کتاب دانشنامه ی اسباب بازی های طهران قدیم

Asbab Bazi-haye Tehran Ghadim
کد کتاب : 26608
شابک : 978-9643919719
قطع : رحلی
تعداد صفحه : 446
سال انتشار شمسی : 1398
سال انتشار میلادی : 2015
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 18 اردیبهشت

معرفی کتاب دانشنامه ی اسباب بازی های طهران قدیم اثر زردشت هوش ور

"دانشنامه ی اسباب بازی های طهران قدیم" اثری است جذاب از "زردشت هوش ور" که در آن بالغ بر سیصد الی چهارصد اسباب بازی بومی طهران قدیم را به خوانندگان علاقه مند معرفی می کند. کار ارزشمندی که "زردشت هوش ور" در تدوین "دانشنامه ی اسباب بازی های طهران قدیم" به انجام رسانیده، معرفی اسباب بازی هایی است که بخش تاثیرگذاری از فرهنگ بومی و شکل گیری شخصیت کودکان آن روزها را داشته اند و حالا گرد فراموشی آن چنان بر سطوحشان نشسته که دیگر هیچکس خبر ندارد این اسباب بازی ها هم روزی وجود داشته اند.
اما "زردشت هوش ور"، غبار فراموشی را از سطح این اشیای دوست داشتنی ربوده و یک به یک آن ها را به مخاطب صاحب ذوق معرفی می نماید. نویسنده در بخش نخست "دانشنامه ی اسباب بازی های طهران قدیم"، کلیاتی را از تعریف عمل بازی و اسباب آن ارائه نموده و در کنار آن به تاریخچه ی اسباب بازی در ایران و دیگر کشورهای جهان پرداخته است. سپس بخش اصلی و مفصل تر کتاب که به شناسنامه ی اسباب بازی ها اختصاص داشته، با عکس های زیبای "علی خوش جام" و تصاویری از اسباب بازی های مورد نظر تکمیل شده است.
اطلاعاتی که در "دانشنامه ی اسباب بازی های طهران قدیم" ارائه شده شامل نام، شماره شناسه، دلیل نام گذاری، مواد سازنده و اجزا، مشخصات ظاهری و ابعاد، تاریخچه، سازنده و نحوه ی بازی با آن می باشد. همچنین طی معرفی کاربری اسباب بازی، قوانین استفاده از آن، محل و زمان بازی، تعداد بازیکنان، سن و جنسیت، خطرات احتمالی و کاربردهایی که اسباب بازی مدنظر در به کارگیری ذهن کودک داشته بیان می شود.

کتاب دانشنامه ی اسباب بازی های طهران قدیم

زردشت هوش ور
زردشت هوش‌ور جغرافیدان انسانی و پزشکی، استادیار و محقق دانشکده بهداشت دانشگاه تهران و مؤلف، سال ۱۳۱۰ در یکی از محلات قدیم تهران متولد شد.زردشت هوش‌ور در خانواده‌ای فرهنگی تربیت یافت و مدارج علمی را طی کرد. وی دانش‌آموخته دبیرستان دارالفنون است. تحصیلات دانشگاهی را از سال ۱۳۳۸ در دانشگاه تهران، در رشته جغرافیای انسانی آغاز کرد، در سال ۱۳۴۳ به استخدام دانشگاه تهران درآمد و در سال ۱۳۷۵ با رتبه استادی از همان دانشگاه بازنشسته شد.زردشت هوش‌ور در سال ۱۳۵۱ به گروه پژوهشگران ...
قسمت هایی از کتاب دانشنامه ی اسباب بازی های طهران قدیم (لذت متن)
در کوچه های شاه عبدالعظیم قدم می زدم و گه گاه از پیرمردی ، نشانی از استادکار این فن می گرفتم . عاقبت استاد کاری را یافتم . پیرمردی معتاد بود که کنار دیوار روی زمین داده بود . کنارش نشستم و با او مدتی گپ زدم . ظهر که شد ، او را به ناهار دعوت کردم . با هم به کبابی محل رفتیم و غذا خوردیم . بعد تقاضایم را بیان کردم . پیرمرد گفت : وسیله و ابزار می خواهم . گفتم : هرچه نیاز است ، همین الان برایتان می خرم . پس از ساخت یک ملخک ، همه ی ابزارها از آن تو ، پیرمرد دوباره گفت : مزد ساخت می خواهم . گفتم می پردازم. پیر مرد باز گفت : وضع مرا ببین ! جا و مکان خوابیدن ندارم ، برایم خانه ای اجاره کن تا برایت ملخک بسازم و طرز ساخت آن را به تو بیاموزم . دانستم توقعاش خیلی بالاست ، رهایش کردم . دو روز دیگر هم کار کردم تا عاقبت فوت و فن آن را یافتم . نزدیک غروب بود که دست ساختم را به پرواز در آوردم . چه اوجی گرفت ؛ ولی در تاریکی گم شد. صبح روز بعد ، با تجربه ای که داشتم ، یکی دیگر ساختم و نفس راحتی کشیدم . موجب تأسف است که مورخان محلی هم که تخصص و ذوق و سلیقه شان در نوشتن این گونه مطالب بود ، آن قدر دست روی دست گذاشتند و از حال و روز و هنر و صنعت و مهارت این مبتکران ننوشتند تا یک به یک خرقه تهی کردند و این برگ زرین از کارنامه فرهنگ غنی ما حذف شد .