمان باید آگاهی از محیط اطراف اش و دنیای خارج را نیز بپرورد تا بتواند خود را از محیط بیرونی تفکیک کند. به عبارت دیگر افراد برای این که هویت خود را به عنوان خودهای منسجم خودمختار تعیین کنند، ابتدا باید خودشان را از دیگران و محیط اجتماعی شان تفکیک کنند. والون استدلال می کند که فرایند اصلی در این احساس نوخاسته نوزاد از خود، قابلیت او در تشخیص خود از روی بازتاب یا تصویر آینه ای خویش و همزمان تفکیک خود از این بازتاب است. تصویر بازتابیده برای نوزاد نوعی معماست.

زیرا هم عمیقا به حس نوزاد از خودش مربوط است و هم نسبت به او بیرونی است. نظر والون این است که نوزاد بین سنین سه ماهگی و یک سالگی از وضعیت بی اعتنایی اولیه نسبت به تصویر آینه ای به سوی پذیرش این تصویر و تسلط بر آن به عنوان چیزی مجزا از خودش پیش می رود. بنابراین، آن چه لاکان از روان شناسی تجربی به عاریت می گیرد، اهمین نقش بازتاب در شکل گیری خود و خودآگاهی است. اما روان شناسی نمی تواند این موضوع را توضیح دهد که چرا تصویر دارای چنین جذبه و قدرتی برای سوژه است و به همین دلیل، لاکان به رشته ای نسبتا متفاوت -مطالعه رفتار حیوانات- روی آورد.