کتاب جنبش های فاشیستی

The Fascist Movements
بحران نظام لیبرالی و تکامل فاشیسم
کد کتاب : 25109
مترجم :
شابک : 978-6002780935
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 496
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1973
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 6
زودترین زمان ارسال : 6 اردیبهشت

معرفی کتاب جنبش های فاشیستی اثر ارنست نولته


دومین کتاب نولته در حوزه ی فاشیسم پژوهی همین کتاب است: جنبش های فاشیستی. نولته در این کتاب سرتاسر اروپا را بین سال های ۱۹۱۸ تا ۱۹۴۵ ( دوره ای که او آن را « دوران فاشیسم » می نامد ) زیر ذره بین نظری خود می گیرد و تک تک مصادیق یا شبه مصادیق همان پدیده ای را که در کتاب نخست خود تعریف کرده بود در کل اروپا شناسایی می کند.
کتاب جنبش های فاشیستی، که سال ۱۹۶۶ در مونیخ در قطع جیبی به چاپ رسید، ضمن خودداری از تمرکز بر جزئیات، به جنبش های فاشیستی کوچک تری پرداخته که خود را اغلب « فاشیستی » می نامیدند. برخلاف کتاب فاشیسم در دوران آن، که زمینه ی پیدایش آن تصمیمی فردی بود، این کتاب ثمره ی پیشنهاد « انتشارات کتاب های جیبی آلمان » بود که طرح جامعی داشت برای تدوین مجموعه آثاری درباره تاریخ معاصر با عنوان « دی.تی.وی، تاریخ جهان در قرن بیستم » . این کتاب چهارمین مجلد آن مجموعه است. این تکاپوی فکری گرایش به این هدف دارد که فاشیسم نیز « فهمیده »شود و، به همین دلیل، در چشم بسیاری از « چپ ها » « مدافعه جویانه » به نظر می رسد.
کتاب جنبش های فاشیستی از 4 فصل تشکیل شده است. فصل های این کتاب عبارتند از:
فصل اول: مقدمات بلافصل فاشیسم
فصل دوم: سرآغاز جنبش های فاشیستی
فصل سوم: فاشیسم و آنتی فاشیسم از سال 1933
فصل چهارم: جنگ و اضمحلال فاشیسم
کتاب جنبش های فاشیستی (بحران نظام لیبرالی و تکامل فاشیسم) را مهدی تدینی ترجمه کرده است. این کتاب را انتشارات ققنوس منتشر کرده است.

کتاب جنبش های فاشیستی

ارنست نولته
ارنست نولته زادهٔ ۱۱ ژانویهٔ ۱۹۲۳ و درگذشت در ۱۸ اوت ۲۰۱۶، یک فیلسوف و تاریخ‌نگار اهل آلمان بود. نولته که یکی از شاگردان برجستهٔ مارتین هایدگر بوده، متخصص فاشیسم‌پژوهی بود. او از دانشگاه آزاد برلین بازنشسته شد. نولته به واسطه تخصصش در بسیاری از بحث‌ها و چالش‌های علمی که در باب فاشیسم و سوسیالیسم درگرفته از دهه ۱۹۶۰ تا پایان زندگی‌اش حاضر بود. مهم‌ترین کتاب نولته، «فاشیسم در عصر خویش» است که او را به عنوان پژوهشگر حوزه فاشیسم در محافل دانشگاهی و روشنفک...
دسته بندی های کتاب جنبش های فاشیستی
قسمت هایی از کتاب جنبش های فاشیستی (لذت متن)
در نوامبر ۱۹۱۸ جووانی جولیتی به یکی از معتمدان خود گفت: « کار آخرین امپراتوری های میلیتاریستی تمام شد و این بسیار عالی است... میلیتاریسم تضعیف شده، دموکراسی آخرین و وحشتناک ترین آزمون خود را نیز پشت سر گذاشته است و حالا در تمام دنیا به پیروزی خواهد رسید. پس این همه قربانی بیهوده نبوده... »در آن روزها، لحن اظهارنظرهای تمام دولتمردان دول متفق و متحدانشان این گونه بود، چه وودرو ویلسون، لوید جورج، دشانل رئیس مجلس نمایندگان فرانسه، و چه ارلاندو نخست وزیر ایتالیا. اما اظهارنظر جولیتی در این مورد از اهمیت ویژه ای برخوردار است، زیرا در شخص و در تجربیات این مرد سالخورده که از بزرگان رجال سیاسی ایتالیا بود به ساده ترین شکل مشخص می شود مقولاتی که حاکی از امیدواری های آن روزها بود چقدر ناکافی بوده است.

جولیتی از این امور بی اطلاع نبود. او در سال ۱۹۱۹ سخنرانی انتخاباتی معروف خود را در درنرو ایراد کرد و در آن از نخستین دولت ایتالیا در دوره جنگ به سبب در پیش گرفتن رویکرد غیردموکراتیک به شدت انتقاد کرد و خواستار آن شد که سیاست خارجی کشور تحت نظارتی دموکراتیک قرار گیرد و توده های گسترده مردم در تصمیم گیری های سیاسی مشارکت داشته باشند. اما هنگامی که در سال ۱۹۲۰ مقام نخست وزیری را مجددا بر عهده گرفت، بزرگ ترین خواسته قلبی او این بود که نتایج به دست آمده در انتخابات مجلس را به شکلی ابطال کند، انتخاباتی که باید آن را نخستین انتخابات دموکراتیک ایتالیا نامید.